اثر مثبت دلار بر شرکت ها و پیش بینی شاخص ۲۴۰ هزار تایی/ هیجان زودگذر است

یک کارشناس با تحلیل اثر مثبت دلار بر شرکت های صادرات محور و نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی، پیش بینی کرد هیجان بازار سهام زود گذر بوده و شاخص تا ۲۴۰ هزار واحد رشد خواهد کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محسن عباسی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری اماکو درباره اثر بازار ارز بر بورس و همچنین مصوبه دولت در مورد نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی اعلام کرد: درحالی نوسانات شب گذشته قیمت دلار موجی از واکنش های هیجانی را بوجود آورده که به نظر می رسد این هیجانات به فعالان بازار سرمایه نیز سرایت کرده و ترس از کاهش قیمت دلار و کاهش سود شرکت های صادرات محور بورس باعث ترس سرمایه گذاران شده است.

با بررسی نکاتی ساده می توان دریافت شرایط فعلی صرفا هیجاناتی زودگذر در بازار سرمایه بوده و براساس دلایلی که در ادامه ذکر می شود بازار پس از استراحتی کوتاه مجددا به مسیر رشد باز خواهد گشت و شاخص تا محدوده ۲۴۰ هزار واحدی رشد خواهد کرد.

درحال حاضر قیمت دلار در محاسبات سود آوری شرکت ها کمتر از ۱۰ هزار تومان ( بین ۸۵۰۰ الی۹۵۰۰ تومان) است و کمتر تحلیل گری وجود دارد که سود شرکت ها را با دلار ۱۹ هزار تومانی برآورد کرده باشد که نگران ریزش ها باشد.

نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی نیز از مدتها قبل و با نرخ دلار آزاد در سودآوری شرکت ها لحاظ شده و اتفاقی که رخ داد واکنش بازار به تصویب آن است که به “اثر امضا” شهرت دارد و ظرف چند روز این متغیر از محاسبات حذف خواهد شد. زیرا قبلا این عامل در برآوردها لحاظ شده است.

حتی اگر روند کاهشی ادامه دار باشد باز هم به یک دوره معاملاتی میان مدت نیاز است که بتوان قیمت دلار را در محدوده مشخص تثبیت و در محاسبات لحاظ کرد.

با همین قیمت های ۱۵ و حتی ۱۲ هزار تومانی دلار ، همچنان شرکت های صادراتی ارزنده هستند و P/E تحلیلی آنها عدد بسیار پایینی دارد.

بنابراین منفی های بازار را می توان به نوعی استراحت منطقی بازار در آستانه مقاومت ۲۰۰ هزار واحدی دانست که این استراحت به عنوان کسب نیرو جهت شروع رالی بعدی بازار به سمت هدف تکنیکالی ۲۴۰ هزار واحدی است .

این درحالی است که با توجه به اینکه نقدینگی مقصد دیگری ندارد، بعد از مدتی از شوک و هیجان خارج خواهد شد و مسیر رشد خود را دوبازه آغاز خواهد کرد

تاریخ :۱۳۹۷/۰۷/۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *