۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۲۵
۲) #ارزش_معاملات_خرد کانال خلاصه بازار ۵٫۰همت
۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۸٫۲۰%
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل مثبت
کل: متعادل

۶) ایالات متحده به شواهدی مبنی بر تلاش چین برای تأثیرگذاری بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آینده دست یافته است. بلینکن در حالی از چین خارج شد که فقط سفیر آمریکا در فرودگاه او را بدرقه کرد. چینی ها از رفتار آمریکا عصبانی هستند. پس از تهدیدهای بلینکن علیه چین، چین اکنون خواستار آغاز تحقیقات بین المللی در مورد حمله تروریستی نورد استریم تحت نظارت سازمان ملل است.

۷) فروپاشی خط دفاعی اوکراین در حال حاضر در دونباس دیده می شود. ارتش روسیه به قدری سریع پیشروی می کند که تعیین اینکه در حال حاضر دقیقاً در کجا اقدامات رزمی انجام می شود دشوار است. روسیه از جبهه اطراف Avdevka در حال تهاجمی سریع و همه جانبه است و خطوط دفاع اوکراین در حال حاضر در حال فروپاشی است.
۸) حماس، فیلمی از گروگان ها منتشر کرد که آن ها از مردم می خواهند تا در خیابان به اعتراض ادامه دهند تا دولت نتانیاهو مجبور به پذیرش توافق و نهایتا آزادی آن ها شود. این فیلم ها تاثیرگذار بود و فضای داخلی اسرائیل و کابیه را به شدت ملتهب ساخت.
۹) هزاران شهرک نشین اسرائیلی در تظاهراتی در تل آویو شرکت کردند و خواستار تسریع در روند توافق مبادله ای برای آزادی زندانیان در غزه شدند.
۱۰) وزیر امور خارجه اسرائیل می گوید “اگر به توافق تبادل اسرا برسیم، عملیات رفح را متوقف خواهیم کرد.
۱۱) پس از استعفای رئیس بخش اطلاعات نظامی گفته می شود که حداقل هشت مقام بلند پایه دیگر در اسرائیل قصد کناره گیری دارند. در همین حال، نتانیاهو از احتمال صدور حکم بازداشت از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی نگران و عصبی است. مقامات دولت نگرانند که حضور آن ها در دولت منجر به تحریم از سوی جامعه جهانی، منفور شدن در میان مردم و نظایر آن شود.
۱۲) ا احتساب میانگین ۶ سنتی برای گاز داخلی، طبق فرمول نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها ۱۲٫۳۸ سنت خواهد بود. (سبدگردان مانی)
۱۳) قیمت مس به ۱۰۰۰۰ دلار در هر تن رسید زیرا کمپانی BHP خاطر نشان مى كند سمت عرضه فشرده است. در چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده جهان، رشد سه‌ماهه اول پیش‌بینی‌ها را پشت سر گذاشت و به حمایت از تقاضا کمک کرد.با این حال، یک ناهماهنگی فاحش بین شکل صعودی مس در بازارهای آتی و شرایط رکود در بازار نقدی چین وجود دارد. پرمیوم ها در حال محو شدن هستند. (کامولیدی)
۱۴) اسپرد نرخ تورم و نرخ بهره از سال ۱۳۹۷ مثبت بوده که نشانگر بالاتر بودن نرخ تورم نسبت به نرخ بهره میباشد. این نرخ در فروردین ماه برای اولین بار از سال ۱۳۹۷ منفی شد و نرخ بهره بیشتر از نرخ تورم به ثبت رسید. (سبدگردان مانی)
۱۵) کاهش بیش از حد انتظار در ذخایر نفت خام آمریکا، کاهش قابل توجه تولید در آمریکا که امیدها به کاهش نرخ بهره در ژوئن را برانگیخت و ادامه تنش ها در خاورمیانه باعث افزایش قیمت نفت برنت در حال حاضر‌ به حدود ۸۹ دلار در هر بشکه شده است. (کانال نفت گاز پتروشیمی)
۱۶) در خصوص بدهی ۶۰همتی پتروشیمی ها بابت گاز به دولت، مرکز پژوهش ها ریشه اصلی این مشکل را ناهماهنگی و عدم تصمیم گیری به موقع در خصوص نرخ خوراک گاز پتروشیمی ها می داند.
۱۷) برخی رسانه های خارجی امروز تاکید کردند که چین درخواست آمریکا برای تعلیق خرید نفت ایران را رد کرده است. این رسانه ها اعلام کرده اند که امروز رکورد ۱۶ میلیون بشکه نفت خام ایران به ارزش ۱٫۴ میلیارد دلار به مقصد چین توسط ماهواره ها مشاهده شده است. (پتروتحلیل)
۱۸) مدیر عامل شرکت قند بیستون می گوید “با وجود اینکه خرید تضمینی چغندر از ۱۰ روز گذشته و کارخانجات اقدام به خرید و تولید شکر کرده اند اما نرخ جدید شکر اعلام نشده است و کارخانجات نمی دانند به چه قیمت محصول خود را به بازار عرضه کنند.”
۱۹) دنیای اقتصاد نوشت “در سال جاری، نرخ دلار و انتظارات تورمی در پی آن، انتخابات آمریکا و ایران، تورم ساخت مسکن، تورم عمومی، نرخ بهره بانکی و همچنین آینده بازار سرمایه بر معادلات بازار مسکن اثر چشمگیر دارد. چشم‌انداز این متغیرها نشان می‌دهد، گزینه تورم محدود مسکن محتمل است.”
۲۰) وزیر صمت می گوید “ما به ظرفیت تولید ۵ هزار خودرو در روز رسیدیم و تلاش داریم که این را حدود ۲۰ درصد افزایش دهیم که خیلی جهش بسیار بزرگی است.”
۲۱) قادر معصومی خانقاه در رابطه با از سرگیری عرضه‌های اولیه در سال جاری گفت “تا زمانی که شرایط بازار سرمایه مساعد نشود عرضه‌ای صورت نخواهد گرفت.”
۲۲) پورابراهیمی می گوید “اگر می بینیم وضعیت ما در حوزه قاچاق کالا تشدید شده اما همچنین ارز ترجیحی می‌دهیم با این هدف که مردم با قیمت پایین گوشت و مرغ بخرند ولی این اقلام ضروری با قیمت ۲ تا ۳ برابر قیمت ارز ترجیحی به دست مردم می رسد؛ منطقا باید به این جمع بندی برسیم که ادامه این مسیر به صلاح کشور نیست.”
۲۳) رئیس‌کل ‎بانک مرکزی کشورمان به منظور توسعه همکاری‌ها و مناسبات پولی و بانکی و همچنین شرکت در پنجاهمین سالگرد تأسیس بانک توسعه اسلامی، به ریاض عربستان سفر کرد.
۲۴) مدیر گروه پولی و مالی مرکز پژوهش‌های مجلس می گوید “ارز ۲۸۵۰۰ تومانی و ایجاد سقف نرخ در مرکز مبادله دو پاشنه آشیل بانک مرکزی است و سرنوشت آن محتوم به تعدیل بوده و شوک اقتصادی ناشی از این تعدیل دیر یا زود به اقتصاد ایران وارد می‌شود.”
۲۵) صندوق بین‌المللی پول با پیش‌بینی رشد ۱۰ شاخص کلان اقتصاد ایران در سال‌جاری از افزایش ذخایر ارزی در دسترس ایران به ۳۰ میلیارد دلار خبر می دهد.
۲۶) پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی می گوید “همچنان معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه برقرار است. معافیت‌های مالیاتی بازار سرمایه نباید برداشته شود.”
۲۷) رئیس سازمان بورس از تشکیل شورای ملی تأمین مالی خبر داد که سبب تسریع افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی می‌شود. افزایش سرمایه از محل سود انباشته معاف از مالیات خواهد بود.
۲۸) دولت در سال جاری قصد دارد حداقل ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های انباشت شده سال‌های گذشته به تامین اجتماعی را پرداخت کند.
۲۹) افت قابل توجه کرک اسپرد نفت گاز و همین طور وکیوم در سال جاری با لحاظ  وزن آنها در سبد تولید شرکتها ، موجب شده که علی رغم رشد دلار ،شاخص کرک افت قابل توجهی داشته باشد. (پتروبازار)
۳۰) کاشی الوند افزایش نرخ گرفت.
۳۱) وامیر افزایش سرمایه می دهد.
۳۲) تخفیفات استایرن منومر پارس از سر گرفته شد. خریداران که محصول خود را با دلار ۲۸۵۰۰ تومانی می فروختند همچنان این نرخ را مادامی که پارس به آن ها استایرن را با تخفیف بفروشد با دلار ارزان، عرضه می کنند. پارس به دلیل عدم دریافت مطالبات خود بابت مابه تفاوت نرخ ارز، قصد داشت عرضه را متوقف کند.
۳۳) ونیکی و والبر در خصوص دارایی های خود شفاف سازی دادند.
۳۴) داده اصلی در نیمه اول هفته تصمیم سیاست گذاری فدرال رزرو در روز چهارشنبه خواهد بود. چندی پیش نشست ماه می به عنوان جلسه ای تلقی شد که سیاست گذاران مسیر کاهش نرخ بهره را در ژوئن تعیین کنند. با این حال، به دنبال مجموعه ای از آمارهای بالاتر از حد انتظار تورم و اشتغال، زمان آن تغییر کرد و به آینده منتقل شده است به طوری که کاهش نرخ تا قبل از ماه سپتامبر بعید به نظر می رسد.
۳۵) شاخص PMI بخش تولید و خدمات از دیدگاه موسسه ISM برای ماه آپریل در روزهای چهارشنبه و جمعه منتشر می شود. بسیار با اهمیت خواهد بود و بر شاخص دلار تاثیر دارد.

موفق باشید.

ولید هلالات

انتخابات ریاست جمهوری / انتخابات ریاست جمهوری / انتخابات ریاست جمهوری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *