بررسی قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات هفته گذشته در واکنش به نشست اوپک پلاس تا ۹۳ دلار افزایش پیدا کرد که به بالاترین قیمت از آگوست ۲۰۱۴ تاکنون است. در نشست روز چهارشنبه اوپک پلاس، اعضای این گروه بر سر افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه ای توافق کردند. اعضای اوپک پلاس در ماه دسامبر ۱۲۲ درصد به برنامه کاهش تولید پایبند بوده اند. تقاضا تقویت شده و عرضه باتوجه به کمبود سرمایه گذاری، نتوانسته تقاضا را پوشش دهد که همین امر زمینه رشد قیمت را فراهم کرده است. سطح ذخایر نفت نیز در سطح پایینی قرار دارد. با توجه به مسائل بنیادی سمت عرضه و تقاضا، قیمت نفت انرژی لازم برای رسیدن به ۱۰۰ را دارد.

ذخایر نفت آمریکا در حالی که انتظار می رفت افزایش پیدا کند، ۱ میلیون بشکه کاهش پیدا کرد و به ۴۱۵٫۱ میلیون بشکه رسید. ذخایر نفت آمریکا حدود ۹ درصد زیر متوسط ۵ ساله اخیر قرار دارد. واردات نفت آمریکا به طور متوسط ۷٫۱ میلیون بشکه در روز بوده که حدود ۰٫۸ میلیون بشکه افزایش پیدا کرده است. واردات نفت آمریکا در طول ۴ هفته گذشته ۶٫۵ میلیون بشکه بوده که ۹٫۶ درصد بالاتر از مدت زمان مشابه سال گذشته بوده است.

بازار به تحولات اکراین نیز توجه دارد. در صورتی که روسیه به اوکراین حمله کند عرضه نفت مختل خواهد شد اگرچه روسیه اعلام کرده به فکر حمله به اوکراین نیست.

افزایش قیمت نفت در نتیجه کمبود عرضه، فشارهای تورمی را تشدید خواهد کرد که این می تواند بانک های مرکزی را مجبور به افزایش نرخ بهره کند. افزایش نرخ بهره منجر به کند شدن رشد اقتصاد و در نتیجه کاهش تقاضا برای نفت خواهد شد. با توجه به این سناریو، انتظار می رفت قیمت نفت در فصل چهارم ۲۰۲۲ کاهش پیدا کند.

کارگزاری بانک صنعت و معدن

#تحلیل_بنیادی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *