۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۳۳
۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۴٫۳همت
۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۸٫۴%
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل مثبت
کل: متعادل مثبت

۶) معاون اقتصادی بانک مرکزی می گوید “در سال ۱۴۰۳ هدفگذاری ما برای نرخ رشد نقدینگی به طور متوسط ۲۳ درصد با تلورانس ۲ درصد و برای تورم نقطه به نقطه نیز ورود این نرخ به کانال ۲۰ درصدی در پایان سال خواهد بود.”

۷) تراز تجاری کشور در سال۱۴۰۲ به بیشترین کسری خود رسید. گمرک ایران با اعلام جزئیات صادرات و واردات در سال گذشته، کسری تجاری را نزدیک به ۱۷میلیارد دلار اعلام کرد. صادرات غیرنفتی در سال۱۴۰۲ با کاهش نزدیک به ۹درصد نسبت به سال۱۴۰۱ به ۴۹میلیارد و ۳۳۰میلیون دلار رسید و ارزش واردات با افزایش نزدیک به ۸۰درصد نسبت به سال۱۴۰۱ رقم ۶۶میلیارد و ۲۸۰میلیون دلار را ثبت کرد.
۸) آمار ارائه شده از سوی معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران نشان از کاهش وزن و ارزش محصولات پتروشیمی صادراتی در سال قبل دارد.
۹) سوخت‌گیری از ۱۰ روز دیگر فقط با کارت سوخت شخصی صورت خواهد گرفت.
۱۰) یکی از بهترین نهادهایی که می‌تواند در اجرای شعار سال جهت مشارکت آحاد مردم در تولید و تامین مالی اقتصاد را ایفا کند، بازار سرمایه است. (وزیر اقتصاد)
۱۱) به دنبال افزایش ۳۳.۳درصدی نرخ دیه توسط قوه قضائیه، شورای عالی بیمه، نرخ رشد حق بیمه شخص ثالث در سال ۱۴۰۳ را ۳۵.۵ درصد اعلام کرد.
۱۲) قیمت نهاده کود های شیمیایی بخش کشاورزی ابلاغ شد.
۱۳) مقدار بدهی دولت به بانک مرکزی در دی ماه ۱۴۰۲ با رشدی ۴۳ درصدی به ۲۹۷.۷ همت افزایش یافت که چنین رشدی در سه سال اخیر بی‌سابقه است.
۱۴) برای هدایت نقدینگی مردم به سمت تولید اول باید اقتصادمان پیش‌بینی‌پذیر شود. (خنده حضار)
۱۵) وزیر انرژی ترکیه می گوید “در طول این بیست و هشت سال مجموعاً ۱۵۶ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ایران به ترکیه صادر شده است. ما برای دوران پیش رو به دنبال دریافت گاز بیشتر از ایران و همکاری بیشتر در حوزه انرژی بین دو کشور هستیم.”
۱۶) وضع عوارض سنگین واردات فولاد در عراق که از اواخر سال گذشته آغاز شده چالش هایی را در سال جدید برای صادرکنندگان فولاد ایران ایجاد خواهد کرد. (معدن ۲۴)
۱۷) میانگین کل هزینه نقدی تولید یک تن مس در سه سال گذشته بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته و به ۵۶۰۰ دلار رسیده است. ANZ پیش بینی می کند که مس در کوتاه مدت به بیش از ۹۰۰۰ دلار برسد و در ۱۲ ماه آینده بالای ۱۰۰۰۰ دلار مبادله شود، زیرا کسری پالایش شده به ۴۰۰ هزار تن می رسد. 
۱۸) پاول تاکید می کند که قبل از شروع کاهش نرخ های بهره به شواهد بیشتری از افول تورم نیاز است. سایر اعضای فد هم این رویکرد را تایید کردند.
۱۹) تازه ترین گزارش ها نشان می دهد وضعیت بازار مسکن چین همچنان بحرانی است و این یعنی فعلا نمی توان درباره این بخش که از اهمیت بالایی برای اقتصاد چین برخوردار است خوشبین بود. (بورس۲۴)
۲۰) امکان ترانزیت سنگ آهن و مواد معدنی منطقه هرات افغانستان از طریق خط آهن خواف-هرات به بنادر جنوبی کشور و سپس انتقال به دیگر کشور‌ها فراهم شده است.
۲۱) خرید طلا از سوی برخی از بانک‌های مرکزی بزرگ مانند فدرال رزرو ایالات متحده، بانک مرکزی انگلستان و بانک مرکزی اروپا که سعی دارند نرخ بهره را کاهش دهند، بطور چشمگیری افزایش یافته است.
۲۲) حسن کاظم زاده نوشت “تعداد پروانه های صادر شده در شهر تهران در کف تاریخ (از زمانی که این آمار ثبت شده یعنی سال ۵۴) قرار دارد. پیش بینی می شود روند افزایش قیمت مسکن در شرایط رکود تورمی ادامه پیدا کند.”
۲۳) تقاضای نفت چین در آخرین مطالعه به ۱۵٫۹ میلیون بشکه در روز رسیده است. (کامولیدی)
۲۴) بایدن برای نتانیاهو روشن کرده است که اگر با آتش بس موافقت نکند، روابط به طور چشمگیری تغییر خواهد کرد.
۲۵) همه چیز در اطراف و داخل اسرائیل در حال فروپاشی است. پایان دادن به این دولت مخرب به رهبری نتانیاهو ضروری است و همه گزینه‌ها در مقابل اسرائیل بد هستند.
۲۶) طرح نتانیاهو برای ورود به رفح با مخالفت فزاینده ای در اسرائیل مواجه است.
۲۷) رئیس سیا برای مذاکرات آتش‌بس غزه به قاهره می‌رود.
۲۸) حسن نصرالله می گوید “ایران عجله نمی‌کند اما مطمئن باشید پاسخ به اسرائیل حتمی است و قطعا اتفاق خواهد افتاد.”
۲۹) دابور افزایش نرخ گرفت.
۳۰) سفار خبر داد “انعقاد قرارداد اجرای سازه های بخش اول خط تولید مربوط به پروژه انتقال سیمان فارس به منطقه خرامه”
۳۱) اعتلا، پکرمان، سکارون، زملارد، فولاژ در خصوص یک مرحله از افزایش سرمایه گزارش دادند.

ولید هلالات

معاون اقتصادی بانک مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *