واریزی های ادامه دار به صندوق تثبیت…

از زمان ریزش بازار شاهد داغ شدن بحث واریزی‌ها از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و بحث حمایت صندوق تثبیت بازار مطرح شد اما همواره در خصوص واریزی‌های این صندوق مسائلی وجود داشته اما امیر صبایی در گفتگو با همفکران خبر از امضای قرارداد بین صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار سرمایه داد و دراین‌باره توضیحاتی ارائه داد که در ادامه میخوانید .

امیرمهدی صبایی، مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه در گفتگو با همفکران در خصوص تبادل میان صندوق تثبیت و صندوق توسعه ملی گفت: در خصوص واریزی مداوم مبالغ از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه می‌بایست یک قراردادی وجود داشت تا این واریزی‌ها تداوم پیدا کند. صندوق توسعه ملی در حال حاضر و بر اساس مفروضات امروز می‌بایست معادل ریالی ۵۱۰ میلیون دلار (حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان) که با توجه به نوسانات ارز می‌تواند کاهش یا افزایش پیدا کند را به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کند.

صبایی بیان کرد:

از این میزان تا امروز ۳ مرحله پرداخت توسط صندوق توسعه ملی به مبلغ ۲۶۸۴ میلیارد تومان انجام‌شده که آخرین پرداختی آنان مربوط به ۳۰ دی‌ماه بوده است.
وی با اشاره به اینکه به دلیل امضا نشدن قرارداد، از دی‌ماه پرداختی توسط صندوق توسعه ملی صورت نگرفت گفت: هفته گذشته قراردادی بین صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت بازار امضا شد و بر اساس این قرارداد، ۱۳۰۰ میلیارد تومان (ماهی ۶۵۰ میلیارد تومان) می‌بایست به صندوق تثبیت بازار واریز شود که ۱۳۰۰ میلیارد واریزی مربوط به بهمن و اسفند ۱۴۰۰ است و مبلغ واریزی فروردین و اردیبهشت نیز تا آخر اردیبهشت‌ماه پرداخت خواهد شد، پس‌ازآن و از اردیبهشت‌ماه نیز به‌صورت مداوم ماهانه ۶۵۰ میلیارد تومان تا زمانی که سقف معادل ریالی ۵۱۰ میلیون دلار (معادل حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان) تکمیل شود می‌بایست توسط صندوق توسعه ملی پرداخت شود.

وی همچنین گفت:

این صندوق تا امروز ۲۶۸۴ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی اخذ کرده و امروز ۱۳۰۰ میلیارد تومان قرار است پرداخت شود که با احتساب پرداختی فروردین و اردیبهشت‌ماه جمعاً ۲۶۰۰ میلیارد تومان میزان دریافتی صندوق تثبیت با زار سرمایه از صندوق توسعه ملی خواهد بود، همچنین ماهانه نیز ۶۵۰ میلیارد تومان از این صندوق اخذ خواهد شد بنابراین این ارقام می‌تواند در شرایط فعلی که بازار در تعادل به سر می‌برد، برای بازار و فعالان آن قابل‌توجه باشد.

صبایی بیان کرد: یکی از وظایف صندوق تثبیت مواجه با مخاطرات سامانه ای و فرادستگاهی یا مدیریت ریسک سیستماتیک یا غیر سیستماتیک بازار است، بنابراین این ذخیره احتیاطی می‌تواند یک پشتوانه بسیار خوب در مواقع الزام برای بازار سرمایه باشد.

وی در انتها با تأکید بر اینکه این مبلغ یک پشتوانه مهم برای بازار است گفت:

صندوق تثبیت طبق اساسنامه می‌بایست زمانی که بازار در شرایط بحرانی قرار دارد به تنظیم عرضه و تقاضا کمک کرده و در جهت منصفانه‌تر شدن بازار گام بردارد، این صندوق می‌بایست در مواقع بحران و هیجانی با ورود به بازار در موقعیت خرید هیجان منفی حاکم بر بازار را کاهش دهد و مانع از ایجاد ترس فراگیر و اضطراب در بازار شود و درنهایت از بازار صیانت کند.

همفکران

#گزارش_بازار  #صندوق_تثبیت

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *