#خبرهای_موثر

رئیس جمهور در مجلس در خصوص تورم سال ۹۷ گفت: محدوده تورم بانک مرکزی ۹٫۹ درصد و مرکز آمار ۸٫۱ درصد است و دولت پیش‌بینی می‌کند که تورم تک‌رقمی بماند، بنابراین افزایش حقوق را نیز ترکیبی از ۵ تا ۱۰ درصد درنظر گرفته است.

#بازار

فردین آقابزرگی گفت: افزایش قیمت کامودیتی و مواد اولیه در دنیا به دلیل افزایش تقاضای جهانی و پیش بینی رشد اقتصادی در سال ۲۰۱۸ از دیگر عوامل اثر گذار بر پیش بینی سودآوری صنایع و شرکت های فولادی و کانه های فلزی است و این گروه مانند شرکت های پالایشی و پتروشیمی اثر گذاری زیادی بر شاخص بورس دارند.این کارشناس بازار سرمایه یکی از مهمترین فاکتورهای تداوم رشد بازار سرمایه را اجرای صحیح نرخ بهره بانکی دانست و گفت: براساس اطلاعات موجود در بازار پول بانک ها به روش های مختلفی از جمله استفاده از امکانات و موقعیت های صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت می توانند مطابق سیاست بانک مرکزی عمل نکنند و همچنان با پرداخت سود بیش از نرخ های تعیین شده به کار خود ادامه دهند. بر همین اساس بهتر است نظام نظارتی بانک مرکزی و میزان کارایی آن در برابر بانک ها بازبینی شود.

#ذوب

PCI مهمترین پروژه‌ای است که در دستورکار شرکت ذوب‌ آهن اصفهان قرار دارد. در این پروژه به جای کک از زغال سنگ استفاده می‌شود. اردشیر افضلی معاون بهره‌برداری این شرکت درباره تاثیر PCI می‌گوید: با اجرای این پروژه به میزان ۱۲۰ تا ۱۴۰ کیلو مصرف کک در هر تن کاهش پیدا می‌کند. طرح توازن آگلوماشین، کوره بلند، آهک و مصارف جانبی و فلاکس‌هایی که باید به کوره اضافه می‌شد را شامل می‌شود. آگلوماشین و کوره راه‌اندازی شده‌اند اما در طرح توازن قرار بود ۷۰۰ هزار تن چدن را به فولاد صبا بدهیم. در حال حاضر فولاد صبا این میزان چدن را نمی‌گیرد و ما ۷۰۰ هزار تن چدن اضافه در اختیار داریم.

#فخوز

فولاد شادگان با حضور معاون اول ریاست جمهوری رسما افتتاح می شود. ۶۵درصد این شرکت متعلق به فولاد خوزستان است.

#مرکز_مبادلات

بانک‌مرکزی در جدیدترین بخشنامه ارزی خود، هشت مورد از مصارف ارزی را که پیش از این از طریق ارز مبادله‌ای تامین می‌شدند از لیست دریافت ارز با نرخ مبادله‌ای حذف کرده‌ است. همچنان بازپرداخت تسهیلات ارزی از حساب ذخیره ارزی مبادله ای است.

#اوره

تولید کنونی کود اوره کشور حدود ۵,۵ میلیون تن است؛ مجتمع‌های بزرگ تولیدکننده کود اوره کشور پتروشیمی‌های کرمانشاه، شیراز، خراسان و پردیس هستند و کود اوره مورد استفاده در کشور حدود ۲,۲ میلیون تن است.

#نفت

علیرغم اینکه ظرفیت بالاتری از پالایشگاههای چین در ماه نوامبر برای تعمیرات اساسی از مدار تولید خارج شده بودند اما بهبود حاشیه سود پالایشی به ویژه کراک دیزل انگیزه برای بالا بردن ضریب بهره برداری پالایشی و در نتیجه واردات بیشتر نفت خام تلقی می شود . در این خصوص بانک سرمایه‌گذاری جفریز آمریکا پیش‌بینی کرده که تقاضای نفت خام جهانی در سال ۲۰۱۸ به میزان ۱/۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که علت اصلی آن رشد ۱۰ درصدی تقاضای چین است.

#اوراق

سیف با اشاره به اوراق منتشر شده از سوی برخی بانک ها، تصریح کرد: با همکاری و هماهنگی سازمان بورس، تعدادی از بانک ها نسبت به انتشار اوراق مشارکت با نرخ سود واقعی و تعدیل شده اقدام کرده اند که باعث تعدیل و واقعی سازی نرخ سود اوراق مشارکت در بخش های مختلف اقتصاد می شود.

#لبنی

باکری گفت : با توجه با واقعی بودن نسبی قیمتها در بازار، تغییری در قیمت سه محصول لبنی (شیر، ماست، پنیر) رخ نخواهد داد.وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی صنایع لبنی فاقد ذخایر استراتژیک شیر خشک هستند، افزود: با توجه به صادرات ۶۴ هزارتن شیر خشک از سال گذشته تا کنون و خالی بودن انبار کارخانه های لبنی، واردات شیر خشک به منظور تامین امنیت غذایی امری ضروری است.

ولید هلالات

تورم تورم تورم تورم تورم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *