شرکت کمباین سازی ایران
شرکت کمباین سازی ایران به تازگی قراردادی با قزاقستان منعقد کرده و عزم دولتی ها نیز بر حمایت ازین شرکت جهت امکان صادرات است

به نحوی که به خریداران داخلی و خارجی محصولات این شرکت، وام های ارزان قیمت توسط بانک های ایرانی داده می شود. به همین بهانه نگاهی خواهیم داشت به این شرکت:

سال مالی شرکت منتهی به ۲۹اسفند است. ارزش بازار ۱۵۳میلیارد تومان و قیمت سهم در محدوده کمتر از ارزش اسمی قرار دارد.

ترازنامه:
سرمایه اسمی ۱۷۲۳میلیارد ريال – دارایی جاری ۷۶۰میلیارد ريال – بدهی جاری ۶۳۲میلیارد ريال – بخش اعظم دارایی جاری موجودی مواد و کالا به مبلغ ۴۳۴میلیارد ريال – تسهیلات بانکی ۲۲۸میلیارد ريال از مجموع بدهی های شرکت- کاهش پیش دریافت ها از ۵۷۴میلیارد ريال به ۱۶۴ میلیارد ريال – زیان انباشته ابتدای سال ۴۹۶ میلیارد ريال و در میان سال به ۴۰۰میلیارد ريال کاهش یافته است.

صورت جریان وجوه نقد:

در دوره شش ماه نخست خروج وجه نقد عملیاتی در شش ماهه ۲۶۱میلیارد ريال – ۲۱میلیارد ريال پرداخت هزینه مالی به صورت نقدی – دریافت ۲۵میلیارد ريال سود سرمایه گذاری – عدم دریافت یا پرداخت اصل تسهیلات – با دریافت مطالبات حاصل از فروش موجودی کالا و دریافت نقدی مبلغ فروش از تامین کننده مالی، امکان کاهش بدهی بانکی وجود دارد.

صورت سود و زیان:

در سال جاری ۱۱۷۵میلیارد ريال مبلغ فروش پیشبینی شده که در شش ماهه ۵۷درصد و در ۹ ماهه ۸۱درصد ازان محقق شده است. فروش محقق شده در شش ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۳درصد رشد کرده و فروش ۹ ماهه ۸۸درصد رشد داشته است.

حاشیه سود واقعی سال ۹۴ در سطح ۲۵درصد بوده که در سال ۹۵ به ۲۲درصد تغییر کرده و در شش ماه سال جاری ۲۸درصد بوده که پیشبینی شرکت ۲۶درصد است لذا به لحاظ حاشیه سود وضعیت بهتر از پیشبینی ها است.

هزینه مالی محقق شده سال گذشته ۹۹میلیارد ريال است و در سال جاری ۹۸میلیارد ريال پیشبینی شده که در شش ماهه ۵۹میلیارد ريال ازان محقق شده است. در صورتی که شرکت بتواند به سرعت مطالبات را وصول و مانده بدهی بانکی و پیش دریافت را در سطح گزارش شش ماه نگه دارد، هزینه مالی در سطح پیشبینی امسال باقی می ماند اما برای سال آتی هزینه مالی ۶۰میلیارد ريال خواهد بود.

نرخ فروش کمباين سبک به عنوان محصول اصلی در دوره های اخیر:

شش ماه نخست : ۱,۲۱۸,۶۹۲,۹۳۵ ريال
مرداد ماه: ۱,۲۱۴,۲۲۹,۵۰۸
شهریور: ۱,۲۱۳,۶۳۴,۶۱۵
مهر: ۱,۲۰۹,۰۳۹,۲۱۶
ابان: ۱,۲۶۴,۰۲۵,۳۱۶
اذر: ۱,۳۲۹,۹۶۹,۲۳۱
متوسط ۹ ماهه: ۱,۲۳۳,۷۱۷,۸۵۷
پیشبینی بودجه: ۱٫۲۵۱٫۰۰۱٫۴۲۲

سود بانکی محقق شده در شش ماهه ۲۵میلیارد ريال است در حالی که برای کل سال ۳۷٫۶میلیارد ريال فرض شده البته با توجه به خروج وجه نقد از بانک این پیشبینی منطقی است.

نتیجه نهایی: کمباین سازی اگر بتواند وضعیت تولید و فروش فعلی را حفظ کند، در سال آینده می تواند:

۱۲۵۰ میلیارد ريال فروش – ۳۵۰میلیارد ريال سود ناخالص عملیاتی – ۲۲۵میلیارد ريال سود عملیاتی – ۶۰میلیارد ريال هزینه مالی – ۳۰میلیارد ريال سود بانکی – سود خالص در سطح ۱۹۵ میلیارد ريال داشته باشد که ۴۳درصد بیشتر از رقم فعلی است.

در صورتی که شرکت به هر طریقی مقدار فروش را با افزایش با اهمیتی همراه کند امکان رشد بیشتر سود وجود دارد اما در یک حالت نرمال طبعا سود هر سهم رقمی در سطح ۱۱۵ ريال خواهد بود در حالی که همکنون ۷۹ريال است و در سال ۹۵ هم تنها ۱ ريال سود داشته است.

ولید هلالات –

وام وام 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *