#بازار ۱۴۰۳/۰۱/۲۱

در حالی به استقبال آخرین روز کاری هفته می رویم که بازار دیروز مطابق انتظار ما رفتار کرد و با وجود افزایش تقاضا در نیمه اول بازار، نیمه دوم را متعادل پیش برد و در یک ساعت پایانی فشار عرضه ها بیشتر شد و در پایان شاخص کل با حدود ۲۰ هزار واحد رشد، به محدوده ۲٫۲۵۴ هزار واحد رسید . شاخص هموزن نیز شرایط مشابهی داشت و در پایان با حدود ۱٫۳ درصد افزایش به کار خود خاتمه داد .

آنچه در معاملات دیروز به خوبی مشهود بود، نه قدرت فروشندگان، بلکه بی انگیزه بودن خریداران بود . البته این موضوع کاملا طبیعی است . از یک سو ریسک های سیاسی هنوز برطرف نشده و از سوی دیگر بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارها رشد خاصی را تجربه نکرده و فروشندگان نیز تمایلی به فروش از خود نشان نمی دهند .

برخی تحلیل گران سیاسی بر این باور اند که اقدام تلافی جویانه ایران بعد از عید فطر و پس از پایان تجمعات مردمی نماز عید انجام خواهد شد .برای امروز نیز شرایط تا حدودی مشابه بازار دیروز است . با توجه به تعطیلی ۳ روزه پیش رو و باقی ماندن ریسک های سیاسی، نمی توان انتظار خاصی از بازار امروز داشت .

همانطور که دیروز نیز مطرح کردیم، توجه بازار در این روزها بیشتر به سه گروه بانک، پالایش و خودرو است . در مورد پالایشی ها نکاتی را مطرح کردیم و بانکی ها نیز خبر نرخ تسعیر آمد و اکنون نوبت گروه #خودرو است .

#خودرویی :

قرار بود امروز جلسه ای با حضور وزیر صمت و شورای رقابت در خصوص قیمت خودرو های داخلی برگزار شود که بنا به دلایلی به تاخیر افتاد . به نظر می رسد مجوز افزایش نرخ ها به زودی داده شود و شاهد افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا باشیم . ظاهرا این بار نوبت مونتاژی ها نیست و بیشتر شامل محصولات تولید داخل خواهد شود . از این رو #خودرو #خساپا را در نظر داشته باشید .

#بانکی :

نرخ تسعیر مشخص شد و بانک ها یک به یک سود تسعیر را اعلام کردند . در این بین #وپارس سود تسعیر را ۲۱ همت اعلام کرده که به نظر باید ۲٫۱ همت باشد و یک صفر اضافه گذاشته باشند .

#وبلمت ۶۵ همت، #وپاسار ۱۸٫۶ همت، #وتجارت ۸٫۲ همت، #وبصادر ۵٫۶ همت، #ونوین ۲٫۳ همت، و#سامان ۱٫۲ همت از این محل سود شناسایی کردند. در این گروه جا مانده اصلی #وتجارت است و خرید در این قیمت ها کم ریسک است .

#وآیند

وآیند نیز سهم خاص این گروه است که صرفا به دید دارایی محوری قابل بررسی است . دیروز گزارش کارشناسی رسمی دادگستری به تاریخ ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ منتشر شد . ۳۳۵ همت ارش روز ایرانمال که عدد قبال توجهی است . سهم از مهر ماه و از محدوده ۱۶۰۰۰ ریال وارد فاز اصلاحی شد و در ۳۰ بهمن ماه به محدوده ۷۹۰۰ ریال رسید و صف فروش آن جمع شد و پس از آن طی ۱۳ روز کاری تا ۹۸۶۰ ریال رشد قیمتی را تجربه کرد و مجددا وارد فاز اصلاحی شد و اکنون در محدوده ۸۵۰۰ ریال است .سهم دیروز پس از انتشار گزارش ارزشگذاری به صف خرید رفت . به نظر می رسد خرید در این قیمت ها به دید نوسان گیری و با پذیرش ریسک های خاص خودش جذاب باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *