#بازار ۱۴۰۲/۱۲/۰۹

در حالی به استقبال آخرین روز کاری هفته می رویم که همانطور که انتظار داشتیم، فشار فروش در بازار دیروز نسبت به روز دوشنبه کاهش یافت و حمایت هایی نیز از بازار صورت گرفت . هر چند حمایت ها در آخر وقت بازار انجام شد، اما واکنش بازار خوب بود و فروشندگان تمایلی به عرضه بیشتر سهام خود نشان ندادند. صندوق های اهرمی نیز دیروز خوب معامله شدند و در محدوده ۱٫۵ تا ۲ درصد مثبت قرار داشتند و تقریبا معادل یک ماه صندوق های درآمد ثابت، رشد قیمتی را تجربه کردند .

چند متغیر می تواند بر جو کلی بازار تاثیر بگذارند . اولین آن نرخ دلار است که آهسته و پیوسته به محدوده ۶۰ هزار تومان در حال نزدیک تر شدن است . پس از اصلاح چندی پیش دلار از این محدوده و اصلاح تا کانال ۵۴ هزار تومان، این دومین بار است که فعالان این بازار شانس خود را برای عبور قیمت از این سقف امتحان می کنند . رشد قیمت دلار در این روزها می تواند فروشندگان را تا حدودی مردد کند . نرخ نیما اما آرام گرفته و هر چند عرضه چندانی صورت نمی گیرد اما اختلاف آن با بازار آزاد به حدود ۴۷ درصد رسیده است .

عامل تاثیر گذار بعدی بر بازار امروز و این روزها محدود شدن افتتاح سپرده های ۳۰ درصدی در بانک هاست . به طوری که ظاهرا از دیروز برخی بانک های مطرح، طرح های دیگری را به مشتریان خود معرفی کرده اند و از افتتاح حساب ۳۰ درصدی خبری نبوده است . به عنوان مثال در یکی از بانک های خصوصی بزرگ، نرخ ۲۹ درصد برای سپرده های ۳ ماهه پیشنهاد شده است . محدود شدن افتتاح سپرده های ۳۰ درصدی می تواند تا حدود زیادی جو کلی بازار را بهبود بخشد .

عامل تاثیر گذار دیگر کاهش تنش ها در منطقه و قوت گرفتن صلح بین حماس و اسرائیل است که می تواند بیشترین تاثیر را بر بازار سرمایه داشته باشد . ظاهرا توافق نزدیک است و اگر طرفین زیر میز نزنند می توان به بهبود شرایط امیدوار بود .

و اما بازار امروز …

با توجه به جو کلی آخر هفته، نمی توان انتظار خاصی از بازار امروز داشت . البته با توجه به حمایت های آخر وقت از بازار دیروز، احتمالا اول وقت بازار با بهبود تقاضا همراه خواهد بود ورفته رفته بازار متعادل خواهد شد. ارزش معاملات خرد دیروز مجددا به زیر ۳ همت رسید که احتمالا این عدد در بازار امروز نیز در همین محدوده باقی خواهد ماند .

فشار فروش در بازار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *