#خوب_است_بدانیم_که سه شنبه ۲۱ فروردین
*زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار مثبت ۱۹

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۴٫۳همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: مثبت

۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۸٫۱۴%

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل
کل: متعادل مثبت

۶) رهبر اپوزیسیون دولت اسرائیل با جیک سالیوان و بلینکن وزیرخارجه آمریکا در واشنگتن دیدار کرد. لاپید گفت “ماموریت اصلی ما بازگرداندن افراد ربوده شده به خانه است. دیگر زمانی وجود ندارد، هر روز جان آنها در خطر است.”

۷) مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا می گوید “ارتش یمن مستقل عمل می‌ کند و در تصمیم‌ گیری‌ های خود تحت کنترل ایران نیست. از ایران خواسته‌ ایم، تا خویشتن‌ داری نشان داده و از نفوذ خود برای پرهیز و جلوگیری از تنش استفاده کنند.”

۸) وزارت خارجه آمریکا می گوید “ما تاریخی برای تهاجم اسرائیل به رفح ندیده‌ایم و نمی‌خواهیم هرگز شاهد تهاجم گسترده به این شهر باشیم.”

۹) گالانت وزیر دفاع اسراییل می گوید “ما موظفیم که ربوده شدگان خود را به خانه بازگردانیم. شرایط عملیاتی که ارتش اسرائیل از طریق فشار نظامی بی وقفه بر حماس ایجاد کرد، به ما امکان انعطاف، آزادی عمل و همچنین اتخاذ تصمیمات دشوار برای بازگرداندن ربوده شدگان را می دهد. ما در نقطه مناسبی هستیم، اما طرف دیگری وجود دارد که باید با آن موافقت کند.”

۱۰) بیانیه مطبوعاتی حماس منتشر شد. در بیانیه امده است “در آخرین دور مذاکرات در قاهره، حماس پس از تلاش میانجیگران در مصر، قطر و آمریکا، پیشنهاد اسرائیل را دریافت کرد؛ ما از تلاش‌های زیاد میانجی‌ها قدردانی می‌کنیم و اگرچه جنبش مشتاق دستیابی به توافقی است که به تجاوزات علیه مردم ما پایان دهد، موضع (اسرائیل) همچنان سرسختانه است و به هیچ یک از خواسته‌های مردم و مقاومت پاسخ نداده است؛ با وجود این، رهبری جنبش با تمام مسئولیت ملی در حال بررسی پیشنهاد ارائه شده است و پس از تکمیل، میانجیگران را از پاسخ خود مطلع خواهد کرد.”

۱۱) دنیای اقتصاد نوشت ” در روزهایی که خودروسازان در انتظار اعلام قیمت جدید محصولات خود هستند، وزیر صمت قرار است به شورای رقابت برود تا شاید تکلیف دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو مشخص شود. این جلسه قرار بود امروز برگزار شود، اما طبق اعلام شورای رقابت جلسه مذکور به دلیل تداخل برنامه‌های وزیر صمت، به روز دیگری موکول شده است. قرار است در این نشست، چگونگی اجرای دستورالعمل و چالش‌های پیش رو در تنظیم بازار خودروی سواری مورد بررسی قرار گیرد.”

۱۲) دبیر انجمن خودروسازان از موافقت دولت با افزایش قیمت کارخانه ای خودرو خبر داد. احمد نعمت بخش گفت دولت به سیاست گذار خودرویی مجوز داده تا بر اساس محاسبات سازمان حمایت و ابلاغ آن توسط وزیر صمت موافقت کرده است.

۱۳) استقلال خریدار نداشت؛ مزایده لغو شد.

۱۴) وتجارت سود تسعیر ارز ۸۲ هزار میلیارد ریالی اعلام کرد.

۱۵) وزارت صمت برنامه تولید تایر را در سال جاری از انجمن دریافت کرده و قرار است این هفته سهمیه ارزی صنعت تایر توسط وزارت صنعت مشخص شود.در حال حضر صنعت تایر از ارز نیمایی استفاده می کند. یکی از مهم‌ترین درخواست تولیدکنندگان تایر کشور، مساله حذف قیمت دستوری است.

۱۶) حسن کاظم زاده در فردانامه نوشت “در سال گذشته تراز تجاری ۱۶.۸ میلیارد دلار منفی است و این رقم در مقایسه با تراز تجاری منفی ۶.۲ میلیارد دلاری سال ۱۴۰۱ رشد بسیار شدیدی داشته است.این منفی ۱۶.۸ میلیارد دلاری با احتساب صادرات گاز بوده است.”

۱۷) مدیرعامل پتروشیمی شیراز به نفت ما گفت “راهکار حل اوره تکلیفی، فروش و تحویل مستقیم توسط اوره سازان است. بدهی دولت به پتروشیمی شیراز به ۱۷ همت رسید. برای وصول مطالبات از دولت که همچنان برقرار است، دنبال این بودیم که این مطالبات را در قانون بودجه بگنجانیم که متاسفانه از این قانون بیرون آورده شد.”

۱۸) بهای نفت روز دوشنبه بیش از ۱ دلار در هر بشکه کاهش یافت و برنت به زیر ۹۰ دلار کاهش یافت، زیرا تنش های خاورمیانه پس از خروج اسرائیل از جنوب غزه و متعهد شدن به گفتگوهای تازه درباره آتش بس احتمالی در درگیری های شش ماهه کاهش یافت. (پارسیس تحلیل)

۱۹) موسسه سیتی می گوید “قیمت طلا به طور میانگین در نیمه دوم سال نزدیک به ۲۵۰۰ دلار خواهد بود.”

۲۰) ذخایر جهانی نفت برای اولین بار از سال ۲۰۲۱ در حال کاهش است، زیرا تقاضا بیش از عرضه است. (کامولیدی)

۲۱) مدیرعامل جی‌پی مورگان می گوید “تورم ممکن است چسبنده‌تر باشد و نرخ‌ها بالاتر از حد انتظار باشد. اقتصاد ایالات متحده در برابر هزینه های مصرف کنندگان انعطاف پذیر است.”

۲۲) معامله گران به دو کاهش ۰٫۲۵% نرخ بهره فدرال رزرو در سال ۲۰۲۴ متمایل شدند.

موفق باشید.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *