#خوب_است_بدانیم_که سه شنبه ۱۸ اردیبهشت
*زمان مطالعه: ۱۲دقیقه

۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۶۴

۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۳٫۷همت

۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی

۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۸٫۰۵

۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی

۶) حماس با پیشنهاد آتش‌بس قطر، مصر و آمریکا موافقت کرده است. اسرائیل می‌گوید هنوز این پیشنهاد را دریافت و بررسی نکرده است.

۷) پیشنهاد مصر مورد تایید رئیس سیا قرار گرفته اما طرف اسرائیلی پیش از دریافت جزئیات آن، واکنش منفی نسبت به آن داده و می گوید این ابتکار حماس است که نشان دهد اسرائیل خواهان توافق نیست.

۸) نتانیاهو می گوید ” اگرچه پیشنهاد حماس به دور از برآورده شدن خواسته های اسرائیل است، اما اسرائیل هیأت کاری را برای مذاکره می فرستد. کابینه جنگ تصمیم گرفت که اسرائیل به عملیات خود در رفح ادامه دهد تا حماس را برای آزادی گروگان ها تحت فشار قرار دهد.”

۹) هرچند در ظاهر عملیاتی زمینی بر علیه رفح آغاز شده اما هنوز ورودی به این شهر صورت نگرفته و تانک ها با فاصله شلیک می کنند. طرف مصری به فلسطینی ها گفته است که نیروهای اسرائیلی قصد اشغال مرز رفح – سیناء را ندارند و تنها در حال عملیات امنیتی در اطراف این گذرگاه به منظور شناسایی توانایی های گروه های مقاومت در این منطقه هستند و تا صبح فردا از این منطقه باز خواهند گشت.

۱۰) فرانسه سفیر خود را برای مراسم تحلیف ولادیمیر پوتین به مسکو می فرستد. برلین تصمیم گرفت این رویداد را تحریم کند. در این راستا تصمیم پاریس باعث ایجاد شکاف در روابط سران کشورهای اروپایی خواهد شد.

۱۱) روسیه تهدید کرد. “پاسخ به حملات کی‌یف به فدراسیون روسیه با استفاده از سلاح‌های انگلیسی می‌تواند حملات به اهداف نظامی در بریتانیا و خارج از اوکراین باشد.”

۱۲) مهدوی ابهری با بیان اینکه ۲۵ الی ۳۰ درصد ظرفیت تولید متانول کشور برای حل مساله ناترازی بنزین اختصاص داده خواهد شد، گفت “یک تخفیف ۳۰ درصدی خوراک به پتروشیمی های تولیدکننده بنزین اختصاص می یابد.”

۱۳) انجمن صنفی کارفرمائی صنعت پتروشیمی، در بیانه‌ای اعلام کرده که ۶۰ همت بدهی گاز تنها مربوط به پتروشیمی‌ها نیست بلکه این میزان بدهی تمامی صنایع عمده به شرکت گاز است.

۱۴) گروسی به وزیر خارجه جمهوری اسلامی گفت “من مجموعه ای از اقدامات عملی ملموس را برای احیای بیانیه مشترک ٤ مارس -١٣ اسفند ١٤٠١- ٢٠٢٣ با هدف احیای روند اعتمادسازی و افزایش شفافیت پیشنهاد کردم.”

۱۵) تامین ارز کالاهای اساسی، دارو، صنایع و خدمات از ۵.۶ میلیارد دلار گذشت. (منتهی به ۱۶ اردیبهشت)

۱۶) تحلیلگران خوشبین معتقدند در بخش های رو به رشد در اقتصاد جهان از جمله انرژی های تجدیدپذیر و خودروهای برقی مصرف مس به سرعت رشد خواهد کرد و عرضه به اندازه ای نیست که بازار تامین شود در نتیجه کسری بوجود می آید و قیمت ها بالا می رود. (بورس۲۴)

۱۷) اوپک معتقد است طی چند دهه آینده تقاضای جهانی برای نفت پیوسته رشد خواهد کرد درحالیکه آژانس بین المللی انرژی معتقد است سال ۲۰۳۰ تقاضای جهانی برای نفت به اوج می رسد و از آن پس شاهد کاهش تدریجی آن خواهیم بود. (بورس ۲۴)

۱۸) قیمت روغن پایه فوب ایران بدون تغییر قیمت به طور متوسط، ۸۸۰ دلار در هر تن معامله شد. در مناطق حوزه اقیانوس آرام و شرق آسیا، قیمت روغن پایه به دلیل تقاضای قوی و عرضه کم افزایش یافت. در مناطق حوزه اقیانوس آرام و شرق آسیا، قیمت روغن پایه به دلیل تقاضای قوی و عرضه کم افزایش یافت. معاملات روغن پایه در بازار امارات متحده عربی به دلیل سیل اخیر و تعطیلات به کندی پیش می رود. (کارگزاری صنعت معدن)

۱۹) قیمت متانول چین در هفته منتهی به ۳ می به دلیل تعطیلات روز کارگر تقریبا ثابت بوده اما در جنوب شرق آسیا به دلیل قطع تولید فاز ۲ شرکت نفت مالزی (پتروناس) با ظرفیت ۱٫۷ میلیون تن، طی هفته گذشته ۱۴٫۷۵ دلار در هرتن رشد را تجربه کرده است که عمده این رشد ۴ درصدی در روز آخر هفته رخ داده است. به گفته منابع، این شرکت به مدت ۲-۳ هفته برای انجام تعمیرات از مدار خارج خواهد بود. برایند بازار بر کاهش عرضه ها در پی تعطیلی واحد مذکور و واحد ۸۵۰ هزار تنی برونئی که برای تعمیرات دوهفته ای تعطیل است اتفاق نظر دارند. (کارگزاری صنعت معدن)

۲۰) در بازار اتیلن، باقی ماندن حاشیه تولید مشتقات اتیلن از جمله پلی اتیلن، استایرن منومر و پلی ونیل کلراید در محدوده های منفی خریداران را برآن داشت که پیشنهادات خرید خود را پایین تر بیاورند. (صنعت معدن)

۲۱) شرکت Nyrstar و Boliden با توجه به سطح قیمت ها تصمیم گرفته اند تولید فلز روی را مجددا آغاز کنند. (سبدگردان مانی و صنعت معدن)

۲۲) در بازار استایرن قیمت ها در چین با وجود مذاکرات قیمتی کم در تعطیلات روز کارگر کاهش ۲۵ دلاری را نسبت به روز آخر هفته ماقبل داشته اند. در هند هم هرتن استایرن با کاهش نزدیک به ۳۰ دلاری حدود ۱۲۰۹ دلار قیمت خورد.

۲۳) تقاضای بطری PET در آسیا و اروپا نسبت به ابتدای سال افزایش یافته است. در فوب شمال شرق آسیا هم قیمت در محدوده ۹۰۰ دلار برای هرتن PET بود.جنوب شرق آسیا در هفته گذشته در سطح ۹۸۰ دلار بود. (صنعت معدن)

۲۴) مدیرعامل نفت سپاهان می گوید “قیمت گذاری محصولات روغن موتور نیاز به تجدید نظر اساسی دارد. در عمل مصرف‌کننده، روغن‌ موتور را با قیمتی که مصوب سازمان حمایت است دریافت نمی‌کند.” (نفت ما)

۲۵) به‌نظر می‌رسد سیگنال‌های سیاسی مثبت جدید و اظهارنظر‌های صورت گرفته توسط مقامات رسمی در رابطه با گشایش‌های ارزی در حالی تسهیل روند کاهش نرخ ارز است. (بورس کالا و بورس انرژی)

۲۶) ارزان فروشی سیمان صادراتی باعث شد بعد از عراق، کشور امارات عربی متحده نیز واردات سیمان و کلینکر از ایران را به استناد قوانین ضد دامپینگ با گذاشتن تعرفه گمرکی ۶۷ درصدی عملاً ممنوع نماید. به دلیل تفاوت قیمت سیمان داخلی و قیمت های جهانی سیمان که یک اختلاف حدوداً ۵۰ درصدی دارند، واسطه‌ها سیمان را به قیمت داخلی خرید کرده و با کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف صادر می‌نمایند و این باعث آسیب به بازارهای صادراتی سیمان ایران شده است. پیش از این صادرات سیمان صرفاً توسط کارخانجات سیمان مجاز بود که همین باعث کنترل بهتر بازارهای صادراتی می شد. (بورس کالا و بورس انرژی)

۲۷) طبق یک نظرسنجی خصوصی در روز دوشنبه، میانگین فروش روزانه خانه در چین در طول تعطیلات عمومی اول ماه مه، ۴۷ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

۲۸) شرکت آلومینیوم چین تاکید کرده که امنیت تامین بوکسیت این کشور به دلیل وابستگی چین به گینه که به دنبال انفجار در انبار اصلی سوخت دچار اختلال شده است، همچنان نامشخص است. (معدن ۲۴)

۲۹) تراز تجاری غیرنفتی ایران با چین منفی ۲ میلیارد دلار است. ایران و چین حدود ۳۰ میلیارد دلار مبادله غیرنفتی دارند که حدود ۱۴ میلیارد دلار کالا از طرف ایران و ۱۶ میلیارد دلار از طرف چین صادر می‌شود.

۳۰) شرکت مشاوره وود مک کنزی اعلام کرد تقاضای جهانی برای بنزین احتمالاً ۳۴۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۴ رشد کرده و به ۲۶.۵ میلیون بشکه در روز می‌رسد که پایین‌ترین میزان رشد از سال ۲۰۲۰ و کمتر از رشد ۷۰۰ هزار بشکه‌ای تقاضای روزانه برای بنزین در سال ۲۰۲۳ است. (نفت ما)

۳۱) اولین محموله‌ تخم‌مرغ یک هفته آینده راهی روسیه می‌شود.در سال ۱۴۰۱، ۵۴ هزار تن و سال ۱۴۰۲، ۱۳۷ هزار تن صادرات داشته‌ایم.

۳۲) تایرا ۲۱درصد و کسرا ۲۰درصد افزایش نرخ گرفت.

۳۳) تپکو در خصوص قرارداد صادراتی شفاف سازی داد.

۳۴) شگستر یک قرارداد ۲۰۰میلیارد تومانی بست. فولاد سیرجان، زیرمجموعه میدکو ۴٫۳همت سود ساخت. کتوسعه از مزایده های جدید خبر داد. وکغدیر در خصوص مناقصه پیمانکار برای معدن طلا خبر داد. خراسان واحد کریستال را به اورهال برد. ثفارس و حفاری از افزایش سرمایه خبر جدید دادند.

موفق باشید

ولید هلالات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *