#بازار ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

همانطور که انتظار می رفت بازار دیروز با افزایش عرضه ها کار خود را آغاز کرد و در دقایق ابتدایی بازار شاخص کل حدود ۱۵۰۰ واحد از ارزش خود را از دست داد . با گذشت تنها ۲۰ دقیقه از شروع بازار، شاهد رنج های مثبت در شاخص ساز ها بودیم که باعث شد شاخص کل از طی ۹۰ دقیقه رشد حدود ۸ هزار واحدی را تجربه کند . اما این پایان ماجرا نبود و بعد از حدود ساعت ۱۱ شاهد افزایش عرضه ها در اکثر نمادها بودیم . البته پالایشی ها بهتر عمل کردند و تا پایان بازار در محدوده مثبت باقی ماندند . در پایان شاخص کل بخشی از رشد خود را از دست داد وارزش معاملات خرد نیز دیروز با حدود ۷ درصد کاهش به ۵٫۱۳۰ همت رسید .

چند نکته در مورد معاملات دیروز وجود دارد .

نکته اول اینکه بازار نباید اینقدر زود جمع می شد و بهتر بود مدت زمان بیشتری در محدوده منفی معامله شود . بهتر این بود که بازار در ساعت پایانی با افزایش تقاضا همراه شود .

نکته دوم را چند ماه قبل مطرح کردیم و دیروز توسط بسیاری از کانال ها مطرح شد و آن این است که تمرکز بازار از #خودرو #فولاد و …به سمت صندوق های اهرمی سوق پیدا کرده است . درست است که چشم سهامداران به گروه خودرو و بیشتر نماد #خودرو به عنوان لیدر بازار است و یا با مثبت شدن #فولاد تقاضا در اهرمی ها بالا می رود، اما باید پذیرفت که لیدری بازار در حال انتقال به صندوق های اهرمی و به ویژه نماد #اهرم است .

بازار امروز و دیروز از یک جهت به هم شبیه هستند و آن بی خبری بازار هاست . هیجان ناشی از عدم پاسخ اسرائیل به ایران به صورت کامل تخلیه شده و بازار در بی خبری به سر می برد . نکته جالب اینکه در پایان تایم معاملات دیروز، صندوق های اهرمی وطلا همسو با هم حدود ۱٫۵ درصد منفی بودند . در واقع فعالان بازار نه سهم می فروشند و نه دلار، نه طلا می خرند و نه صندوق های اهرمی . این بلاتکلیفی می تواند باعث ایجاد روند فرسایشی در بازار سرمایه شود و شاهد کاهش تدریجی ارزش معاملات خرد در بازار و اصلاح فرسایشی قیمت ها باشیم .

و اما بازار امروز …

با توجه به جمیع جهات، به نظر می رسد بازار امروز تا حدود زیادی مشابه دیروز رفتار کند . اگر اتفاق خاصی رخ ندهد و خبری به بازار مخابره نشود، احتمالا بازار در محدوده منفی کار خود را آغاز کند و اندکی دست به دست شود . امیدواریم در نیمه دوم، بازار با افزایش تقاضا همراه شود .

#هشت_صبح

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *