مروری‌ بر گزارش‌ تحولات اقتصاد کلان آذر ماه بانک مرکزی

براساس گزارش تحولات اقتصاد کلان ماه آذر منتشره بانک مرکزی، نقدینگی در پایان آذر با رشد ماهانه ۲٫۶ درصدی به حدود ۴۴۰۰ همت رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸٫۷ رشد و نسبت به انتهای اسفند ۹۹، رشد ۲۵٫۲ درصدی را نشان می‌دهد.
پایه پولی در آذر ماه حدود ۳٫۶ درصد رشد داشته و از حدود ۵۳۹ به ۵۵۸ همت رسیده که حدود ۲۰ همت به حجم پایه پولی در آذر ماه اضافه شده است.
بررسی داده‌های پولی نشان می‌دهد که رشد پایه پولی از مرداد ۱۴۰۰ بیشتر از رشد نقدینگی بوده است.

با بررسی شرایط اقتصادی در سال ۱۴۰۰، می‌توان علت این رشد پایه پولی را در کسری بودجه دولت و سیاست‌های اتخاذ شده برای تامین آن جست.
با روی کار آمدن دولت سیزدهم و تاکید بر عدم استقراض از بانک مرکزی،دولت برای تامین بودجه باتوجه به عدم کفاف درآمدهای مالیاتی و فروش نفت، اقدام به انتشار اوراق بدهي نمود. هم‌چنین مداخله بانک مرکزی برای کنترل نرخ بهره در دالان و اقدام به انجام عملیات بازار باز در راستای تامین نقدینگی بانک‌ها در کنار افزایش حجم مانده ریپو و افزایش اضافه برداشت بانک‌ها را می‌توان از عوامل موثر بر تداوم رشد پایه پولی دانست.

همان‌طور که می‌دانیم

خالص مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها سهم حدود ۳۰ درصدی از پایه پولی را دارد و برهم زدن نقطه تعادل نظام بانکی می‌تواند موجب افزایش ریسک سیستمی اقتصاد شود. از این‌رو اقدام به انتشار اوراق برای جبران کسری بودجه را می‌توان یکی از سیاست‌های مهمی برشمرد که باعث تغییر در نقطه تعادل نظام پولی و مالی کشور شده است.

اجبار بانک‌ها به خرید اوراق دولتی در کنار افزایش شدید نرخ بهره، که از اثرات انتشار بالای اوراق بود، باعث افزایش ریسک نقدینگی و نرخ بهره بانک‌ها گرديد. از طرفی عدم رشد نرخ تسهیلات‌دهی و کاهش اسپرد بانک‌ها باعث فشار مضاعف بر سیستم بانکی شد که این موضوع خود را در رشد تقاضا در بازار بین بانکی و رشد نرخ بهره بین بانکی نشان داد، که با نزدیک شدن نرخ بهره به سقف دالان، بانک مرکزي حضور فعالي براي کنترل نرخ در دالان داشت.

از سمت دیگر افزایش نرخ بهره و اثرات ان بر بازار سهام و صندوق‌های سرمایه‌گذاری درامد ثابت هم قابل بررسی است.

جمیع این اتفاقات نشان می‌دهد که سیاست‌گذار بایستی در تصمیمات خود، به تمامی جوانب تصمیم توجه نماید و صرفا با برای حل مشکل کوتاه مدت (تامين کسري بودجه بدون استقراض از بانک مرکزي) باعث برهم خوردن تعادل بازارها نشود که مي‌تواند اثرات بسيار مخرب‌تري داشته باشد. تجربیات بحران‌های مالی نیز موید اهمیت مدیریت ریسک سیستمی در بازارها و توجه به تمامي اثرات سياست‌هاي اتخاذ شده است.

MarketReviewer

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در #گزارش_بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *