بررسی چهار عامل اصلاح بازار

بر خلاف آنچه پیشبینی می شد و انتظار می رفت، بازار روز گذشته با وجود استارت خوب در ابتدای بازار نتوانست جو مثبت ایجاد شده را حفظ کند و در میانه های بازار با افزایش عرضه همراه شد . البته قبل از افزایش عرضه ها در #تایم_بازار اطلاع رسانی کردیم که چند کد بزرگ در نماد #اهرم فروشنده هستند و پس از آن رفته رفته به فشار فروش در بازار افزوده شد .

اما علت این تغییر روند در بازار چه بود ؟
عامل اول کم حجمی بازار و کاهش قدرت خریداران بود .

در نیمه نسخ بازار حجم معاملات به سختی به ۱٫۵ همت می رسید که عدد جذاب و خاصی نیست و در نبود خریداران قدرتمند، فروشندگان قوت می گیرند . نمونه این مورد را در #تایم_بازار روز چهارشنبه نیز مطرح کردیم . چیدمان و ترکیب سفارشات در سمت خرید و فروش نماد های بزرگ و شاخص ساز مثل #فولاد #فملی و برخی صندوق ها مثل #اهرم، نشان می دهد که بازار در دقایق پیش رو به چه سمتی پیش می رود .

عامل دوم که باعث افزایش عرضه ها در نیمه دوم بازار شد، اصلاح نرخ ارز بود .

چند روزی است که رویه بازگشایی نرخ دلار تغییر کرده و دلار در بازگشایی، نسبت به روز قبل با گپ حدود ۱۰۰۰ تومانی قیمت می خورد و عملا با شوک قیمتی همراه می شود . روال روزها و سالهای گذشته این بوده که دلار در اول وقت بازار با قیمت های غیر رسمی و کم حجم ساعات تعطیلی قبل از گشایش بازار معامله می شود و پس از آن و طی حدود ۳۰ دقیقه مسیر اصلاح و یا رشد را پی می گیرد . اینکه دلار با گپ قیمتی نسبت به روز قبل بازگشایی شود، امری کاملا جدید است . به هر حال بازار بورس همانطور که از بالای دلار بهره ای نبرد، ظاهرا قصد دارد با اصلاح دلار همراه شود و این اتفاق دیروز رخ داد.

عامل سومی که تاثیر خود را در افزایش عرضه ها در بازار دیروز گذاشت، خبر بررسی بخش مالیاتی بودجه در روز یکشنبه ( امروز ) بود . طبق رویه گذشته، بورسی ها بدترین سناریو را لحاظ کردند و در اکثر نماد ها و صندوق ها در سمت فروش ظاهر شدند .

عامل تاثیر گذار دیگر که خبر آن پس از تایم بازار به ما رسید و ظاهرا عده ای از نیمه های بازار از آن با خبر بودند، شروع فروش اوراق دولتی به ارزش ۳۵ همت از امروز بود . واقعا در سال حمایت از تولید، انتشار اوراق با این حجم و نرخ ( ۲۳ % ) آن هم بدون اطلاع قبلی ، اثرات مخربی بر بازار سرمایه و بخش تولید خواهد گذاشت .

شاید در روزها و ماه های آینده خبری منتشر شود که بر چهار عامل بالا بچربد و مشخص شود علت اصلی اصلاح بازار در روزی که همه به آن امیدوار بوده اند موضوع دیگری بوده است .

و اما بازار امروز …

به شخصه به آینده بازار حتی در کوتاه مدت امیدوارم و این منفی ها را فرصت خرید در dps محور ها #دلاری ها، #بانکی ها و برخی نمادهای گروه #خودرو می دانم . البته خرید بدون عجله و به صورت پله ای .

اصلاح نرخ دلار نیما به زودی تاثیرش را بر صورت های مالی و قیمت فروش شرکت ها نشان خواهد داد و پس از تثبیت دلار آزاد در کانال ۵۰ هزار تومان، بازار بورس به اوج خود باز می گردد .

بازار بورس تنها بازاری است که کماکان با دلار حدود ۴۰ هزار تومانی در حال معامله است و دیر یا زود افت خود را جبران خواهد کرد .

#هشت_صبح  #بازار_بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *