گزارش بازار دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱

قرمزپوش و تلخ !

چقدر روز تلخ و سرد و بی رمقی بود البته حجم بد نبود ولی وقتی در منفی این حجم ها شکل میگیرد و برخی هم مدام امار خروج پول را زمزمه میکنند نشان دهنده اوضاع نه چندان خوب بازار است . یکی نوشته بود دولت نه ارز را کاهشی کرده و نه تورم و نه چیز دیگر و فقط دستش به بازار سرمایه رسیده که او را کنترل میکند و کاهشی شده است ! البته اینجا کار اسان است و پخ کنی بازار میترسد و همه چیز به قیمت های قبل بازمیگردد .

امروز بازار روز تلخ و سختی را داشت تلخ ازاین نظر که حس ترس در بازار وجود داشت و این ترس عجیب جو بدی را برای بازار و سهامداران رقم زده بود . در چنین روزهایی که جو منفی سنگین در بازار حکم فرما می شود بیش از هرچیز فرارکردن از ترس ایجاد شده برای بازار مهم ترین رویداداست .

حتی ۵۰۰ میلیارد پول تزریقی به بازار هم بی فایده بود چون ان حس ترس زیر لایه های فکری بازار وجود داشت . بازار باید بتواند براین حس ترس خود غلبه کند وگرنه اوضاع کمی سخت پیش می رود و ان اعدادی که برای شاخص ترسیم می شود ممکن است محقق شود … البته خیلی هم اعداد عجیبی نیست و چند پله پایین تر است .

هفته های قبل در مورد نگرانی بازار صحبت کردیم و در آن وقت نوشتیم که نگران هستیم اما شرایط بازار طوری است که می توان چشم انداز بهتری را متصور بود هرچه جلوتر می رویم با توجه به اتفاقات رخ داده نگرانی ها کمی بیشتر می شود اما امیدواری هم سمت و سوی دیگر این نگرانی است و البته امروز این موج نگرانی کمی وزنه سنگین تری داشت .

به نظر بازار و به طور کلی فعالان بازار حق دارند نگران باشند دلایل متعددی هم برای این موضوع وجود دار که فضای سیاسی و اطلاعات برجام یکی از این نگرانی هاست. از اژانس تا سرنوشت مذاکرات ، ترس و بیم و هراس بازار و جو ایجاد شده در این روزها هم بی تاثیر نیست …

عدم تمرکز دولت در تصمیم‌گیری‌ها یکی دیگر از این موارد است کمی بخواهیم جزئی‌تر برخورد کنیم بلاتکلیفی برخی صنایع نظیر خودرو پالایش که موتور پیشران بازار بودن یکی دیگر از آن هاست افت ارزش معاملات طی چند روز متوالی نشانه دیگری از همین نوع نگرانی هاست که البته خوشبختانه امروز کمی واکنش نشان داد و بهتر شد .

از سوی دیگر اتفاقاتی که رخ می‌دهد و بازار را کمی به فکر فرو برده و مثلاً همین نرخ دلار نیما و بازار آزاد که فاصله آن به سی درصد رسیده و این نگرانی را برای بازار به وجود آورده که قرار است دوباره سود شرکت ها مفت بری شود و یا حتی گزارش ۱۲ ماهه شرکت ها و عملکرد آنها همچنان نگرانی زیادی را دارد .

ترس قطعی برق و اثرگذاری آن در سودآوری شرکت ها و تازه جریان نرخ سود بانکی هم علم شده و برخی صحبت از افزایش آن می کنند که البته تکذیب شده ولی در هر صورت هر چه نگاه کنیم باید پذیرفت که نگرانی‌ها بخشی از بازار است و این نگرانی ها به حق و این مرحله انصافاً منطقی دیده می شود و وقتی آنها را با خود مرور می کنیم به این نتیجه میرسیم که افت ارزش معاملات و نگرانی برخی در بازار رویدادی طبیعی است و بازار حق دارد که بیشتر سعی کند در این وادی نظاره گر و تماشاچی باشد.

اما در سوی دیگر امیدواری هایی هم به روند پیش رو وجود دارد یکی از امیدواری ها که همیشه ما را زنده نگه داشته این است که بورس و بازار سرمایه نسبت به سایر دارایی ها از هر نظر که نگاه کنی ارزان تر و منطقی تر حرکت کرده است و یا شاید این را بخواهیم به شکل دیگری بیان کنیم این است که دارایی سهامداران در بازار سرمایه با هزار تغییر منفی و اسیب مواجه شده ولی تورم و دلار و سایر دارایی ها راه خود را رفتند .

ارزان بودن نسبی قیمت‌ها به نسبت تورم و شرایط یکی از نکات مهم و امیدواری های بازار است که آن را نسبت به روزهای پیش رو چشم انتظارت امیدوار تر می کند در سوی دیگر همین اختلاف بین دلار آزاد و دلار نیما یکی دیگر از امیدواری هایی است که معتقدیم با سر عقل آمدن سیاستگذاران اقتصادی و ارزی حرکت خوبی در بازار شکل می گیرد که نمونه آن را در مقاطع گذشته می توان به خوبی مشاهده کرد که بعد ازاین تصمیمات بازار ناگهان متبلور شده است .

البته این موضوع از دید ما اجتناب ناپذیر است و دیر زود دارد و سوخت و سوز ندارد هرچند در این میان احتمالاً بار دیگر برخی برای سوء استفاده از این نرخ به آن اصرار کرده و برخی دیگر از آن دفاع می‌کنند. یک بار دیگر بیان کرده بودیم که کسانی که از این اختلاف نرخ دفاع می‌کنند به خصوص در ارز ۴۲۰۰ یا خدای نکرده طرف سوء استفاده این موضوع هستند و یا از اقتصاد چیزی نمی‌دانند کم و بیش در مورد نرخ نیما و اختلاف آنبا نرخ دلار آزاد نیز همین نظر را داریم و معتقدیم در هیچ کجا سر صادر کننده را به نفع واردکننده اینطور نمی برند اما این اختلاف قطعاً کم خواهد شد و این به سود بازار خواهد بود .

در سوی دیگر در سمت امیدواریهای بازار ، تحولات نرخ ارز ،گزارش‌های ماهانه و گزارش های سه ماهه خوب و منطقی احتمالی ،مجامع پیش رو و مواردی از این دست دیگر امیدواری های بازار سرمایه ست تا بتواند در فضای منطقی تری در بازار حرکت کند البته اکثر این رویدادها محرک قوی می خواهند که بازهم برای استارت حرکت بازار برمیگردیم به دو صنعت پالایش و همچنین خودرو که اگر این دو صنعت کمی بازار را قلقلک دهند می توان امیدوار بود که بی رمقی بازار این روزها درمان شود .

و امادر مورد بازار امروز تحرکاتی دیده میشد ولی این تحرکات با شدید ترین شکل ممکن خنثی شد این که صندوق توسعه به مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان امروز در سمت خرید ظاهر شده اتفاق خوبی است ولی معتقدیم تا وقتی محرک خبری قوی از بیرون بازارو یا از دل خود بازار نرسد نمیتوان به اثرگذاری این پول امیدوار بود . هر چند کمی زهر فروش را میگیرد ولی شدت ان بالا و قوی نیست و باید این پول به همراه جریان امیدوار کننده از خبرها وارد شود.

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

تورم  تورم  تورم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *