۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار مثبت ۸
۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۵٫۰همت
۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: خنثی
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۸٫۱۷%
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل مثبت
کل: متعادل
۶) حباب واقعی صندوق های طلا بر اساس کانال شناسایی تحرکات: ۵٫۵درصد الی ۱۲٫۹درصد
۷) حباب صندوق های اهرمی بر اساس کانال شناسایی تحرکات: ۹٫۸درصد الی ۲۰٫۲درصد
۸) کمیسیون تلفیق تغییرات اندکی در بخش دوم لایحه بودجه اعمال کرده و تغییرات محسوس نیست. احتمالا یکشنبه یا دوشنبه هفته آینده بخش دوم لایحه بودجه در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

۹) بخشنامه قرارداد‌های «فکتورینگ» به منظور تامین مالی مطالبات پیمانکاران بخش خصوصی و دولتی با ۵۰ همت اعتبار به شبکه بانکی ابلاغ شد. سهم شرکت‌های دولتی از طریق سامانه «سازمان برنامه و بودجه» و سهم شرکت‌های خصوصی از طریق «وزارت امور اقتصادی و دارایی» تعیین شده است.

۱۰) از اول فروردین ماه تا چهارم اردیبهشت ماه سال جاری، ۳ میلیارد و ۴۶۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است. برای کالاهای اساسی به نرخ ۲۸۵۰۰ تومان ۶۶۲ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است.
۱۱) براساس قولی که داده شده بود ۵ هزار میلیارد تومان در روز اول اردیبهشت به بورس انرژی تزریق شده بود و اکنون در هفته دوم اردیبهشت نیز ۵۰۰۰ میلیارد تومان دوم نیز تزریق شد. پیش بینی می شود با تزریق این مبلغ و اعتبار باقی مانده در حساب های وکالتی شرکت های توزیع در هفته گذشته، شاهد افزایش حجم معاملات در بورس انرژی برای هفته آتی باشیم.
۱۲) رئیس مجلس به تورم کالاهای اساسی وارداتی با ارز ترجیحی اشاره و اظهار کرده، اصلاح رویکردهای اقتصادی ضروری است، به طور روشن و مشخص امروز در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. همه اختیارهای موجود در قانون دائمی را به رئیس بانک مرکزی دادیم و هر چه ایشان در جلسه سران قوا بیان کردند قبول کردیم اما شرایط کنونی نشان می‌دهد که هم رویکرد اقتصادی و هم رویکرد مدیریتی در موضوع ارز دچار اشکال است.
۱۳) وزیر اقتصاد می گوید “با همکاری وزارت نفت، پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج‌فارس را وارد بورس می‌کنیم.”
۱۴) تحلیلگران ANZ ضمن تایید تحریم‌های جدید آمریکا علیه بخش نفت ایران ، تاکید می کنند که آمریکا تحریم‌های فعلی را به بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌های خارجی که آگاهانه نفت خام ایران را فرآوری یا ارسال می‌کنند، گسترش می‌دهد. (پارسیس تحلیل) (بازار انتظار ندارد هرگونه تحریم جدید، تاثیری روی صادرات نفت ایران داشته باشد. بلومبرگ)
۱۵) مالیات بر عایدی سرمایه استارت خورد البته معافیت بورس نیز تایید شد.
۱۶) قیمت های نقدی پلی وینیل کلراید (PVC) در هند این هفته بر اساس پیشنهادات و معاملات انجام شده تعدیل شد. خرید بهتر از حد انتظار بود و برخی از تولیدکنندگان شاهد فروش خوبی در طول هفته بودند. بازار پاکستان پس از تعطیلات عید شاهد کاهش تقاضا است. (کانال بازار نفت گاز پتروشیمی)
۱۷) در نظرسنجی جدید بلومبرگ، اقتصاددان ها نرخ رشد اقتصاد چین در سال جاری میلادی را ۴.۸ درصد پیش بینی کرده اند.
۱۸) تا پایان امسال مشعل‌های گازی واحدهای پتروشیمی جمع‌آوری می‌شوند.
۱۹) انتظار می‌رود روند صعودی که قیمت مس را به حدود ۱۰۰۰۰ دلار در هر تن رسانده است، با ظهور کمبودها در ماه‌های آینده حفظ شود. جی تیتوم، مدیر پورتفولیوی در Valent Asset Management گفت که کمبود فلز مس آزمون واقعی برای حفظ قیمت مس و افزایش آن است. (سبدگردان مانی)
۲۰) در انتهای هفته مهم ترین گزارش از اقتصاد آمریکا، گزارش وضعیت رشد اقتصاد در سه ماهه اول بود و رقمی که برای این رشد اعلام شد پایین تر از پیش بینی اقتصاددان هاست. البته یک معیار از #تورم که امروز اعلام شد رشد کرده و این رشد سبب نگرانی است زیرا تداوم فشارهای تورمی سبب به تعویق افتادن کاهش نرخ های بهره می شود. بالا باقی ماندن نرخ های بهره به اقتصاد آمریکا و اقتصاد_جهان لطمه وارد می کند. (بورس ۲۴)
۲۱) تمیراوس از وال استریت ژورنال می گوید “رویای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در حال از بین رفتن است”
۲۲) شاخص Advanced GDP فصل اول ایالات متحده عدد واقعی ۱.۶٪ * عدد مورد انتظار ۲.۵٪
۲۳) شاخص بخش تولیدی و بخش خدماتی مدیران خرید ایالات متحده نامطلوب گزارش شد. بخش تولیدی به ۴۹٫۹ رسید که به صدای پای رکود است. ضمن اینکه گزارش GDP کمتر از انتظار بود و نرخ تورم نیز بدتر از انتظارها گزارش شد.
۲۴) مصری ها قصد دارند حماس را برای دستیابی به توافق برای آزادی بازداشت شدگان تحت فشار قرار دهند.
۲۵) یک مقام اسرائیلی می گوید “اراده بزرگی در مذاکرات برای دستیابی به توافق وجود دارد و این آخرین فرصت قبل از عملیات رفح است.”
۲۶) وزارت خارجه آمریکا در گزارش «حقوق بشر» سالانه خود می‌گوید ارتش اسرائیل بیش از ۸۰ هزار نفر غیرنظامی را در غزه کشته یا زخمی کرده است. برخی مقامات اسرائیلی در حال استعفا هستند و این جریان سرعت گرفته است. برخی از آن ها نگران تحریم های احتمالی آمریکا هستند.
۲۷) بر اساس یک بیانیه حماس می گوید پذیرای ایده های آتش بس است و به خواسته های اصلی مطرح شده توسط این گروه پایبند می باشد. همچنین حماس از پیشنهاد آمریکا و ۱۷ کشور به دلیل عدم رعایت ضرورت آتش بس دائمی و خروج اسرائیل از غزه ابراز تأسف کرد.
۲۸) معاون اقتصادی استاندار کرمان خبر از احتمال واگذاری معادن زغالسنگ کرمان به تاصیکو داده است.
۲۹) مدیرعامل فولاد خوزستان می گوید “۴۵ روز قبل از هدفگذاری صورت گرفته، زمزم۳ به ظرفیت اسمی تولید رسید.”
۳۰) طرح معدن مس جانجا که در نهبندان سیستان و بلوچستان در حال اجرا است یکی از مهم‌ترین پروژه‌های شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات است.
۳۱) سرانجام بعد از ۱۴ سال پروژه بر زمین مانده، شرکت توسعه پلیمر پادجم در آستانه بهره برداری قرار گرفته است. (نفت ما)
۳۲) تایرسازها افزایش نرخ گرفتند. تایر رادیال هم به سمت نرخ منطقی و واقعی حرکت کرد.
۳۳) کگهر بابت مطالبات خود، از کگل سهام دریافت کرد.
۳۴) مزایده واگذاری ۳۳ درصد سهام شرکت کارگزاری بانک صادرات توسط وغدیر اعلام شد.
۳۵) فلامی افزایش نرخ گرفت.
۳۶) غصینو افزایش نرخ گرفت.
۳۷) قول مساعدت مسئولین در خصوص هزینه انرژی، باعث بازگشت فروژ به مدار تولید شد.
۳۸) کایزد یک قرارداد جدید گرفت.
۳۹) تعمیرات اساسی در گکوثر به پایان رسید و آماده بهره برداری شد.

ولید هلالات

تامین مالی مطالبات/ تامین مالی مطالبات/ تامین مالی مطالبات/ تامین مالی مطالبات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *