در حالی به استقبال آخرین روز کاری هفته می رویم که انتظار داریم کمی از فشار فروش در بازار امروز کاسته شود . انصافا بازار دیروز در مواجهه با خبرهای بد سیاسی بد عمل نکرد و هر چند در ابتدا با فشار فروش همراه بود اما توانست رفته رفته خود را پیدا کند . خوشبختانه خبری از رنج های منفی وصفوف فروش پر حجم نبود .

حضور پررنگ حقوقی ها و صندوق های تثبیت و توسعه در سمت خرید و عدم حضور کد های بزرگ در سمت فروش توانست تا حدودی بازار را به تعادل برساند . البته در دقایق پایانی مجددا شاهد افزایش عرضه ها بودیم که به نظر کاملا منطقی و طبیعی بود و در نهایت شاخص کل با حدود ۱۶ هزار واحد افت ( هفت دهم درصد ) در محدوده ۲٫۲۴۵ هزار واحد به کار خود خاتمه داد . اصلاح شاخص هموزن تقریبا دو برابر شاخص کل بود و دیروز ۱٫۵ درصد از ارزش خود را از دست داد .ارزش معاملات خرد در بازار دیروز حدود ۴٫۹ همت بود و حقیقی ها حدود ۶۰۰ میلیارد تومان از منابع خود را از بازار خارج کردند .

صحبت از شرایط پیش روی بازار با توجه به غیر قابل پیشبینی بودن واکنش ایران به تحولات اخیر بسیار دشوار است .

از آغاز جنگ غزه تا کنون ۴ فرمانده ارشد سپاه در سوریه ترور شده اند و عملا ایران پاسخ درخوری به این ترور ها نداده است و به اصطلاح صبر استراتژیک پیشه کرده است . در حال حاضر دو سناریوی محتمل پیش روی بازار است :

سناریو اول

اگر روال همین صبر استراتژیک باشد جای نگرانی نیست و به نظر می توان به فردای بازار امیدوار تر بود . اتفاق سیاسی اخیر در حد یک نویز در روند صعودی بازار تاثیر خود را گذاشته و رفته رفته شرایط بهبود می بابد . در این سناریو نمی توان انتظار خاصی از بازدهی طلا و ارز طی چند روز آینده داشت و احتمالا این دو با اصلاح قیمتی همراه خواهند شد .

سناریو دوم

پاسخ مستقیم و یا نیابتی ایران به حملات اخیر خواهد بود . هر چند این اتفاق تاکنون رخ نداده است اما اگر بر این مهم باور دارید بهتر است وزن طلا و دلار را در سبد دارایی خود بالا ببرید و کمی از بازار سهام فاصله بگیرید .

#واچ_لیست_روزانه

#پالایشی : روز شنبه و قبل از این اتفاقات، از این گروه نام بردیم . با توجه به چشم انداز قیمت نفت و اصلاح احتمالی نرخ تسعیر و همچنین بهبود اسپردها در این گروه، تخصیص بخشی از سبد به این گروه کم ریسک است . با شرایط پیش آمده و اصلاح قیمت سهام این گروه، فرصت خرید خوبی ایجاد شده است . اگر به تحولات سیاسی وزن چندانی نمی دهید می توانید خرید های خود در این گروه را تکمیل کنید.

فشار فروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *