فولاد

فولاد

بازی بازار فولاد ممکن است تغییر کند و ما شاهد یک تحول با اهمیت هستیم که پیشتر در تحلیل هایمان آنرا نادیده گرفته ایم.

حالا در حالی که به ۱۵ دسامبر نزدیک می شویم و انتظار داشتیم محدودیت ها کاهش یابد و چینی ها که در ۵۰درصد ظرفیت فولاد تولید می کنند، رفته رفته بتوانند به ظرفیت اسمی قبلی بازگردند، پیشنهادات جدیدی ارائه کرده اند که اگر قطعی شود بر بازار فولاد جهانی اثر با اهمیت خواهد داشت.

آنها تصمیم گرفته اند که با پایان یافتن فصل سرما مقدار تولید را به سطح قبلی بازنگردانند. هرچند که با حذف ظرفیت های قبلی در عالم عمل هم بازگشت به ظرفیت های قبلی امکان پذیر نبود اما تصمیم آنها به نوعی است که مقدار تولید را تقریبا در همین سطوح فعلی نگه می دارد!

اگر چنین اقدامی صورت گیرد قطعا بهای فولاد در چین در سطوح ۴۰۰۰ یوان باقی می ماند اما مهمتر از نرخ فروش این است که حمله چینی ها به بازار صادراتی دفع می شود. در واقع چنین تصور می کردیم که با پایان فصل سرمایه و از اواسط زمستان، چینی ها که تولید را بالا می برند مجددا صادرات خود را افزایش داده و قیمت ها را در cis کاهش دهند اما اگر چینی ها همچنان در سطح پایین تولید کنند قاعدتا نمی توانند در بازارهای صادراتی عرض اندام کنند و به این شکل منطقه CIS عملا تعیین کننده قیمت فولاد می شود.

با این اوصاف می شود روی شمش ۴۵۰ دلاری به طور متوسط حساب کرد. این یعنی شمش فولادی با دلار فعلی حدود ۱۹میلیون ريال در هر تن خواهد بود.

ما در تحلیل های بنیادی با یک دید بلند مدت تقسیم سود شرکت ها را لحاظ می کنیم اما برای سال ۱۳۹۷ با توجه به اینکه تصور می کنیم چینی ها به بازارهای صادراتی حجوم می اورند قیمت شمش را در سطح ۴۰۰ دلار و قیمت شمش را ۱۷ میلیون ريال میبینیم اما اگر بواقع چینی ها در بازار صادراتی کم رنگ باشند، قیمت ها در همین سطوح باقی می ماند و مارجین سود مناسب ایجاد شده برای ایران و چین هم حفظ می شود.

آنگاه به دلیل رشد نرخ دلار در ایران و ثبات نرخ جهانی، سود سال ۱۳۹۷ عمده شرکت ها از ۱۳۹۶ بیشتر خواهد بود ضمن اینکه تقسیم سود هم یک واحد p.e را کاهش می دهد لذا وقتی به سهم های فولادی – سنگ آهنی نگاه می کنیم، می توانیم بگوییم یک رالی صعودی دیگر به بازار بدهکارند اما به شرطی که نرخ های جهانی در همین سطوح بماند!

طبق آخرین خبرهایی که داریم ذوب آهن اصفهان یک محموله ۲۰هزار تنی شمش را ۴۹۰ دلار صادر کرده و این یک نرخ عالی محسوب می شود. سوال اصلی اینجاست که آیا نرخ های فعلی در بازار جهانی دوام می آورد؟

تصمیم جدید چینی ها می گوید که نرخ جهانی همین جاها می ماند اما اگر چینی ها سر حرفشان بمانند …

    • @validhelalat

 

    • ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *