مس‌ شهيدباهنر (فباهنر)

#فباهنر

شرکت صنایع مس شهید باهنر با استفاده از کاتد مس که عمدتا از شرکت ملی صنایع مس خریداری می کند، محصولاتی همچون تسمه، ورق و لوله تولید می نماید.

شرکت مس باهنر بر اساس ترازنامه ۱۲ ماهه منتهی به اسفند ۱۳۹۶ در مقابل ۴۸۶میلیارد تومان دارایی جاری، ۳۴۲میلیارد تومان بدهی جاری دارد.

۱۳۷میلیارد تومان حساب دریافتنی و ۲۸۷ میلیارد تومان موجودی کالا بخش اعظم دارایی های جاری شرکت است. در بخش بدهی ها، مجموع بدهی بانکی ۱۶۵میلیارد تومان است که نسبت به ابتدای سال ۹۶ رشد ۵درصدی داشته است.

این شرکت از محل سود انباشته ۲۲٫۵میلیارد تومان افزایش سرمایه داده و به ۱۱۲٫۵میلیارد تومان رسانده است البته این افزایش سرمایه هنوز ثبت نشده است.

این شرکت در سه ماه بهار ۹۶:

فروش: ۱۰۱ میلیارد تومان
سود ناخالص عملیاتی: ۸٫۹ میلیارد تومان
سود عملیاتی: ۹٫۴ میلیارد تومان
هزینه مالی: ۵٫۵ میلیارد تومان
سایر درآمدها: ۱۴٫۷ میلیارد تومان
سود خالص : ۱۸ میلیارد تومان
حاشیه سود ناخالص: ۹ %
نسبت سود خالص به فروش: ۱۸%

این شرکت در شش ماه نخست ۹۶:

فروش: ۲۵۰ میلیارد تومان
سود ناخالص عملیاتی: ۴۵٫۷ میلیارد تومان
سود عملیاتی: ۴۴ میلیارد تومان
هزینه مالی: ۱۴٫۴ میلیارد تومان
سایر درآمدها: ۲۲٫۵ میلیارد تومان
سود خالص : ۴۵٫۸ میلیارد تومان
حاشیه سود ناخالص: ۱۸ %
نسبت سود خالص به فروش: ۱۸%

این شرکت در نه ماه ۹۶:

فروش: ۴۱۲ میلیارد تومان
سود ناخالص عملیاتی: ۷۲٫۸ میلیارد تومان
سود عملیاتی: ۷۰ میلیارد تومان
هزینه مالی: ۲۰٫۴ میلیارد تومان
سایر درآمدها: ۲۳٫۳ میلیارد تومان
سود خالص : ۶۲ میلیارد تومان
حاشیه سود ناخالص: ۱۸ %
نسبت سود خالص به فروش: ۱۵%

مجموع عملکرد سال ۱۳۹۶:

فروش: ۶۱۴ میلیارد تومان
سود ناخالص عملیاتی: ۱۰۶ میلیارد تومان
سود عملیاتی: ۹۸٫۵ میلیارد تومان
هزینه مالی: ۲۶٫۶ میلیارد تومان
سایر درآمدها: ۲۱٫۴ میلیارد تومان
سود خالص : ۷۸٫۵ میلیارد تومان
حاشیه سود ناخالص: ۱۷٫۲ %
نسبت سود خالص به فروش: ۱۲٫۸%

این شرکت ۸٫۴میلیارد سایر درآمد عملیاتی و ۲۱٫۴میلیارد تومان سایر درآمد غیر عملیاتی محقق کرده است. بخش مهمی ازین سودآوری ناشی از فروش دارایی ثابت، برگشت تسویه بدهی صندوق ذخیره، برگشت ذخیره آلایندگی و فروش ضایعات بوده است که در خصوص تکرار پذیر بودن آن نمی توان اطمینان داشت و در حالت عادی تکرار پذیر نیستند البته این شرکت در سال ۹۵ نیز برگشت ذخیره ۱۶٫۳میلیارد تومانی بابت مازاد ذخیره آلایندگی داشته است.

محصولات این شرکت تا حدی همگن نیست بنابراین نمی توان میانگین نرخ فروش را لزوما مبنای تحلیل قرار داد اما ثبات حاشیه سود در سطح ۱۸ درصد نشانه این است که تولید شرکت عمدتا بر مبنای سفارش کار دریافت شده است لذا هرچه حجم فعالیت و نرخ فروش افزایش یابد، ازانجا که سود بر حسب بهای تمام شده+حاشیه سود محاسبه شده، سود نیز رشد می کند.

لذا به نظر می رسد مادامی که قیمت جهانی مس بالای ۶۵۰۰ دلار و دلار حتی ۴۲۰۰ تومان باشد، فباهنر با رشد حجم تولید بر سود خود بیفزاید.

تسویه بدهی بانکی با استفاده از کاهش موجود کالا یا وصول حساب دریافتنی باعث کاهش ۲۶٫۶میلیارد تومانی هزینه مالی می شود که معادل ۴۰درصد سود خالص است!

بحث بعدی این است که فباهنر سایر درآمدهای بالایی دارد که بخشی ازان قابل تکرار نیست. سود محقق شده با سرمایه جدید به ازای هر سهم ۶۹۸ ريال است.

اگر فرض کنیم قراردادها و نرخ ها در سطوح فعلی بماند اما هزینه مالی ۱۰درصد رشد کند و همینطور بخش غیر قابل تکرار سایر درآمدها حذف شود، سود سال ۹۷ این شرکت چیزی حدود ۵۵۰ ريال خواهد بود اما این شرکت طی سال های اخیر بسیار عالی عمل کرده است.

تقریبا از مرز بدون سود بودن، طی سه سال با رشدی پرشتاب، سودی در مرز ۷۰ تومان ساخته است. اگر بتوانند حجم عملیاتی را افزایش، تقسیم سود را حداقل، مطالبات را تا حدودی وصول و انبار کالای خود را مدیریت کنند، در سال ۹۷ نیز سود نسبت به سال ۹۶ رشد می کند لذا عملکرد فصلی این شرکت که ارزش بازار ۴۲۰ میلیارد تومانی و فروش سالانه ۶۲۶ میلیارد تومانی دارد، مسیر قیمتی سهم را نیز مشخص خواهد کرد. شانس این شرکت با توجه به مدیریت سال های اخیر برای ثبات یا حتی رشد سود بالا است اما گزارش های ماهانه و فصلی می تواند آنرا تایید یا رد کند.
ولید هلالات

تاریخ : ۱۳۹۷/۰۲/۱۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *