صبا تأمین بخریم؟

شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین پس از برگزاری مجمع سالیانه و تقسیم سود ۷۰ درصدی (۹۵۵ ریال به ازای هر سهم) با قیمت تعادلی ۴,۰۱۱ ریال بازگشایی شد. تقسیم سود ۷۰ درصدی شرکت که با انتظارات بازار درخصوص تقسیم سود بالای ۹۰ درصدی این شرکت همخوانی نداشت منجر به ایجاد فشار فروش در این سهم شده و قیمت این سهم را وارد کانال سیصد تومانی کرد. با این حال به نظر می‌رسد پس از تخلیه هیجانات از حجم فروشندگان این سهم کاسته شده و قیمت‌ها مجدداً به کانال ۴۰۰ تومان بازگردد چرا که تقسیم سود ۷۰ درصدی شرکت در میان‌مدت به تبعات مثبت بسیاری برای شرکت منجر خواهد شد.

نگاهی به صورت‌های مالی این شرکت نشان می‌دهد که…

۲,۷۰۰ میلیارد تومان از درآمد عملیاتی این شرکت مربوط به سود فروش سرمایه‌گذاری است. تقسیم سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های بزرگ به دو طریق امکان‌پذیر است. در روش نخست پورتفوی شرکت به اندازه سود فروش کوچک شده و جریانات نقد حاصل از فروش سهام پرتفوی به سهامداران پرداخت می‌‎گردد. ماحصل این روش کاهش درآمد ناشی از سود سهام در سال‌های آتی و تسویه تدریجی شرکت است.

در روش دوم مدیران شرکت برای جلوگیری از کوچک شدن پرتفوی، پرداخت سود سهام را از طریق افزایش بدهی‌ها محقق می‌سازند. این روش در دوره‌های رشدی بازار روشی توجیه‌پذیر است، زیرا بازدهی سهام درون پرتفو به حدی بالاست که هزینه‌های مالی ناشی از انتشار بدهی را به طور کامل پوشش می‌دهد اما اهرمی نمودن شرکت در بازارهای خرسی چیزی شبیه خودکشی است.

نگاه مجدد به صورت‌های مالی شرکت صبا تأمین نشان می‌دهد که این شرکت در سنوات گذشته ضمن تقسیم سود نزدیک به ۱۰۰ درصدی، از روش دوم برای پرداخت DPS ناشی از سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها استفاده نموده است. اتخاذ این سیاست منجر به ایجاد هزینه مالی ۶۱۷ میلیارد تومانی در سال مالی منتهی ۳۱/۰۲/۱۴۰۱ شده است که تداوم آن می‌توانست به هزینه مالی بالغ بر ۱,۰۰۰ میلیارد تومانی در سال مالی جاری منجر شود. بنابراین تقسیم سود ۷۰ درصدی ضمن جلوگیری از افزایش شدید هزینه‌های مالی درسال جاری، از زوال تدریجی این شرکت در سال‌های آتی نیز جلوگیری نمود. در عین حال باید توجه داشت که سود تقسیم نشده (حدود ۱,۸۰۰ میلیارد تومان) زمینه را برای افزایش سرمایه از محل انباشته که به احتمال بسیار با افزایش سرمایه از محل آورده نقدی نیز همراه خواهد شد فراهم می‌نماید.

در نهایت

باید گفت که با توجه به عدم خروج پول از این شرکت و کوچک نشدن پرتفوی انتظار می‌رود این سهم در سال مالی جاری حدود ۹۳ تومان سود داشته باشد که به معنای P/E کمتر از ۴ برای این شرکت در قیمت‌های فعلی است. بنابراین در حالی که تصور قیمت‌های پایین‌تر برای این سهم دشوار می‌‎نماید، احتمال بازگشت قیمت آن به کانال ۴۰۰ تومانی بسیار محتمل است.

اخبار بورس

#تحلیل_بنیادی

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *