عشقی، رئیس سازمان بورس:

✅ با وجود نوسانات سال جاری از ابتدای سال تاکنون نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع با روش‌های مختلف سرمایه ای و بدهی داشتیم.

✅ اوراق بدهی در مجموع ۲۲۴ هزار میلیارد تومان بوده و در مجموع کل تامین مالی ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

✅ یکی از فعالیت‌های جدی سازمان بورس در سال جاری بحث انحصارزدایی از فعالیت های ارایه خدمات در بازار سرمایه است. نزدیک به ۱۲ سال کارگزاری جدیدی تاسیس نشده بود که از آبان ۸ مجوز موافقت اصولی کارگزاری صادر شده و یک مجوز نیز قبلا صادر شده بود.۸ موافقت اصولی تاسیس شرکت سبدگردان، ۳ موافقت اصولی تاسیس مشاور سرمایه گذاری و ۲ مجوز فعالیت پردازش اطلاعات مالی داشته ایم.

✅ در حوزه صندوق ها، در تلاشیم صندوق های مختلفی را راه اندازی کنیم تا افراد با برنامه های سرمایه گذاری مختلف بتوانند از این ابزارها بهره ببرند.

✅ تایید صلاحیت مدیران ناشران با رویکرد حرفه ای دنبال شده است و سلب صلاحیت از ناشرینی که دارای حداقل های مقرر در قانون نیستند را اقدام خواهیم کرد.

✅ در خصوص اصلاح قانون بازار و لایحه تضاد منافع در بازار نیز اقداماتی انجام شده اما نهایی نشده است.

پرداخت سود از سجام با پیگیری هایی که انجام شد در لایحه بودجه لحاظ شد. بالغ بر ۴۳ میلیون و ۶۶۵ هزار نفر از سهامداران سهام عدالت که سجامی بودند یا شماره شبای بانکی خود را در اختیار ما قرار داده بودند عملیات واریز سود آنان از شب گذشته شروع شده است و امیدواریم تا آخر امروز تمام شود.

✅ بحث دامنه نوسان نیز بسیار مهم است و بخشی از انجام این کار مستلزم روشن شدن برخی ابهامات اساسی همچون بودجه و مباحث سیاسی است تا بعد از رفع ابهامات دامنه نوسان به صورت تدریجی تغییر پیدا کند.

✅ در حوزه بهبود ریزساختارهای بازار نیز برنامه هایی داشته ایم. یکی از دغدغه های جدی بحث نمایش عمق مظنه بود که شبهاتی داشت اما با بررسی هایی که انجام شد، از ۱۵ فروردین عمق مظنه نمادها برای کلیه سهامداران در سامانه های انلاین نمایش داده خواهد شد.

✅ اولین معدن طلای کشور در بازار سرمایه پذیرش شده و گشایش قراردادهای آتی در کلیه کالاهایی که امکان پذیر است در بورس های کالایی در برنامه است.

✅ فعالیت جدی در خصوص تعامل با صنایع مختلف در سازمان وجود دارد که میز صنعت در این راستا راه اندازی شده تا صنایع مختلف مشکلات و چالش هایشان را مطرح کنند.

✅ با توجه به گسترش بازار یکی از حوزه های اصلی بازار، حوزه زیرساخت و ای تی است و برنامه های جدی در این زمینه وجود دارد. این هفته رونمایی از سامانه هوشمند پایش و نظارت بازارسرمایه را خواهیم داشت.

✅ سامانه هایی برای نظارت موثرتر بر نهادهای مالی همچون صندوق ها و سبدگردان ها ایجاد شده و در حال بهره‌برداری است.

✅ فاز آزمایشی سامانه بومی معاملات نیز در حال انجام است.

✅ زیرساخت جمع آوری اطلاعات دارندگان اطلاعات نهانی در حال تکمیل است و با سامانه های معاملاتی در حال ارتباط است.

✅ سامانه یکپارچه مدیریت نهادهای مالی با رویکرد الکترونیکی کردن صدور مجوز و‌ به مرور مجوز های تمدید فعالیت و افزایش سقف صندوق ها بر‌روی این سامانه شکل خواهد گرفت.

 از جمله پیگیری های انجام شده توسط سازمان:

تعیین سقف برای نرخ گاز طبیعی
کاهش نرخ مالیات بر درآمد شرکت های تولیدی از ۲۵ به ۲۰ درصد
معافیت مالیاتی افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس از محل سود انباشته
و تقویب صندوق تثبیت نیز از مواردی است که در بودجه دیده شده است.

✅ مدیریت کانون سهامداران حقیقی به صورت سراسری سخت است. شاید بهتر باشد به صورت منطقه ای، استانی و تجمیع چند استان درخواست بدهند. تاکنون درخواستی نداشتیم و اساسنامه هنوز نهایی نشده است.

عشقی در پاسخ به سوال خبرنگار کیهان که گفت مردم می‌گویند چقدر صبر کنیم تا به اصل سرمایه خود برسیم، گفت:

✅ هیچکس نمی‌تواند حرف محکم و یقینی در این خصوص بزند که زیان فرد چه زمانی جبران خواهد شد. در همین بازار افراد مختلفی داریم که سهم‌های مختلف و‌ پرتفوی های مختلفی خریداری کردند و در سهمی تک سهم خریدار بودند و میزان زیان ها متفاوت است.

✅ تلاش کردیم ظن دستکاری را به حداقل برسانیم. تمام نمادها از سال گذشته بررسی شده و اگر تخلفی در هر یک از نمادها شکل گرفته با آن برخورد شده است.

✅ در خصوص هیچ سهمی چه استقلال و‌ پرسپولیس و چه دیگر سهم ها و هیچ شرکتی، توصیه به خرید یا عدم خرید نمی‌کنیم. ارکان بازار قطعا نباید به این حوزه ورود پیدا کنند و اگر‌ موردی باشد برخورد خواهیم کرد. در خصوص هیچ سهمی توصیه به خرید و فروش نداریم و رویکرد ما بحث شفاف سازی است.

✅ عرضه سرخابی ها، روند مثبت و خوبی بوده و انتشار صورت های مالی و رویدادهای مالی که در سایت کدال منتشر می شود به شفاف سازی این باشگاه ها کمک خواهد کرد.

✅ فاز دوم بحث پرداخت سود این است که سودهای رسوب کرده در شرکت ها را از طریق سجام پرداخت خواهیم کرد.

عشقی، رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوال خبرنگاران:

✅ تقسیم سود به صورت دوره‌های سه ماهه مطرح است اما جای کارشناسی دارد.

✅ کاهش استفاده از مهلت حق تقدم به کمترین زمان ممکن در برنامه است.

✅ بحث‌ سهام عدالت موفقیت خوبی بود و نزدیک به ۹۹ درصد سود جمع آوری شده و تا انتهای امروز پرداخت خواهد شد.
عشقی، رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوال خبرنگاران:
✅ شرایط بورس در سال آینده وابسته به بودجه است و با توجه به احکام کلی که تصویب شده، پیش پینی می‌شود که شرکت‌ها افزایش سرمایه و اقدامات توسعه‌ای می‌دهند و به واسطه ثباتی که سال آینده وجود دارد، فروش شرکت‌ها رشد چشم‌گیری خواهند کرد.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به سوال خبرنگاران گفت:

✅ صندوق‌های سرمایه‌گذاری قانونا معاف از مالیات هستند و ما هم اعتقاد داریم که معاف باشند.
با سازمان امورمالیاتی در تعامل هستیم که ابهام را برطرف کنیم.
اما قطعا صندوق‌ها در ماده ۱۴۳معاف از مالیات هستند.

در حال مذاکره با سازمان امورمالیاتی هستیم و به محض مشخص شدن نتیجه، آن را اعلام می‌کنیم.
بازارسرمایه سود بدون ریسک ندارد. نوسان‌های چنددرصدی دارد. دعوت مردم بدون در نظر گرفتن دانش مالی،
ذائقه ریسک‌پذیری مردم و… اشتباه است. قطعا سازمان دعوت عمومی، بدون در نظر گرفتن مواردی که گفته شده را درست نمی‌داند.

✅ دامنه نوسان به هیچ وجه به برجام گره نخورده اما قطعا اصلاحات زیر ساخت بازار نیازمند تعادل نسبی در بازار است که به مروز پیش خواهد آمد. اصلاح ساختار بازار در شرایطی باید انجام شود که بازار کمترین نوسان را خواهد داشت و با توجه به این که بازار اخیرا نشان داده که به تعادل رسیده در سال آینده در مورد دامنه نوسان تصمیم‌گیری خواهد شد.

✅ پرونده های متعددی از طرف دستگاه قضایی و سازمان بازرسی تشکیل شده و سازمان در جریان جزئیات نیست. تنها در این پرونده‌ها سازمان در صورت درخواست اطلاعات، داده‌ها را در اختیار نهادها قرار می‌دهد. پرونده‌هایی در خصوص ظن‌دستکاری، دسترسی به اطلاعات پنهانی و… تشکیل داده و بررسی کرده و به زودی احکام آن‌ها را اعلام خواهد کرد.

بتا سهم

#گزارش_بازار

نوسانات/نوسانات /نوسانات /نوسانات /نوسانات /نوسانات 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *