#خوب_است_بدانیم_که سه شنبه ۱۵ اسفند
*زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار ۶۰منفی

۲) ارزش معاملات خرد ۶٫۴ همت (عبور ارزش معاملات کوتاه مدت از میان مدت=اتفاق خوب)

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی

۴) بازده معادل بانکی اخزا با سررسید نزدیک به یک سال: ۲۶٫۸۷%

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل مثبت
کل: متعادل مثبت

۶) مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس می گوید ” با انجام فرایند تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت ایران خودرو و سایپا، دیگر سهام این دو شرکت به بازار پایه فرابورس منتقل نخواهد شد. پس از انجام تجدید ارزیابی، سهام تودلیِ ایران‌خودرو و سایپا به بخش خصوصی واگذار می‌شود.”

۷) در راستای کمک به مدیریت نقدینگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت، شورای عالی بورس نصاب سرمایه‌گذاری در اوراق مالی اسلامی منتشره توسط دولت را از حداقل ۲۵ درصد به حداقل ۲۰ درصد تا پایان شهریور ماه ۱۴۰۳ کاهش داد.

۸) افزایش سرمایه اخابر از ۶۰هزار میلیارد ریال به ۹۹۳ هزار میلیارد ریال معادل ۱۵۵۵ درصد از سوی حسابرس تایید شد.

۹) حسن کاظم زاده در خصوص شفاف سازی وپارس نوشت ” بانک پارسیان برای واگذاری بلوک مدیریتی اپال کانی پارس نماد اپال سهام متعلق سرمایه گذاری پارسیان را به شرکت جدیدی با نام کانی سازان کیمیا منتقل می نماید. ترکیب سهامداری کانی سازان کیمیا عینا مشابه ترکیب سهامداری سرمایه گذاری پارسیان است. یک قدم دیگر به سمت واگذاری اپال.”

۱۰) در روز جاري ارسال سفارش فروش و فروش سهام در كليه نماد‌هاي موضوع بازارگرداني در بازار‌هاي اول، دوم و پايه فرابورس ايران ممنوع مي‌باشد.

۱۱) اطلاعیه عرضه ربع سکه در حراج دوم روز چهارشنبه از سوی مرکز مبادله صادر شد. ربع‌سکه‌ها ضرب سال ۸۶ توسط بانک مرکزی با حباب بسیار بالا عرضه می شود. در واقع بانک مرکزی ربع سکه ها را با دلار فراتلگرامی عرضه می کند.

۱۲) دیوان عالی ایالات متحده آمریکا حکم دادگاه کلرادو که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا را از حضور در انتخابات درون حزبی این ایالت منع می‌کرد را نپذیرفت. بازگشت ترامپ …

۱۳) رییس هیات عامل صندوق ملی مسکن از خرید ۹۰ هزار تن فولاد از طریق بورس کالا به مبلغ حدود ۲ هزار میلیاردتومان برای اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن خبر داد.

۱۴) گروسی می گوید “افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ادامه دارد، اگرچه، سطح اورانیوم غنی‌شده بیش از ۶۰ درصد، کمی افت داشته است. من به طور جدی نگران متوقف شدن یک‌جانبه اجرای بیانیه مشترک توسط ایران هستم.”

۱۵) بر اساس جدیدترین آمارهای منتشر شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد، ارزش صادرات زنجیره فولاد در ١١ ماهه ابتدای امسال، به مرز ۷ میلیارد دلار رسید.

۱۶) روز گذشته قرار بود نرخ خرید تضمینی جو و غلات نیز در شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی نهایی شود. (اطلاعات جدیدی منتشر نشده است-هلالات)

۱۷) انجمن نوردکاران فولادی ایران طی نامه‌ای به وزیر صمت هشدار داد که الزام صادرکنندگان محصولات نوردی به ایفای تعهدات ارزی خود بر مبنای نرخ نیمایی باعث تعطیلی کارخانجات صنعت نورد کشور و ایجاد بحران اجتماعی و اقتصادی می‌شود.

۱۸) موسسه مودی  پیش بینی رشد اقتصادی هند را در سال ۲۰۲۴  از ۶٫۱  به ۶٫۸ درصد افزایش داد.

۱۹) تولید کنسانتره روی و سرب در معدن جدید Vares در بوسنی و هرزگوین از روز سه شنبه ۲۷ فوریه آغاز شد که می تواند به افزایش عرضه روی و کنسانتره سرب در اروپا کمک کند. افتتاح معدن وارس در زمانی انجام می شود که بازار کنسانتره روی با انقباض قابل توجهی روبرو شده است و بسیاری از معادن به دلیل کاهش قیمت روی و هزینه های عملیاتی بالا سرعت تولید را کاهش داده یا تعطیل شده اند. نرخ TC چین در ۲۳ فوریه ۷۰-۱۱۰ دلار در هر تن ارزیابی شده که نسبت به ۲۴۵-۲۷۵ دلار در هر تن در ۲۴ فوریه ۲۰۲۳، ۶۵٫۳۸ درصد کاهش سالانه را نشان می دهد. (صنعت معدن)

۲۰) قیمت بیلت صادراتی ایران در این هفته حدود ۴۹۵ تا ۵۰۰ دلار فوب بود که نسبت به هفته قبل ۵ دلار کاهش داشت. عرضه گاز به تدریج بهبود یافته است و سطح موجودی بیلت ایران افزایش یافته است. از نظر تقاضا، مصرف محصول نهایی در منطقه خلیج فارس اخیراً ضعیف بوده است و افزایش تقاضای بیلت را دشوار کرده است. با افت بیلت چین، قیمت بیلت ایران تحت فشار بوده است. پیش بینی می شود که قیمت ها در هفته آینده نوسان داشته و ضعیف عمل کنند.

۲۱) حق انتفاع معدن از ۵ درصد قیمت شمش به ۵۵ درصد قیمت کلوخه یعنی معادل ۴٫۲ درصد نرخ شمش فولاد خوزستان کاهش یافت.

۲۲) حپارسا، اتکاسا، کهمدا، وسالت، دماوند، پلاست، سدشت، حگهر، پلوله، حپترو، بفجر … در خصوص افزایش سرمایه یک گزارش جدید دادند.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *