گزارش بازار امروز یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱

پیچی که نباید شل شود !

روز بسیار خاص و پر خبرو پرتنشی را داشتیم . در یک پیچ حسایس و درست در جایی که مرز بین امید و ناامیدی است نور کم رنگی در این سیاهی که نه قرمزی شب دیده شد و بازار کمی بهبود داشت .

بازار امروز به واقع دو نیمه بسیار متفاوت داشت به مویی رسید و پاره نشد امروز روز حساسی برای بازار بود ! روز روز ساده نبود حالا شاید روز واقعه هم نبود بود اما امروز بازار به نقاطی رسیده بود که هر طور شده باید سیگنال برگشتی را صادر می کرد این سیگنال برگشتی از دو جهت برای بازار بسیار مهم بود اول بعد نموداری و چارتی بازار است که با این که بسیاری آن را قبول ندارند اما به هر حال بعد از لمس۱٫۶۰۰ نشان داد که هنوز چارتیست ها دست بالا را در بسیاری از موارد دارند و بعد دیگر بعدجو روانی ماجرا بود .

ترس روانی

ترس روانی سقوط ترس بدی است و حتی باعث می شود جریان پولی که تمایل ورود داشته باشد کمی تردید به خود راه بدهد . در این شرایط هر طور شده باید با تمام وجود بر ترس ایجاد شده غلبه کرده و نباید بگذاریم ترس جدیدی در دل امیدواران به بازار ایجاد شود از همین رو امروز همه با تمام توان به میدان آمدند تا روزه مقاومت بازار در برابر عرضه باشد و کمی شرایط تغییر کند

بازار امروز با کمی امیدواری آغاز کرد ولی هرچه پیشرفت به در بسته خورد و فشار فروش بازار بالاتر رفت و درنهایت اکثر سهم های خودرویی دوباره صف فروش و فشار فروش آن به باقی بازار هم کشیده شد اما به خاطر دارید روزهای قبل عرض کرده بودیم که بازار برای حرکت به یک محرک قوی نیاز دارد این محرک قوی نوعاً خبر هایی است که باید برسد و بتواند تغییر روند ایجاد کند امروز در میانه‌های بازار خبر حضور خودرویی ها در بورس کالا و همچنین لغو عوارض باعث ایجاد شوک مثبتی در بازار شد و فضا را کمی تغییر داد ولی هنوز برای تغییر جهت بزرگتر به نظر به خبرهای قوی ترو بزرگ تری نیاز داریم .

این که بازار به گروه خودرو گره خورده ، گره کوری است که این روزها دیگر کار از کار گذشته و وقت بازکردن ان نیست و باید هر طور شده مدیریت کرد .

ولی میبنیم که کارکرد های بازار هم جالب است . درست وقتی بازار در محدوده مقاومت قرار دارد هر خبری باعث برگشت و می شود و در نقطه حمایت هم به همین شکل است و امروز این اخبار تا حدودی انگیزه بازار را برای بالا رفتن بیشتر کرد و باز هم تکرار میکنیم که بازار به محرک قوی خبری برای برگشت نیاز دارد و صرفاً با جریان پول نمی توان بازار را بالا کشید . امیدواریم موج امید ایجاد نشده سرد نشود و ناامیدی و بی خبری دوباره بازار را ازار ندهد ولی هر چه که هست در این نقاط به نظر خیلی منطقی برای فروش نیست و می شود کم کم به رد شدن از این پیچ تاریخی امیدوار بود … البته در این پیچ خطرها بسیار است و ریسک ها بیشمار !

ریسک های بازار

روزهای قبل در مورد ریسک های بازار صحبت کردیم و چه جالب که سر هر ریسکی را که باز میکنیم یک سرش در دولت و تصمیمات دولت میچرخد و بیراه نیست که وقتی بسیاری می گویند ریسک بازار کجاست بیان میشود تصمیمات دولت !! ناشی از همین امر است امروز دوریسک دیگر را که شاید بازار کمتر به آن توجه می کند اما به شدت سایه آن روی سر بازار سنگینی است می‌پردازیم.

اولین آن نیز قطعی برق است

که طبق آنچه شنیده شده از پانزده خرداد یعنی یک هفته دیگر تا ۱۵ شهریور قطعی برق شرکت ها آغاز شده و متاسفانه شاهدیم که در بهترین مقطع ممکن که شرکت‌ها باید فروش خود را حداکثر کنند با قطعی برق مواجه شده و فروش و تولید آن ها کاهش خواهد یافت .

این اتفاق کوچکی برای بازار نیست ! تصور کنید شرکتی را که حقوق و دستمزد را کامل پرداخت می کند نرخ برق را به نرخ جهانی و نرخ گاز را با نرخ حداکثری می پردازد و درست در مقطعی که باید از آن استفاده کند با قطعی برق مواجه می‌شود و یا گاز قطع میشود و این تازه شرایطی است که ما روی دنیایی از منابع انرژی خوابیدیم و بعد می گویند نگوید دولت ریسک بـازار است!! این اتفاق یعنی قطع برق خود به خود بخش مهمی از شرکت های بزرگ بازار را درگیر خود خواهد کرد اما خود را کجا نشان خواهد داد ؟!

بخشی در شفاف سازی هایی که منتشر می شود نشان می‌دهد و بخشی دیگر در گزارش‌های ماهانه که مثلاً در ابتدای تیر و یا ابتدای مرداد منتشر می شود این موضوع خود را بروز خواهد داد و شک نداریم قطعی برق در چند ماه پیش رو اگر حل و فصل نشود یکی از بزرگترین معضلات سود و زیانی بازار سرمایه خواهد بود که دامن بسیاری از شرکتها را خواهد گرفت.

ریسک دیگر بازار نرخ بهره است

به شکل زیر پوستی می شنویم و می بینیم که دولت در پی چاپ دوباره اوراق برای حرکت به سمت جذب نقدینگی با نرخ های سود احتمالی بالاتر است این در حالی است که مدتها بود خبری از سیاستهای این چنینی دولت نبوده . به نظر ریسک نرخ بهره ریسک بزرگی برای بـازار است و بارها و بارها از این منطقه آسیب خورده ایم و این بار وقتی بیشتر خود را نشان خواهد داد که در پیچ ضعف و نیاز به خبرهای خوب بـازار هستیم و و وقت ان است که تمام قد از بازار حمایت شود نه این طور تیغ به پهلوی او بزنیم … باید محرکی برای بهبود بازار داشته باشیم نه ابزاری برای سرکوب آن

از همین‌رو جریان نرخ بهره و چاپ اوراق سیگنال خوبی برای بـازار نخواهد بود و این را هم بیان کنیم تا به این لحظه هنوز سیگنال قوی منفی در این روزها صادر نشده اما حرف ها و شنیده ها و رفتارهایی را نشان می دهد و این هم یکی دیگر از چالش ها و ریسک های بـازار است.

حالا شما می توانید ریسک های متعدد دیگری را هم برشمارید که مثلاً…

امروز نرخ دلار نیما بازهم با دستور کاهشی شد . به راستی وقتی با خود این مزایا را مرور می‌کنیم می بینیم چقدر سهامدار و تولیدکننده بدبخت و بیچاره است که دولت هزینه دستمزدش را بالا میبرد ،نرخ گاز و برق او را به قیمت جهانی میگیرد ، تازه برق و گازش را قطع میکند ، نرخ ارز صادراتش را با دلار پایین تر می گیرد روی قیمت محصولات نرخ گذاری میکند و سر آخر هر کسی هم صحبت کند یکی تو سرش می‌زند که اینجا بازار سرمایه است ! همین که هست !

و بعد انتظار دارند که سرمایه های مردم جذب تولید و اشتغال مولد شود در اقتصادی که دلال تشویق و سرمایه گذاری واقعی تنبیه ، در بازاری که محتکر هرنوع جنسی در امان است و سهامدار سفته باز معرفی می شود ، در اقتصادی که مالیاتش را فعالیت های شفاف و مولد می دهند و سودش را دلال ها میخورند… بله سرمایه گذاران واقعی جریمه می شوند و این چرخه معیوب به بیکاری و عدم اشتغال میچرخد و فقط برخی شعار می‌دهند

کمک به بازار کار سختی نیست

بازنگری در سیاست هایی که یک عمر مخ مخه ! مغز مدیران شده است یکی از مهمترین اتفاقاتی است که می تواند رخ بدهد که مسیر آن از بـازار سرمایه می گذارد . و باز جالب است که همین دولت در مواقع نیاز دست به سوی بازار سرمایه دراز کرده و سر سفره نشسته و نان و نمک سفره را می خورد و نمکدان میشکند … بگذریم زیادی درد و دل کردیم و حرف زدیم زیاد گفتن این حرف ها هم دردسر است …

امروز بازار دو نیمه داشت یک نیمه بسیار ناامیدانه بازی کرد و انگار نیمه دوم با رسیدن خبرهای خوب ورق برگشت و فضا تغییر کرد و اوضاع جور دیگری چرخید تا به بازار فردا امیدوار تر باشیم ولی بازهم میگوییم با دست خالی و فقط با جریان پول نمی شود کاری کرد باید دست به دامن خبرها بود …

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *