تحلیل بنیادی بانک ملت

بانک ملت در بهار ۶٫۹همت و در تابستان ۹٫۹۵همت درآمد عملیاتی داشته است. هزينه‌هاي اداري و عمومي در بهار ۳٫۴۹همت و در تابستان ۷٫۳۲همت گزارش شده است. اختلاف بین درآمد تسهیلات و هزینه سپرده در تابستان به رکورد ۸همت رسید اما سود خالص این بانک در تابستان به دلیل شناسایی ۳٫۵۸همت هزینه اکچوئری نسبت به بهار کاهش یافت.

خالص دارایی ارزی (وضعیت باز ارزی) این بانک ۱۰۴همت است که با یورو ۱۸۹٫۳۱۳ريال تسعیر شده است که بر طبق مصوبات فعلی این رقم در پایان سال جاری باید ۹۰درصد نرخ حواله نیما که احتمالا در محدوده ۲۶۰٫۰۰۰ريال باشد تسعیر گردد که معادل ۵٫۶میلیارد یورو است.

در طرف مقابل اما ۱۷٫۷همت از مطالبات ارزی، مشکوک الوصول فرض شده است. با فرض تداوم همین روش جهت اخذ ذخیره اختصاصی و ذخیره عمومی، در پایان سال ۱۴۰۰ سود خالص پس از کسر مالیات و ذخیره ناشی از تسعیر ارز رقمی ۱۳ الی ۲۰ همت خواهد بود.

با این حال، میزان شناسایی هزینه اکچوئری، مالیات تسعیر ارز و نرخ نهایی تسعیر ارز می تواند در محاسبه سود خالص تاثیر با اهمیتی داشته باشد خصوصا که ارزش بازار این بانک ۶۵همت و خالص تراز ارزی بانک ۱۴۵همت است.

ولید هلالات

#تحلیل_بنیادی

برای دریافت کد بورسی به صورت غیر حضوری و استفاده از سامانه آنلاین معاملات بورس و خرید و فروش سهام ، و همچنین ثبت نام در سامانه سجام ، به وبسایت www.kargozari.org مراجعه نمایید. با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *