گزارش بازار چهارشنبه ۸ تیر۱۴۰۱

حسش هست ،پولش نیست !

امروز بازار با انواع و اقسام خبرهای مخلف محاصره شده بود و انگیزه و به اصطلاح حس مثبت شدن را داشت ولی بی پولی بازار و کم حجمی و عدم تحرک قوی جریان پول باعث شده بود زیر سهم ها خالی باشد و با یک اردر فروش اکثر سهم ها عقب نشینی کنند ولی انصافا موج خبرهای بازار را که مرور میکنیم هیچ یک ترس اور و نگران کننده نیست .

البته برخی معتقدند بازار به مذاکرات و خبرهای ان شرطی شده و تا خبر قطعی نرسد نمیتوان روی خوش بازار را دید .

حقیقت امر به مذاکرات پیش روی قطر بسیار خوشبین هستیم و فکر میکنیم تحولات آن می تواند به زودی منشا اتفاقات خوبی در اقتصاد کشور شود و یک بار دیگر هم بیان میکنیم ریسک توافق و برجام در بین تمامی بازار ها و فعالیت های اقتصادی برای بازار سرمایه کمترین ریسک و حتی از دید ما ریسکی به حساب نمی آید و بیشتر یک فرصت است اما این قابلیت را دارد که سر باقی بازارها را به راحتی ببرد و آنها را وارد چالش و شرایط سخت کند .

دیروز که در مورد برجام و اتفاقات آن صحبت کردیم برخی عزیزان می‌گفتند خوب بر فرض اگر نشود آیا سناریوهای دیگری هم پیشروی بازار وجود دارد یا خیر و باز تاکید میکنیم چون از نظر شخصی به برجام و توافق اعتقاد داریم و معتقدیم این اتفاق در نهایت رخ خواهد داد به این موضوع وزن زیادی نمی دهیم اما اگر این بار در مذاکرات توافق صورت نگیرد به نظر کمی سرعت تحولات متفاوت خواهد شد که در مورد این موضوع که به نوعی آن طرف رویداد عدم توافق است صحبت خواهیم کرد.

به نظر اولین و مهمترین اتفاقی که رخ میدهد جهش دلار و جهش دوباره بازارهای موازی بوده که نمی گویم برای بازار سرمایه اتفاق بدی است اما برای بقیه بازارها شرایط بهتری را رقم می‌زند تا بازار سرمایه ، چشم بازار سرمایه به نرخ نیما ست و اختلاف نرخ دلار نیما و دلار آزاد به سود سهامداران نیست و راحت تر بگویم شاید در کوتاه مدت حرکت دلار موج هایی را در بازار به وجود بیاورد اما این موضوع کوتاه مدت است و بازار نمی تواند در میان مدت و بلند مدت با شرایط فعلی بازدهی های عجیب و غریبی را به وجود آورد بخصوص با این وضعیت دولت که آماده است تا در صورت عدم توافق با سیاست های عجیب و غریب سر شرکت های پولدار و سودآور بازار را بریده و خرج مصارف خود کند.

عدم توافق رشد دلار را می آورد اما با دولت غیر منطقی و رفتار غیر منطقی که از او می بینیم شاید رشد نرخ دلار ریسک شلنگ تخته انداختن های سیاست های اقتصادی و سرکوب قیمتی دولت را نمی‌تواند پوشش دهد . ساده ترین ان را هم اکنون شاهدیم که در فروش ارز دولت روی آن دست گذاشته و به شرکت ها اجازه فروش در بازار آزاد را نمی دهد از دید ما این موضوع آن طرف توافق است و از همین رو معتقدیم توافق و برجام برای بازار سرمایه در میان مدت و بلندمدت اتفاق بهتری است هرچند شاید در کوتاه مدت افت نرخ ارز بازار را کمی آزار دهد

اما این روزها گزارش های ماهانه یکی از اتفاقات خوب بازار بود . گزارش های بسیار خوبی را در کدال داشتیم به نظر می رسد افزایش فروش شرکت ها را باید در کنار افزایش تورم تولیدکننده و افزایش بهای تمام شده این شرکت ها دید و در مورد حاشیه سود صحبت کرد .

اما به هر حال موجب بعدی کدال موج گزارش های سه ماه است که جرقه آن را امروز یا بهتر بگویم دیروز وپست زد و اثرات آن را روی تابلو مشاهده کردیم(هر چند برخی حقوقی ها امان نمیدهند ) قبل از هر چیزی یک توصیه به عزیزان در سازمان داریم هر بار این را می نویسیم اما هر بار هیچکس توجه نمی‌کند و آن هم زمان بندی انتشار گزارش های سه ماه است به شرکت ها تذکر داده شود و یا موارد تشویقی و تنبیهی برای شرکت ها گذاشته شود که این گزارش ها به روزها و ساعات آخر سپرده نشود انباشت این گزارش‌ها در روزهای آخر خود یکی از ریسک های بازار است …

به نظر اگر گزارش های سه ماهه بتواند شرایط خوبی را در حاشیه سود و سود سازی شرکت ها و مواردی از این دست نشان دهد بازار در قیمت های جذابی قرار دارد که می تواند آن را به عنوان محرک قوی برای رشد در نظر بگیرد و درست برعکس آن هم صادق است.

چند باری در گزارش های قبل نوشتیم که گزارش های سه ماهه چهارم منفی بود و حاشیه سود شرکت ها با افت جدی همراه شده بود این رویه بخواهد باشد و در گزارش های ۳ماهه تکرار شود و فشار بیشتر باعث افت حاشیه سود شرکت ها شود شک نکنید واکنش آن را در بازار خواهیم دید از همین رو گزارش سه ماهه پیشرو که طی ۲۰ روز آتی به بازار می رسد تیغ دو لبه ای است که می‌تواند در یک لبه آن کف بازار را بسته و ریسک آن را کاهش داده و مسیر صعود را هموار سازد و در لبه دیگر تحلیلگران بنیادی را وارد فاز احتیاط کرد و آنها را نیز محافظه کار نماید.

و اما در اخر در مورد امار امروز مسکن صحبت میکنیم که از رشد ۸% فقط در ماه خرداد خبرمیداد و میانگین نرخ به ۴۰ میلیون تومان رسیده است . ببنید قبل ترهم در مورد این موضوع صحبت کرده بودیم قبل از هرچیز معتقدیم که توافق میتواند ریسک بزرگی برای این بازار باشد و البته این را با تحلیلی از این حوزه تکمیل تر میکنیم . ببینید همیشه قیمت متوسط هرمتر مسکن در تهران در فضای رکودی حوالی ۹۷۰ و در بدترین حالت های خود ۹۵۰ و در بهترین و تهاجمی ترین روزها ۱۰۷۰ دلار بوده ولی معمولا روی نرخ ۱۰۰۰ تا ۱۰۵۰ برای سال های متوالی حرکت کرده است .

اگر به علم امار اطمینان داشته باشیم به نظر نرخ مسکن باردیگر باید همین حوالی ۱۰۰۰ دلار باشد . حالا یا باید دلار به ۴۰ برسد تا این موضوع توجیه شود یا کاهش نرخ ها را داشته باشیم .به نظر کلید حل این موضوع در برجام است و فکر میکنیم با وقوع برجام و فروکش کردن تب نرخ ارز این حوزه قابلیت های رکود و کاهش احتمالی را دارد و توجه کنید موضوع ۴۰ میلیون و ۱۰۷۰ دلار و خالی شدن هیجان این حوزه میتواند بسیار حائز اهمیت باشد .

البته بازار مسکن همیشه درس های زیادی برای انواع بازار ها داشته ولی صبراهالی این حوزه زبان زد همه است .کاش کمی این موج هیجان زدگی و وابستگی و ارادت قلبی به این حوزه در بین برخی فعالان بازار سرمایه بود تا گاهی اوقات با فروش سهم خود اینطور محل کسب وکارخود را …

بگذریم و سراغ بازار خودمان برویم که امروز روز خیلی خاصی نبود با این که رگه هایی از رشد در بازار دیده میشد ولی قوی و هیجانی به سمت خرید نمی رفت به هر حال باید دید هفته بعد که زمزمه های خودرویی و تحولات سیاسی به اوج خود میرسد چه در انتظار بازار است.

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

 

 

فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *