تحلیل بنیادی شرکت های نیروگاهی

در شرکت های تولیدکننده برق و یوتیلیتی ۱۰ شرکت مورد بررسی قرار گرفته اند. #مبین و #بفجر درآمد بالایی دارند که علت آن انتقال گاز به پتروشیمی ها و شناسایی درآمد آن در صورت مالی است که البته حاشیه سود اندکی دارد اما عمده سود از محل برق، آب و نظایر آن ایجاد می شود که در گزارش ها می توانید ریز آن را ببینید.

۸ نماد دیگر #دماوند #بگیلان #بجهرم #بمپنا #بپیوند #بزاگرس #آبادا #بکهنوج هستند که درآمد آن ها عمدتا به دو بخش آمادگی نیروگاه و انرژی نیروگاه تقسیم می شود. ممکن است بخشی از درآمد نیز در سرفصل فروش خارج از بازار شناسایی شود.

به طور کلی اینکه نیروگاه سیکل ترکیبی باشد یا نه، از سال ساخت چه مقدار گذشته باشد و همینطور قرارداد فروش تضمینی داشته باشد یا نه، همگی بر سود خالص اثر میگذارند لذا مقایسه شرکت ها با هم کار آسانی نیست.

قیمت برق سال هاست که با شیب بسیار کندی افزایش یافته و یا می توان گفت افزایش نیافته است همچنین در سنوات قبل نیز توانیر (دولت) در پرداخت بدهی به شرکت ها تاخیر داشت که باعث ایجاد هزینه مالی در شرکت ها شده و همچنین افزایش قیمت ارز باعث شده تا برخی از نیروگاه های جدیدالاحداث زیان تسعیر ارز یا هزینه استهلاک بسیار بالایی داشته باشند. در کل نوسانات سیاسی و اقتصادی سال های اخیر، به ضرر این صنعت بوده است.

سال مالی #بگیلان منتهی به شهریور و #بکهنوج منتهی به دی است. سایرین سال مالی منتهی به اسفند دارند. ما در اینجا چهار فصل تقویمی سال ۱۳۹۹ و چهار فصل تقویمی سال ۱۴۰۰ را بررسی و مقایسه می کنیم.

در سال ۹۹ جمع درآمد این شرکت ها ۱۷٫۹۳همت بوده و در بهار ۵همت درآمد کسب کردند. توجه کنیم که توزیع درآمد این شرکت ها پراکندگی زیادی دارد چون در بهار و تابستان برق بیشتری مصرف می شود. نهایتا برای سال ۱۴۰۰ درآمد را ۲۷٫۳همت پیشبینی کرده ایم.

متوسط حاشیه سود این شرکت ها ۴۸درصد بوده که #بمپنا و #بگیلان بلاترین هستند. میانگین حاشیه سود سال جاری را ۴۶درصد فرض کرده ایم.

جمع هزینه عمومی اداری ۲۷۳میلیارد تومان در سال گذشته و ۳۶۰میلیارد تومان در سال جاری خواهد بود. هزینه مالی نیز ۵۳۲میلیارد تومان بوده که عمده آن مربوط به #بکهنوج است. برای سال ۱۴۰۰ انتظار ۴۹۰میلیارد تومان هزینه مالی داریم.

در سال ۹۹ #بکهنوج زیان ده بود و به نظر زیان ده بماند. سود #دماوند می تواند رشد خوبی داشته باشد و پس ازان #بگیلان . به لحاظ p.e fw شرایط #مبین مناسب است اگر فرمول نرخ گذاری تغییر کند #بفجر هم می تواند مناسب باشد اما فعلا #مبین از P.e ttm 11 به سمت اعداد زیر ۸ می رود.

#بمپنا که p.e ttm 19 دارد هم می تواند p.e حدود ۱۵ بگیرد که کمترین P.e نیروگاهی ها خواهد بود. #مبین هم کمترین p.e یوتیلیتی ها.

مادامی که نرخ گذاری از سیستم فعلی خارج نشود و نرخ رشد سالانه پایین باشد، نباید منتظر p.e محور شدن این گروه باشیم.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *