رونق محتمل بورس در سایه کاهش تنش های سیاسی

اولین روز کاری اردیبشت ماه را در حالی آغاز می کنیم که بازار روز چهارشنبه با توجه به معاملات بورس کالا و خبر های دلار نیمایی، تا حدودی بهتر معامله شد و با توجه به کاهش احتمال حملات تلافی جویانه اسرائیل، خریداران دست بالا را در بازار داشتند . البته به واسطه روز آخر هفته، ارزش معاملات خرد با کاهش ۳۰ درصدی به حدود ۲٫۶ همت رسید .

هدف حمله ناموفق روز گذشته چندکوادکوپتر به مواضعی در اصفهان برای طرف مقابل را می توان در سه گزینه خلاصه کرد :

۱ – سنجش آمادگی پدافندی سایت‌ها و مکان‌های حساس در ایران و همچنین بررسی رینگ‌های پدافندی در صورت عبور کوادکوپترها.

۲-کاهش فشار روانی بر جامعه اسرائیل با استفاده از بزرگ‌نمایی حمله و پوشش گسترده رسانه‌ای حمله.

۳-ایجاد التهاب در جامعه ایران از طریق ضریب دادن به اخبار حمله توسط عناصر اسرائیل در خاک ایران

به نظر می رسد اگر این حملات پاسخ نهایی و قطعی اسرائیل به ایران باشد و پرونده تقابل متقابل لااقل در کوتاه مدت بسته شده باشد، بازار می تواند خود را برای یک برگشت نصف و نیمه آماده کند .
اما چرا برگشت نصفه و نیمه ؟

کاهش تنش های منطقه ای و برداشته شدن سایه جنگ از سر ایران، همواره به نفع بازار سرمایه بوده است و از این رو اقبال به خرید سهام در چنین شرایطی بیشتر می شود . اما در همین شرایط باید نیم نگاهی به بودجه و شرایطی که به واسطه بند س تبصره ۶ قانون بودجه پیش روی بازار سرمایه است داشته باشیم . در صورت عدم حذف این بند از بودجه، چالش بزرگی پیش روی بازار سرمایه وشرکت های بورسی و صندوق های سرمایه گذاری خواهد بود . ظاهرا قرار است این موضوع در جلسه روز یکشنبه مجلس مطرح و بررسی شود .

و اما بازار امروز …

جدا از رخداد های سیاسی، در ادامه به بررسی عوامل موثر بر بازار می پردازیم :

با توجه به اصلاح قیمت ها در روزهای اخیر، به نظر می رسد قیمت‌ها به سطوح جذابی برای ورود سرمایه‌گذاران جدید رسیده است. از سوی دیگر شاهد کاهش فشار دولت و سرکوب قیمت‌ها توسط مسئولان هستیم. سیاست جدید دولت مبنی بر پرهیز از قیمت‌گذاری دستوری، در هفته گذشته با افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بورس کالا مشهود بود. اعلام نرخ جدید پژو پارس و همچنین مجوز افزایش قیمت به تایر ساز ها نیز موید این موضوع است . نکته دیگر که می توان به آن امیدوار بود اصلاح سیاست ارزی دولت و بانک مرکزی است .انتظار می‌رود با توجه به اختلاف فاحش قیمت دلار آزاد و نیمایی، شاهد اصلاح سیاست‌های ارزی و رفع حبس مصنوعی قیمت دلار باشیم. این امر می‌تواند به نفع شرکت‌های صادرات‌محور و رونق کل بازار باشد.

اقبال به صندوق های اهرمی در روز چهارشنبه با وجود عرضه چند باره صف آنها و تشکیل صفوف مجدد خرید در پایان بازار، نوید استارت خوب بازار در پیش گشایش را می دهد .

البته باید منتظر ماند و دید فعالان بازار تحولات سیاسی را خاتمه یافته می دانند و یا خیر …

#واچ_لیست_روزانه :

با توجه به موارد مطرح شده، به نظر می رسد اقبال به دلاری صادراتی ها در بازار امروز افزایش یابد . از سوی دیگر گروه خودرو و تایر سازها نیز مورد توجه بازار امروز خواهند بود .

معاملات بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *