گزارش بازار امروز دوشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۱
سرگیجه در ۱٫۵ !

چقدر زیبا میشداگر از چهره برخی سهامداران بازار امروز در ساعات و فریم های مختلف عکس میگرفتیم ان را کنار هم میگذاشتیم… همین گزارش بازار ما میشد و به خوبی روند بازار را نشان میداد . بازار امروز روز بسیار خاص و پر هیجان و ویژه ای را داشت و یکی از مهم ترین اتفاقات ان گذر شاخص از مرز ۱٫۵ و افزایش دامنه نوسان ۶% بود .البته بازار امروز همچون بندبازی که مسیر خوبی را برای گذر از یک دره طی میکند انگار ناگهان در میانه راه به زیرپایش نگاه کرده وترس ازاین ارتفاع کمی سرگیجه به او دست داد و تعادل او به هم خورد و اخر وقت پر عرضه ای را در بازار رقم زد .

خیلی ها از خود میپرسند چه شد که واقعا ان اغاز خوب توفانی رویایی و این گذر از ۱٫۵ و فریاد فتح قله ای که مدت ها ارزوی سیاسی و اقتصادی همه شده بود این طور ناگهان عرضه ها را به سود خود سرازیر کرد . به هر حال بخشی ازاین موضوع به اثرات روانی ماجرا بازمیگردد که رسیدن به این محدوده از نظر روانی جایی است که برخی احساس استراحت احتمالی بازار را میدادند و همین خود باعث افزایش عرضه ها در بازار شد درست یا غلط با این نظر کاری نداریم ولی در روزهای گذشته یک جمله را بارها تکرار کردیم که تا وقتی که برمدار حجم خوب و گردش جریان پول و تحولات بنیادی حرکت میکنیم این فرازو فرود ها خیلی جای نگرانی ندارد و حتی برای جمع شدن پتانسیل بازار لازم است .

اگر به خاطر داشته باشید

در روزها و هفته‌های گذشته بارها در مورد سه جریان خاص در بازار صحبت کردیم که بر این مبنا بود که حرکت اصلی بازار و موتور پیشران و و چیزی که استارت اولیه بازار را زد حرکت دو گروه خودرو و پالایش و در کنار آنها بانک بوده و حرکت این گروه‌ها در بازار اثرات جانبی دیگری را نیز به وجود می آورد که اولین اثر ، اثر جبرانی و سپس اثر تحلیلی بوده است . ردپای این دو اثر به خوبی در بازار نمایان است در اثر تحلیلی توجه بازار به گروه پتروشیمی و یا برخی سهم های بنیادی و هلدینگ‌ها یکی از مهمترین اتفاقات بوده و اثر جبرانی را هم در ریز و درشت بازار و حرکت آنها و حتی در سهم های کوچک مشاهده می کنیم که یکی از بحث‌های بازار امروز همین بحث سهم های کوچک است.

البته بارها روی اثر جبرانی و اثر تحلیلی صحبت کرده ایم و فکر میکنیم شاید حتی با ارام شدن حرکت موتور خودرویی ها کم کم اثرات جبرانی و تحلیلی خود را بیشتر نشان میدهد جایی که جریان پول سعی در یافتن سهم هایی است که بازدهی کمتری را طی این مدت داشته و یا به اصطلاح عقب هستند و باید جبران کنند و در سوی دیگر در نهای این اثری که در بازار میماند و جولان میدهد و پیش می رود اثر تحلیلی است . اما توجه بازار به طیفی از سهم های کوچک هم جالب است .

به واقع یکی از اتفاقاتی که طی چند روز گذشته در بازار در حال وقوع است

به شکل زیر پوستی بازار را اشغال کرده موضوع توجه بخشی از بازار به برخی سهم های کوچکی است که تا به امروز کمتر مورد توجه بودند این دسته سهم ها قربانیان ریزش اصلی بازار بوده و افت عجیب راازمرداد ۹۹ تا پایان ۱۴۰۰ تجربه کردند و به نظر این روزها کمی بیشتر مورد توجه بازار هستند که این موضوع دلایل متعددی را می‌تواند داشته باشد یکی از مهمترین دلایل این که بازار به این دسته سهم ها و یا حتی سهم های دیگر توجه کرده این نکته بود که بالاهم نوشته ایم و به نوعی اثر جبرانی در بازار است .

بسیاری از سهامداران می‌بینند بازار در برخی سهم ها بازدهی‌های بسیار خاصی را ثبت کرده و عقب هستند و سهامداران با مقایسه شرکت‌ها و صنایع و بازدهی اخیر آنها تصمیم به حضور در شرکتهایی را می‌گیرند که طی مدت اخیر از بازار و بازدهی آن عقب مانده و در جا زدند آنها سعی می کنند این عقب ماندگی بازدهی را در این شرکت‌ها جبران کنند مثلاً شخص و یا بسیاری از افراد بازدهی گروه خودرو را در بازار ملاک و مقیاس گرفته و یا بازدهی چند سهم بزرگ و کوچک را ملاک می‌گیرند و باقی را با آنها مقایسه می‌کنند.

این اتفاق و رویداد و عقب ماندگی بسیاری از این شرکت های کوچک و ریزش و اصلاح سنگین آنها باعث شده تا توجه بازار به این گروه بیشتر شود

اما یک نکته بسیار مهم در این میان وجود دارد که دفعات گذشته نیز بیان می‌کردیم

که هر سهم را فارغ از بزرگی و کوچکی به واسطه تحولات بنیادی باید زیر نظر گرفت و در حال حاضر نیز به نظر بررسی این دسته سهام ها در بازار و خرید و حرکت آنها اگر در بستر یک وضعیت خوب بنیادی قرار داشته باشد می‌تواند زمینه‌ساز رشد قیمت شود یا به اصطلاح فقط کافیست این سهم ها به قیمت باشند و منطقی در این حالت توجه بازار به سمت آنها بیشتر می شود و این دسته سهم ها نیز به واسطه چایک و سریع و کوچک بودن ممکن است بازدهی سریع تری را داشته و سرعت رشد آنها افزایش می یابد . از همین روست که معتقدیم صرفا در بازار به یک صنعت و یک شرکت نگاه نکنید و سعی کنید از این پس این طیف بررسی را گسترده تر نمایید …

و اما حرف آخر … امروز دامنه نوسان ۶% اجرایی شد و نکات جالبی داشت …

در مورد عمق بخشیدن به بازار و کارایی این سیاست و اثر افزایش دامنه نوسان لازم است به این موضوع توجه کنیم که بازار ما همواره تحت تاثیر اتفاقات و رویدادهای غیر منتظره بوده که یک سرش بیرون بازار است از رفتار دولت گرفته تا تحولات سیاسی. باید این درک درست و بینش صحیح در بازار وجود داشته باشد که تلاطم های ایجاد شده ناشی از نوسانات این موضوع را با قدرت تحلیل ، کنترل نماید . بدین معنی که همواره طیفی از بازار وجود داشته باشد که در این مواقع اینچنینی با توجه به شرایط بنیادی تصمیم گرفته و هدف اصلی افزایش دامنه نوسان یعنی رسیدن سریعتر قیمت‌ها به محدوده منطقی و تعادل بیشتر را ایجاد نماید . یا به عبارت دیگر شما باید حرفه ای های تیراندازی را در بازار افزایش دهید تا نقطه زنی و پایبند بودن به استراتژی را در دستور کار داشته باشد .

این اصل یعنی این اتفاق که عمق بخشیدن به تحلیل بازار است از چند مسیر می تواند پیگیری شود اول از همه به نظر سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر باید در این حوزه یعنی حوزه ارائه اطلاعات توسط شرکت ها و همچنین بررسی و تجزیه و تحلیل آن بازنگری جدی را داشته باشد در حال حاضر بخش ارائه اطلاعات توسط شرکت ها به خوبی از سمت سازمان‌بورس پیش می‌رود حتی در موضوع اخیر عوارض دیدیم که اکثر شرکت ها وادار به اعلام اثرات این موضوع در سود خود شدند اما آیا قدرت تحلیلی وجود داشت که حتی این گزارش شرکت ها را تجزیه و تحلیل نماید ؟!

به نظر ۳ نکته است که جای خالی آن در بازار احساس می‌شود

باید هرچه سریعتر موضوع در دستور کار قرار گیرد … اول از همه اینکه به تحلیلگران قدیمی و حرفه‌ای بازار این امکان و فضا داده شود که دوباره با نوشتن مطالب در بازار حرکت کنند و محیط بازار را پویا تر و تحلیلی تر کنند . در گذشته بسیاری معتقد بودند این موضوع از نظر قانونی و حقوقی ایراد دارد و ایرادات بنی اسرائیل روی آن می‌گرفتند اما ببینید نتیجه چه شد ؟! جمع شدن موضوع تحلیل و پهن شدن بساط سیگنال فروشی!!

تازه این تحلیلگران با شناسنامه و تابلو حرکت می‌کردند و عزیزان سیگنال باز گمنام و بدون تابلو … ایجاد فرصت همه‌جانبه به تحلیلگران برای بررسی بازار یکی از مهمترین اقدامات استی که باید هرچه سریعتر با هر سرو شکلی صورت گیرد …

نکته بعد قدرتمندتر کردن نهادهای مالی به خصوص حوزه شرکت های مشاور سرمایه گذاری، شرکت‌های کارگزاری و سبدگردان ها که محوریت به نظر باید شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری باشند چرا که کار آنها این است و بر اساس همین موضوع ایجاد شده اند . ببینید شرکت‌هایی که تا به امروز مجوز دارند به نظر چند تای در حال تجزیه و تحلیل ریز و دقیق اطلاعات شرکت ها هستند و باز هم چنان موضوعات مختلف روی میز می ماند؟! پیش تر این پیشنهاد وجود داشت که بمانند انتخاب حسابرس ، شرکت ها مجبور به انتخاب دو شرکت مشاوره سرمایه گذاری برای تجزیه و تحلیل اطلاعات باشند این موضوع حتی در لایه های میانی سازمان هم تصویب شده اما نمی‌دانم چرا اجرایی نمی شود به نظر با افزایش دامنه نوسان چنین موضوعاتی بیش از پیش مورد توجه قرار می‌گیرد و امیدواریم منجر به افزایش عمق تحلیلی بازار شود .

و باز هم عرض می‌کنیم قطعاً افزایش دامنه نوسان به سود بازار خواهد بود ممکن است در این مسیر اتفاقات و ریسک هایی به بازار تحمیل شود که باید سعی شود با عمق بخشیدن به قدرت تحلیل بازار و تعریف برخی ابزارها موضوع به بهترین شکل ممکن پیش برود
بگذریم و سراغ بازار امروز برویم که خوب کار کرد و بسیار خوب اغاز کرد و حجم عالی را هم داشت ولی خوب تمام نکرد و نیم ساعت اخر ترسناکی را داشت به نظر این موضوع باعث افزایش عرضه ها در اغاز بازار فردا خواهد شد …

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *