گزارش بازار امروز شنبه ۶ آبان ۱۴۰۲

رد خون !

روز تلخی بود . باور کنید نوشتن در چنین  روزهایی از ساعت ها  شکنجه برای ما سخت تر است ولی فقط و فقط به احترام شما عزیزان که دنبال  میکنید می نویسیم  . برخی هم میگویند چرا  فریاد نمی زنید ؟! چه بگوییم ؟ چه  فریادی ؟ به نظر شما چه بگوییم موثر است ؟ این همه گفتیم چه شد ؟! یاسین به گوش خر نمیخوانیم ؟!

امروز بازار رد خون جنگ غزه را در تالار حافظ به خوبی دید و لمس کرد و نشان داد که چقدر پایه های اعتماد به سیستم اقتصادی سست و شکننده شده که چنین حالتی را شاهدیم و با یک حرکت این چنین همه  بازارها به هم میریزد  …

نمیدانیم چرا اثر پروانه ای که در هر جایی حتی بال زدن یک پروانه روی آب میتواند به توفانی در جای دیگر منجر شود به بدترین ،سیاه ترین و تلخ ترین و شدید ترین شکلش در بازار ما اتفاق می افتد . نمیدانیم این ترس پروانه ای است یا اثر پروانه ای ولی هر چه که هست سهامداران امروز با پوست و گوشت خود اثرات نانوشته و ندانسته جنگ را روی بازار حس کردند !

البته که برخی ساکت نشسته و تماشاچی هستند و برخی هم معتقدند چیزی نیست ! به قولی  اینا برای شماها چیزی نیست ! شاید دولت نسبت به ابروریزی پیش امده در بازار سرمایه بی تفاوت باشد این موضوع به خودش مربوط است ولی باید قبول کرد که این بی مسئولیتی موجب اب شدن سرمایه های کشور و مردم شده و این موج قوی بی اعتمادی را رقم زده است .

برخی معتقدند این واکنش پنیک و عجیب به این دلیل است که سهامداران به خوبی واقف اند که اینجا کسی به دادشان نمیرسد و با اولین ترس از هر رویدادی اقدام به فروش میکنند . انها نامید شدند و ناامیدی است که این بلا را سر سیستم ها می اورد

به نظر این افراد به درستی به نقش ضعیف سازمان اشاره میکنند منتهی ما حداقل معتقدیم نقش سازمان علاوه بر عدم تلاش برای جنگیدن در راستای منافع سهامداران خرد در مواجه با دولت ،  یک نقش دیگر را نیز نتوانست به درستی ایفا کند و ان نقش بسیج کردن ارکان مختلف بازار در مقطع خاص فعلی برای کمک به بازار بود .

سازمان و بازار سرمایه بار اولش نیست که با چنین شرایطی مواجه است و دچار بحران شده ولی هیچ کس انگار به فکر این رفع بحران نیست و وقتی کسی نپذیرد که بحران در بازار وجود دارد راه حل های او هم این چنینی خواهد شد و اثرات خاصی در بازار نخواهد داشت …

به هر حال بازار را امروز در شرایطی آغاز کردیم که بالاخره آن اتفاقی که بسیاری منتظرش بودند رخ داد تا خیالشان راحت شود که بیخودی نقد نبوده و منتظر نبوده اند و حداقل باعث شد برخی از ابهام و فضای غبار آلودی که مدام ترسیم می‌کردند رهایی یابند.

چند نکته مهم پیش روی بازار و این هفته قرار دارد

به نظر این هفته ۳ رویداد مهم در انتظار بازار است و می‌تواند فضای بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد رویداد اول قطعاً همین تحولات و اتفاقات سیاسی و حاشیه‌های جنگ است که امروز در مورد آن کمی بیشتر صحبت می‌کنیم رویداد دوم دلار و واکنش نرخ ارز به این اتفاقات و تحولات است و رویداد سوم چیزی نیست جز باز هم کدال و گزارش‌ها که البته برخی معتقدند فقط ما هستیم که به آن وزن می‌دهیم و بقیه کدال را به کتفشان هم حساب نمی‌کنند (راست هم میگویند )

اما چاره چیست و چه می شود کرد ؟!

ببنید نظر شخصی ما ایناست که دامنه جنگ به جایی کشیده نمی شود و این حس ترسی است که پیش رفته ولی این نظر را خیلی ها ندارند و تابلو  بازار چیز دیگری را نشان میدهد  به نظر اولین و مهم ترین و اصلی ترین گام این است  که  بپذیرید  در حال حاضر با  بحران مواجه هستیم . ببنید اگر جنگ شده  بود  به نظر تکلیف بازار روشن تر بود تا این شرایطی که مواجه ایم  …

بازار درست  یا غلط با این ریسک مواجه شده و با بحران مواجه است درست  شبیه ابان  سال  قبل ، درست  شبیه  مقطع  سردار سلیمانی و … داشتن کمیته حل بحران برای چنین  روزهایی واجب است نه  دست  روی دست گذاشتن و تماشا کردن ! اگر این موضوع را ایجاد کردید  بازارهم میتواند این حس را بگیرد ولی بی تفاوت بودن نسبت  به این ماجرا  دقیقا نتیجه اش می شود چیزی که هر روز روی تابلو شاهدش  هستیم  و اتفاقا  چون عملکرد  قبلی شما در بحران ها روشن و شفاف و درخشان نبوده و بعضا حتی خود نهاد ناظر و دولت  بحران  را  رقم  زده واکنش بازار هم طبیعی است …

یک نکته را در پایان در مورد نرخ ارز بیان کنیم

در مورد نرخ ارز همین حالا نیز شاهد افزایش آن هستیم اما این افزایش برای اثر پذیری باید از زیر سایه سیاست خارج شود در مورد نرخ ارز و اتفاقات آن و جریان کسری بودجه و شرایط آن سعی خواهیم کرد این هفته مفصل‌تر صحبت کنیم اما همین بس که این فنر فشرده شده بازار از نظر بنیادی نیز تایید می‌کند در نقطه ارزنده‌ای قرار دارد و میتواند با کمک ارز فضای منطقی‌تری به خود بگیرد.

در مورد حقوقی‌ها نیز یک نکته را عرض کنیم و آن هم این است که همیشه در بحران‌ها همبستگی و میل به کمک به بازار در حقوقی‌ها تقویت شده است در مقاطع مختلف این جریان‌های حیثیتی و بنیادی بوده است که باعث شده حقوقی‌ها دل به کار داده و وارد کارزار شوند که معمولاً استارت این ماجرا با صندوق تثبیت و توسعه بوده و از سوی دیگر همیشه هم برنده بازی بودند .ولی در این چند مقطع اخیر انها هم  تماشاچی بازار شده و انگار آنها هم  فقط همین که اسمشان در لیست جلسات  باشد کافی است !

و حرف اخر با وعده و حرف درمانی بازار درست نمی شود مدت هاست ازاین مراحل عبور کرده ایم …  به خود بیایید و فکری بکنید …

بتا سهم

#گزارش_بازار

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.
کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse
ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *