گزارش بازار امروز یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

ترس های بازار !

امروز، بازار حداقل از دیروز کمی عاقلانه‌تر، آهسته‌تر و کم هیجان‌تر رفتار کرد و فشار فروش را در آستانه مرز ۲.۲ کمتر دید. هرچند برخی چارتیست‌ها معتقدند بازار آنجایی که نباید می‌ریخت، ریخت و حالا افت‌های احتمالی و اصلاح زمانی گریزناپذیر است. مشکل بازار امروز این بود که در عین اینکه معاملاتی یکپارچه منفی نداشت و به شدت منفی دیروز نبود، اما حجم همچنان پایین و غیرمنطقی پیش می‌رفت و این کم حجمی عاملی برای افزایش تعداد تماشاچی‌های بازار به‌جای فعالان خواهد بود.

امروز، ارزش کل معاملات بازار ۱۰.۹۹۹ میلیارد تومان بود که از این مبلغ، ۷۴۷۹ میلیارد تومان آن مربوط به معاملات خرد سهام و صندوق‌های قابل معامله سهامی بوده که عددی کمتر حتی از دیروز است و این موضوع، نقطه ضعف بازار این روزها محسوب می‌شود.

بازار را در حالی آغاز کردیم که به نظر بسیاری، بازار این روزها اسیر ترس شده و تردید توافق و عدم توافق و احتمال ادامه افت دلار بر این ترس دامن زده است. اگر از بسیاری سوال کنید که بازار چه زمانی به مسیر درست خود باز می‌گردد، همگان بر این عقیده‌اند زمانی که هیجان خرید بر ترس غلبه کند و خیال بازار از تحولات اطراف و اتفاقات راحت شود، بازار می‌تواند جریان قوی‌تری را بگیرد و در عین ارزندگی، فضای منطقی قیمتی را نیز پیش ببرد.

اما این ترس‌ها چیست و آیا جنبه واقعی دارد یا خیر؟

دیروز از یک ترس تاریخی صحبت کردیم که هنگام برجام به وقوع پیوست و بازار دو روز پس از توافق و بعد از چند روز مثبت، مسیر نزولی را طی کرد. البته در آن دوران، افت نرخ ارز، افزایش نرخ سود و شرایط خاص اقتصاد کشور در وضعیت آن روزها موثر بود. از سوی دیگر، ترس نرخ ارز همیشه با بازار همراه بوده است؛ بخشی از جریان اتفاقات بازار ناشی از همین موضوع نرخ ارز است که بازار توانایی وزن دادن به تحولات نرخ ارز و پیش‌بینی از آینده را ندارد و با بدترین سناریو آن را لحاظ می‌کند. یعنی چون نمی‌تواند این موضوع را ببیند، بدترین رویدادها را لحاظ می‌کند!

در گزارش بازار دیروز عرض کردیم اگر واقعاً کسی فکر می‌کند دلار مثلا زیر ۴۰ یا حتی حوالی ۴۲هزار تومان می‌آید، بهتر است به استراتژی خود که فروش و صبرکردن است، پایبند باشد. اما معتقدیم نوع خبرها نیز نشان می‌دهد که توافق، توافقی موقت و جریان دسترسی به ارز، جریان غیرنقدی است. البته اثرات روانی آن بر بازار روشن و ملموس خواهد بود.

معتقدیم در میان مدت و بلند مدت، بازار نباید از جریان نرخ ارز نگرانی داشته باشد. اتفاقاً ما موافق افزایش نرخ نیستیم. حتی ثبات در این قیمت‌ها و شرایط و نزدیک شدن نرخ نیما به نرخ معاملاتی، بهترین و مناسب‌ترین سناریو است که می‌تواند رخ دهد و بازار سرمایه را رونق ببخشد. اما آنچه فعلا تصمیم می‌گیرد، هیجان و ترس و استرس ریزش است…

ترس دیگر بازار، ترس از رکود است

رکوردی که دامن‌گیر صنایع و شرکت‌ها شود و فضا را به سمت کم حجم و بی‌حجم بکشاند. با توجه به نقدینگی فعلی و اتفاقات رخ داده، رکود سایر بازارها بیشتر محتمل است تا بازار سرمایه. فکر می‌کنیم این موضوع نه اینکه از بازار دور باشد، اما به عنوان سناریوی ترسناک برای بازا ر مطرح نمی‌شود.

برخی دیگر از ترس لنگ در هوا بودن، یک روز بودن، یک روز نبودن

یک روز شادی و یک روز غم‌، ریسک بزرگی می‌بینند که بازا ر هم به خبرها شرطی شود. شاید این یکی از درست‌ترین چالش‌ها باشد. بازاری که نمی‌داند در کدام مسیر حرکت کند. سیاست‌های اقتصادی روشن نیست، تحولات سیاسی در تایید و تکذیب است و موارد این‌چنینی و این لنگ در هوا بودن باعث تماشاچی شدن بخشی از جریان پول می‌شود. شاید بین تمامی این عوامل، این موضوع بیشتر به چشم بیاید، اما فعلا همه از ارز می‌ترسند… شاید بتوان ترس‌های دیگری را نیز به این موضوع اضافه کرد، اما بهتر است کمی هم از ابزارهای تاریخی کمک بگیریم.

بازار هرگاه به ترس بیشتر از ریسک بها داده، نتایج عجیب و تلخ رقم خورده است. شبیه این اتفاقات با درجه کمی بیشتر در آبان ماه رخ داد؛ در جایی که فشار تحولات سیاسی بالا و درجه التهاب جامعه روی ۱۰۰ بود. در آن فضا، بازار می‌فروخت و چشم خود را بسته بود و از ترس به سراغ هیچ گزینه‌ای نمی‌رفت. اگر امروز وقت داشتید، به نمودار یک‌ساله قیمت‌ها نگاه کنید و ببینید که در آبان ماه، قیمت‌ها در چه فضا و چه شرایطی قرار داشتند و با سودهای محقق‌شده امروز مقایسه کنیم. این رویداد (با تاکید می‌گوییم) با درجه کمتر در مقطع فعلی در حال وقوع است و به زودی با انتشار گزارش‌ها، قیمت‌ها کنار این گزارش‌ها قرار می‌گیرند و قضاوت می‌شوند.

روی صحبت با تحلیلگران بزرگ و قدرتمند در بازار است

به بازیگران حقوقی، به مدیران صندوق‌ها که کمی ریزبین‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کنند؛ لازم است تا سناریوهای مختلف را در جریان سودآوری شرکت‌ها لحاظ کنند و به آن وزن دهند و قیمت‌های فعلی را با آن سناریوها هم‌خوانی بدهند. جریان پول‌های بزرگ در سطح بازا ر نباید رفتار روزانه و نوسانی دی‌تریدی را دنبال کنند.

می‌توان در همین فضا، گزینه‌های ریز و درشت بسیاری را درنظر داشت و انتخاب کرد. اما لازمه آن، بررسی دقیق و ابعاد درست بازار و فضا و شرکت‌ها است. جایی که باید به منطق وزن داد، نه احساسات. به حرف حساب گوش کرد، نه حرف صد من یک غاز و تحلیل‌های آب دوغ خیاری که دلار فلان می‌شود، سهم ریالی این است، سهم دلاری آن است!! البته بازا ر مدتهاست به بنیاد و تحولات بنیادی وزن قوی نمی‌دهد و با نمودار دلخوش است و حرکت می‌کند و حالا هم این نمودار به بازا ر می‌گوید که احتمالاً شاخص در محدوده ۲۱۰۰ و ۲۱۵۰ متعادل می‌شود؛ اما تا آن نقطه، احتمال افت بازا ر وجود دارد. حالا یا با سرعت کم یا زیاد…

حالا سهامداران باید کلاه خود را قاضی کرده و با خود مقایسه کنند که اگر شاخص به آن ‌محدود و کف قبلی رسید، چه سهم‌هایی از کف آن زمان کمتر هستند و به سراغ آنها بروند. چراکه می‌توانند گزینه جذاب و جالبی برای بازار شوند.

البته تحولات بنیادی و ارزندگی شرکت‌ها را نیز باید درنظر گرفت، اما به طور کلی معتقدیم که در فضای فعلی، تکنیکالی بسیاری به این نتیجه رسیده‌اند که محدوده ۲.۱۰۰ جایی است که بازا ر به تن دادن آن ناگریز و به لمس آن مجبور است و برای همین صبر و حوصله می‌کنند تا در آن فضا، قیمت‌های بهتری را شکار کنند. برخی هم معتقدند اصلاح زمانی تا نیمه تیرماه همراه بازار است و رفته رفته بهتر‌ می‌شود. شاید این استراتژی درست باشد، اما پول‌های بزرگی که قصد حضور در بازار را دارند، از امروز باید آغاز می‌کردند.

بازهم تاکید می‌کنیم که ترس‌های بازار، ترس‌هایی هستند که بسیاری در حال حاضر توان مقابله با آن را ندارند و بازار از ترس‌های خود فرار می‌کند. درست جایی که بازا ر باید در مواجه با ترس و تردیدها با آن مواجه شود و مقابله کند؛ آنجا مسیر تغییر بازار و اتفاقات خوب برای بازار خواهد بود.

و حرف آخر

امروز، سخنرانی بود و گفته شد که توافق اشکالی ندارد. به محض گفتن چنین جمله‌ای، دلار واکنشی خاص نشان داد و از ۴۹ وارد کانال ۴۸هزار تومان شد! بازار باید کم کم تکلیف خود را با ترس‌های خود روشن کند. نمی‌شود تمام بازار از توافق آسیب ببیند. شاید یک روی سکه بازا ر، افت نرخ ارز موقتی باشد، اما روی دیگر آن لبخند به همراه کاهش ریسک خواهد بود. بازا ر علاوه بر اینکه بیشتر رفتار غیرمنطقی در پیش بگیرد، کمی فضای احساسی را نیز دخیل کرده است.

همچنان معتقدیم اشکی که از بازارهای موازی بازا ر سرمایه بعد از توافق و افت دلار در می‌آید، بسیار سخت‌تر و سوزناک‌تر از بازا ر سرمایه است. در یک اقتصاد صحیح و درست، بازار سرمایه باید از این توافق نصفه و نیمه خوشحال باشد، اما اینطور درهم ریخته است. فعالان این بازار باید در تبیین و آرامش‌بخشی در مورد اثرات این موضوع در بازا ر صحبت کنند. این ماجرا کمی با هیجان قاطی شده و تصمیم‌گیری را سخت کرده است.

 

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org
خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *