گزارش فاش شده درباره اظهارات باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در جلسه توجیهی غیرعلنی، جزئیات بیشتری درباره برخی امتیازاتی که باقری ادعا می‌کند تیم مذاکره‌کننده‌اش از آمریکا در گفتگوهای وین دریافت کرده است، ارائه می‌کند.

🔹 ۱- موضوع حذف سپاه از فهرست FTO در مذاکراتی که پس از احیای برجام انجام می شود، مورد بحث قرار می گیرد، اما آمریکا تضمین می کند که تحریم های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر دیگر بخش ها و شرکت ها تأثیری نخواهد داشت: به عنوان مثال. آمریکا یک شرکت پتروشیمی را به دلیل تجارت با سپاه تحریم نمی کند.

🔹 ۲- ایالات متحده تضمین می کند که قوانین داخلی این کشور مانند CAATSA و قانون پاتریوت بر اجرای تعهدات این کشور تحت برجام تأثیری نخواهد داشت.

🔹 ۳- میزان دریافت اورانیوم از روسیه باید دو برابر میزان صادرات کیک زرد باشد.

۴- ایران علاوه بر ابطال سه فرمان اجرایی ترامپ در رابطه با خروج آمریکا از برجام، در مورد دو شرکت دیگر خود که با تحریم نهادهای دولتی مانند بنیاد، آستان قدس و جمهوری اسلامی ایران و همچنین تسلیحات سروکار دارند، امتیازاتی از آمریکا دریافت کرده است.

🔹۴٫۱- باقری می گوید ایران هیچ امتیاز/تعهدی در قبال لغو این دستورات اجرایی نداده است.

🔹 ۵- متن جدید شامل بند ۲۶ برجام است که به ایران اجازه می دهد در صورت نقض توافق طرف مقابل، «یک بار دیگر» از اجرای تعهدات خود دست بردارد.

🔹 ۶- بنا به پیشنهاد روسیه، در توافق جدید به تعهد قاطع رئیس جمهور آمریکا (نه بایدن) برای بازگشت به پایبندی به برجام تا زمانی که ایران پایبند باشد، اشاره شده است.)

🔹 ۷- مکانیسم snapback فقط بر اساس گزارش آژانس می تواند راه اندازی شود. اگر یک کشور به طور یکجانبه سازوکار را راه اندازی کند، طرف های دیگر متعهد می شوند که با آن همکاری نکنند.

🔹 ۸- آمریکا تضمین می‌کند که تمامی شرکت‌های فعال در ایران تا پایان دوره بایدن به مدت ۲٫۵ سال پس از خروج آمریکا از تحریم‌های آمریکا معاف خواهند بود. اگر رئیس جمهور جمهوری خواه در اولین روز ریاست جمهوری از برجام خارج شود، شرکت ها برای ۲٫۵ سال پس از آن معاف می مانند.

 ۹- وزیر امور خارجه آمریکا نامه ای مبنی بر مشارکت واشنگتن در برجام منتشر خواهد کرد.

🔹 ۱۰- در مذاکرات دوحه، آمریکا و اتحادیه اروپا درخواست ایران مبنی بر مرتبط شدن موضوع تحقیقات آژانس به مذاکرات برجام را پذیرفتند. اکنون انتظار می‌رود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به بررسی گزارش گروسی پایان دهد.

🔹۱۰٫۱- باقری کنی می‌گوید که از انریکه مورا مسئول هماهنگی مذاکرات از طرف اتحادیه اروپا شنیده است که اولیانوف از روسیه در مذاکرات خود با اتحادیه اروپا نسبت به بسته شدن تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران اعتراض کرده است. اما باقری می‌گوید که مورا دروغ می‌گفت زیرا اولیانوف همیشه از خواسته ایران در مذاکراتش با تیم ایران حمایت می‌کرد.

🔹 ۱۱- ایران پس از آزاد شدن ۷ میلیارد دلار دارایی مسدود شده خود در کره جنوبی، تمامی زندانیان آمریکایی را آزاد خواهد کرد. باقری می‌گوید ایران و آمریکا قبلاً در این مورد توافق کرده بودند، اما با این فرض که این پول فضای مالی برای ایران برای طرح مطالبات جدید ایجاد می‌کند، آمریکا از قول خود زیر پا گذاشت.

به گفته باقری، ایران از پذیرش این مطالبات در گفتگوهای وین خودداری کرده است.

🔸 ۱- درج مسائل موشکی در مذاکرات (که در دوره عراقچی منتفی شد).

🔸 ۲- درج مسائل منطقه ای در مذاکرات وین که همچنان مورد تقاضای طرف مقابل بود.

🔸 ۳- موضوع شکست هسته ای که ایشان اصرار داشتند باید مشخص شود که ایران چقدر از آن نقطه فاصله دارد.

🔸 ۴- انهدام سانتریفیوژهای ایران. طرف دیگر از ایران خواست سانتریفیوژهای IR-6 خود را نابود کند، اما در نهایت موافقت کرد که ایران این ۱۰۰ دستگاه را در انباری تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگه دارد.

🔹 ۵- قول سخنگویان وزارت خارجه آمریکا و ایران مبنی بر اینکه ایران و آمریکا دیگر به دنبال کشتن شهروندان یکدیگر نخواهند بود. در حالی که قرار بود نام سلیمانی برده نشود، پایان دادن به تلاش ها برای انتقام از مرگ او، نکته کلیدی وعده بود که ایران قبول نکرد.

🔹 باقری می‌گوید رئیسی سپاه را از انجام اقداماتی که می‌تواند گفتگوهای وین را تضعیف کند، منصرف نکرد. مثلاً در ماجرای پرتاب ماهواره خیام، «ما به آنها گفتیم به دلیل مذاکرات برای احیای برجام، پرتاب را به تعویق نیندازند.

🔹باقری می‌گوید ابتکارات هوشمندانه ایران از جمله اقدامات تلافی‌جویانه پس از قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا تحریم‌های اخیر آمریکا و نیز نادیده گرفتن ۱۱ ضرب‌الاجل تعیین‌شده توسط طرف مقابل (از جمله یکی از مهلت‌های مالی) برای کشور در گفتگوهای وین به ثمر نشست.
_فاندامنتال ویو

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *