۱) نمره بازار در انتهای روز گذشته بر اساس کانال پایش بازار منفی ۴۸
۲) ارزش معاملات خرد کانال خلاصه بازار ۳٫۶همت
۳) خالص معاملات کدهای بزرگ حقیقی: منفی
۴) میانگین بازده معادل بانکی اخزا بر اساس کانال امیر ندیری: ۲۸٫۱۲
۵) وضعیت شاخص های اصلی بازار:
هم وزن: متعادل منفی
کل: متعادل منفی
۶) ویلیام برنز، رئیس سازمان سیا آمریکا برای ادامه مذاکرات آتش‌بس در غزه از دوحه قطر به قاهره می‌رود.
۷) وزارت خارجه آمریکا می گوید “حماس پیشنهاد آتش‌بس را نپذیرفت. حماس در پاسخ پیشنهادهای متعددی ارائه کرد، این بیانیه ای که دیروز [از سوی حماس] صادر شد، بازتاب دقیقی از اتفاقات نیست.”
۸) اسامه حمدان، یکی از مقامات حماس می گوید “آخرین پیشنهاد آتش‌بسی که با آن موافقت کردیم نشان‌دهنده حداقلی است که به خواسته‌های مردم و مقاومت ما پاسخ می‌دهد. توپ در زمین نتانیاهو و دولت اوست. اگر تهاجم نظامی اسرائیل ادامه یابد، آتش بسی وجود نخواهد داشت.”
۹) جان کربی می گوید “همتایان اسرائیلی به ما گفتند که عملیات روز سه‌شنبه محدود بوده و با هدف جلوگیری از توانایی حماس برای قاچاق سلاح به نوار غزه انجام شده است.”
۱۰) نیچروان بارزانی پس از دیدار با رهبر جمهوری اسلامی گفت “عقل سلیم اجازه نمی‌دهد رابطه با رژیمی که در بدترین موقعیت خود قرار دارد(اسرائیل) را به روابط با کشور قدرتمند و دوست یعنی ایران ترجیح دهیم.”

۱۱) رئیس سازمان انرژی اتمی پس از دیدار با مقامات جمهوری اسلامی گفت “یک سال قبل درباره بیانیه توافق کردیم، سند مهمی دربارۀ سطح همکاری‌ها و سند مهمی که نیازمند تلاش جدی طرفین است و این سند گام‌های اضافی را که طرفین باید بردارند مشخص می‌کند. مفاد بیانیه مشترک هنوز معتبر است. پیشنهادی را به ایران ارائه دادم که شامل مجموعه‌ای از گام‌های عملیاتی است که مسیر ما را به سمت جلو مشخص خواهد کرد. تیم‌های طرفین در حال تعریف عناصر این گام‌های عملیاتی هستند.”

۱۲) روزنامه الجریده کویت مدعی شد “آمریکا در یک جلسه غیرمستقیم از ایران خواسته است از فرمول مصر برای آتش بس در غزه و طرح آرام کردن اوضاع بین اسرائیل و حزب الله در جنوب لبنان حمایت کند.”
۱۳) اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده پیش بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ را ۳۰۰۰۰ بشکه در روز کاهش داد و اکنون شاهد افزایش ۰٫۹۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با سال گذشته است. اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده پیش بینی رشد تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ را ۷۰۰۰۰ بشکه در روز افزایش داد و اکنون شاهد افزایش سالانه ۱٫۴۲ میلیون بشکه در روز است.
۱۴) کشکری عضو فدرال رزرو می گوید “اگر نیاز به حفظ نرخ ها برای یک دوره طولانی مدت یا افزایش نرخ ها داشته باشیم، این کار را انجام خواهیم داد. کاهش نرخ ها امسال امکان پذیر است. خیلی زود است که بگوییم پیشرفت تورم متوقف شده است. اگر پیشرفت تورم متوقف شود و بازار کار قوی بماند، ما نباید کاری در مورد نرخ ها انجام دهیم. محتمل ترین سناریو این است که ما برای مدت طولانی سطح فعلی نرخ ها را نگه داریم.”
۱۵) دفتر اطلاعات انرژی ایالات متحده EIA انتظار دارد که برخی از تولیدکنندگان اوپک پلاس پس از کاهش های داوطلبانه فعلی اوپک پلاس که در پایان ژوئن منقضی می شود، به محدود کردن تولید نفت ادامه دهند. پیشتر شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه روسیه می خواهد افزایش تولید بدهد. نواک معاون نخست وزیر روسیه در اینباره گفته است که “اوپک پلاس در مورد افزایش تولید بحث نمی کند.”
۱۶) در قانون تامین مالی تولید و زیرساخت ها مواردی به قانون دائمی تبدیل شد. معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل سود انباشته و آورده نقدی با سلب حق تقدم. در افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات، مهلت استفاده از حق تقدم از ۶۰ روز به ۳۰ روز و مهلت فروش حق تقدم های استفاده نشده از ۳۰ روز به ۱۵ روز کاهش یافت.
۱۷) طبق ماده ۱۹ قانون تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها، کلیه فرآیندهای مربوط به پذیره‌نویسی و حق تقدم الکترونیکی خواهد شد.
۱۸) سخنگوی سازمان مالیاتی می گوید ” تا ۳ سال، مالکان اموال مشمول قانون، می‌توانند آنچه دارند را بفروشند بدون اینکه مالیاتی به سود آنها تعلق بگیرد.”
۱۹) سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر می گوید “بارها مسئولان وزارت صمت به تایرسازان وعده آزادسازی قیمت‌گذاری تایر را داده‌اند، اما متاسفانه قدمی در این راه برداشته نشده است.”
۲۰) تولید نخستین تایرهای رادیال کشاورزی توسط گروه صنعتی بارز اعلام شد.
۲۱) تحلیلگران بیشتر افزایش قیمت مس را به افزایش تقاضا نسبت می دهند. تقاضای بازار برای مس همچنان در حال افزایش است که عمدتاً به دلیل نقش بزرگی است که این فلز در انرژی های تجدید پذیر ایفا می کند. با این حال، این دور اخیر افزایش قیمت مس به تنهایی ناشی از تقاضا نیست، بلکه به این دلیل است که عرضه هم نتوانسته پاسخگوی تقاضا باشد. (معدن ۲۴)
۲۲) حجم بدهی جهانی در سه‌ماهه اول سال جاری با ۱٫۳ تریلیون دلار افزایش به سقف ۳۱۵ تریلیون دلار رسید و نسبت آن به به تولید ناخالص داخلی پس از سه فصل کاهش، در حال افزایش است.
۲۳) بر اساس تازه ترین برآورد بانک مرکزی، نرخ تورم نقطه به نقطه در فروردین ماه سال جاری به حدود ۳۴ درصد رسیده است.
۲۴) دتولید و دکپسول افزایش نرخ گرفتند. دامین در خصوص تسهیلات خود شفاف سازی زد.
۲۵) غدیس جزئیات قرارداد صادرات کنسانتره خود را افشا کرد. فمراد هم یک قرارداد بست.

ولید هلالات

سازمان انرژی اتمی /سازمان انرژی اتمی /سازمان انرژی اتمی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *