تحلیل عملکرد نیمه اول ۸ گروه اصلی بورس / نکات مهم + حال و آینده صنایع

کارشناس بازار سرمایه با بررسی عملکرد و نکات مهم نیمه اول ۸ گروه اصلی بورس از جمله معادن و فلزات،فرآورده‌های نفتی، خودرو، بانک و… تحلیلی از حال و آینده این گروه ها ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مسعود غلامزاده از کارشناسان بازار سرمایه با انتشار مطلبی در هفته نامه اطلاعات بورس، با بررسی عملکرد و نکات مهم نیمه اول ۸ گروه اصلی بورس از جمله معادن و فلزات،فرآورده‌های نفتی، خودرو، بانک و… تحلیلی از حال و آینده این گروه ها ارایه کرد.

عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها و چشم انداز بازار سرمایه

در حالی بازگشت سایه تحریم‌ها تردیدهایی را درخصوص سودآوری بنگاه‌ها و چشم‌انداز کسب بازدهی در بازار سرمایه به‌وجود آورده بود که بازار با اثرپذیری از رشد قیمت فروش محصولات و خدمات شرکت‌ها در ۷ ماه سال جاری توانست بازدهی بالغ بر ۹۰ درصدی را برای سرمایه‌گذاران رقم بزند.

چالش‌های مقررات‌گذاری در بسیاری از صنایع طی هفته‌های اخیر تا حدود زیادی رفع و فضای پیش‌بینی عملکرد شرکت‌ها برای تحلیل‌گران روشن‌تر شده است. پس از سپری شدن دوره گذار، پیش‌بینی تداوم رشد بازار مستلزم بررسی ظرفیت رشد سودآوری شرکت‌ها در نیمه دوم سال و سال ۹۸ است که بررسی دقیق عملکرد ۶ ماهه شرکت‌ها برای پاسخ به ابهامات ضروری است.

در این یادداشت مختصر سعی شده نتیجه بررسی اجمالی عملکرد مهم‌ترین صنایع ارائه شود:

۱- معادن و فلزات:

در بخش آهن و فولاد، سود خالص ۶ ماه اول سال نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد بیش از ۱۴۰ درصدی، در بخش کانه‌های فلزی با رشد ۱۵۰ درصدی و در بخش فلزات غیر آهنی با رشد ۱۶۰ درصدی مواجه شده اند.

فروش صادراتی این شرکت‌ها در ۵ ماهه ابتدای سال با دلار رسمی بانک مرکزی که بسیار پایین‌تر از دلار نیمایی است انجام شده و همچنین مبنای نرخ‌گذاری فروش داخلی این صنایع در بورس کالا نیز بر همین مبنا انجام پذیرفته است.

از آنجایی که در نیمه دوم سال نرخ فروش محصولات این شرکت‌ها با رشد همراه خواهد شد، انتظار می رود سودآوری این گروه در نیمه دوم سال جاری با رشد قابل توجهی همراه شود. همچنین، از نگاه تحلیل‌گران بازار، سودآوری این صنعت از رشد حدود ۵۰ درصدی در سال ۹۸ نسبت به سال جاری برخوردار خواهد شد و از آنجایی که میانگین نسبت P/E انتظاری صنعت در حدود ۴ مرتبه است و با توجه به رشد سودآوری این صنعت، انتظار رشد قیمت سهام این بخش از بازار در ماه‌های آتی اجتناب‌ناپذیر است.

۲- پتروشیمی و سایر مواد شیمیایی:

در این گروه نیز سود خالص ۶ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد بیش از ۱۶۰ درصدی همراه شده که سود شرکت‌های اوره‌ساز با رشد بیش از ۲۶۰ درصدی در این میان پیشتاز بوده اند.

فروش صادراتی شرکت‌های اصلی این صنعت نیز در ۵ ماهه ابتدای سال با دلار رسمی بانک مرکزی و نرخ گذاری فروش داخلی این صنایع در بورس کالا نیز بر همین مبنا انجام شده اما در عین حال خوراک واحدهای پتروشیمی با دلار ۳۸۰۰۰ ریالی تحویل شده است.

از آنجایی که در ادامه نرخ‌های فروش محصولات و خرید خوراک این شرکت‌ها با رشد همراه خواهد شد انتظار می رود سودآوری این صنعت در نیمه دوم سال جاری نیز با رشد همراه شود. از نگاه تحلیل گران بازار سودآوری این بخش از بازار حکایت از رشد حدود ۳۰ درصدی در سال ۹۸ نسبت به سال جاری دارد. از آنجایی که میانگین نسبت P/E انتظاری صنعت در حدود ۴٫۵ است و سودآوری این صنعت نیز کماکان رشدی برآورد می شود انتظار رشد قیمت سهام این بخش از بازار نیز بسیار محتمل است.

۳- فرآورده‌های نفتی:

اگرچه گزارش های ۶ ماهه پالایشگاه‌ها انتظارات بازار را برآورد نکرد اما به هر جهت سود خالص ۶ ماهه اول جاری این صنعت نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد بیش از ۶۰ درصدی همراه بوده است.

نکته حائز اهمیت آنکه قیمت‌گذاری نفت و فرآورده‌های نفتی در ۷ ماه سال جاری با نرخ ارز رسمی بانک مرکزی انجام شده که از ابتدای آبان ۹۷ مبنای نرخ گذاری به دلار نیما تغییر خواهد کرد و در نتیجه انتظار می رود سودآوری این صنعت نیز با رشد مناسبی در نیمه دوم سال همراه شود.

از نگاه تحلیل گران بازار، سودآوری این بخش از بازار حکایت از رشد حدود ۷۰ درصدی در سال آینده نسبت به سال جاری دارد. از آنجایی که میانگین نسبت P/E انتظاری صنعت در حدود ۶ مرتبه است و سودآوری این صنعت نیز با رشد قابل قبولی ادامه دار است و انتظار می رود رشد قیمت سهام این بخش از بازار نیز ادامه دار باشد.

۴- صنعت مخابرات:

این صنعت با رشد ۳۸ درصدی سود خالص در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، وضعیت نسبتاً مساعدی را تجربه کرد.

تعرفه های این صنعت زیر نظر وزارت ارتباطات بوده و به سختی اجازه افزایش نرخ را داشته اند اما با رشد میزان مکالمات و مصرف اینترنت، فروش و سوآوری در این صنعت با رشد مناسبی همراه بوده است. از نگاه تحلیل گران بازار سودآوری این بخش از بازار حکایت از رشد حدود ۱۲ درصدی در سال آینده نسبت به سال جاری دارد. از آنجایی که میانگین نسبت P/E انتظاری صنعت در حدود ۴٫۵ است و سودآوری این صنعت نیز کم ریسک و رشدی برآورد می شود لذا انتظار می‌رود سهام شرکت‌های این صنعت همانند گذشته با شیب ملایم رشد قیمتی را تجربه کنند.

۵ – سیمان و کاشی و سرامیک:

این گروه با رشد بالغ بر ۵۰ درصدی سود خالص در نیمه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال قبل، وضعیت رو به بهبودی را تجربه کرد.از آنجایی که عرضه سیمان و کاشی و سرامیک از تقاضای موجود در داخل در کشور بالاتر است، این شرکتها در عین نرخ شکنی محصولات خود در داخل، ناگزیر از صادرات محصولات خود به کشورهای همسایه بوده اند.

در سال جاری با رشد قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی، تعداد خریداران محصولات کاشی و سرامیک و سیمان (درکارخانجات سیمانی مرزی) از کشورهای همسایه با رشد قابل توجهی مواجه شده که با توجه به تورم عمومی قیمت این محصولات در داخل نیز با رشد بالغ بر ۵۰ درصدی مواجه شده اند.

از نگاه تحلیل گران، سودآوری این بخش از بازار حکایت از رشدی بالغ بر ۲۰ درصدی در سال ۹۸ نسبت به سال جاری دارد. از آنجایی که میانگین نسبت P/E انتظاری صنعت در حدود ۵ مرتبه است و سودآوری این صنعت نیز در این شرایط تورمی رشدی برآورد می شود، از این رو انتظار می رود سهام شرکت های این صنعت نیز همانند گذشته با شیب ملایم با رشد قیمتی همراه باشند.

۶- دارو، شوینده‌ها و مواد غذایی:

این گروه‌ها هم کم و بیش با ثبات و یا رشد سود خالص در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل وضعیت رو به بهبودی را تجربه کرده است.

قیمت گذاری در این صنایع زیر نظر سازمان غذا و دارو و سازمان حمایت بوده و افزایش نرخ های دریافت شده عموما به اندازه رشد هزینه ها عمدتا بابت مواد اولیه است که در این میان برخی از شرکت ها توانسته اند در کنار رشد صادرات با سودآوری مواجه شوند.

از آنجایی که در آینده نیز با توجه به شرایط تورمی انتظار رشد قیمت های فروش محصولات این شرکت‌ها دور از ذهن ناست، با رشد مبالغ فروش در این شرکتها و حفظ یا افزایش حاشیه سود، رشد سودآوری آتی در این صنایع گریزناپذیر است. بنابراین همانند جهش‌های ارزی گذشته، شاخص‌های این گروه های کوچک نیز با رشد همراه خواهند بود.

۷- بانک و بیمه:

بحث تسعیر ارز براساس استانداردهای حسابداری و شناسایی سود تسعیر قابل توجه در بانک‌هایی که تراز ارزی مناسبی دارند و احتمال افزایش سرمایه این دسته از از بانک‌ها از محل سود انباشته شناسایی شده از این محل در سال آینده، فعالان بازار را به حل بخشی از چالش‌های صنعت بانکی کشور امیدوار کرده است.

برنامه افزایش سرمایه تعدادی دیگر از بانک ها از محل تجدید ارزیابی دارایی ها که بواسطه تورم‌های اخیر رشد قیمتی مناسبی داشته اند، امیدها را مضاعف کرده است.

نکته مهم دیگر از نظر تحلیل‌گران در مورد بانک‌ها این بود که از شدت زیان‌دهی بانک‌های زیان‌ده ناشی از عملیات بانکداری بنحو قابل توجهی کاسته شده و بانک‌های سودآور نیز رشد سودآوری را تجربه کرده

اند. اگرچه بانک‌ها تا زمان انتشار گزارش‌های ۶ ماهه حسابرسی نشده موفق به اخذ موافقت بانک مرکزی درخصوص شناسایی آثار تسعیر ارز نشده‌اند، اما بازار احتمال شناسایی این آثار در صورت های مالی سال ۹۷ را بالا برآورد می کند. در صنعت بیمه نیز موضوع تسعیر ارز نکته اصلی و تعیین کننده بوده است.

۸- خودرو:

عجیب‌ترین گزارش های ۶ ماهه از طرف شرکت‌های خودرویی روانه کدال شد و با تحمیل زیان‌های هنگفت طی ۶ ماه، بازار را در شوکی عجیب فرو برد.

تا زمانی که ساختار حاکیمت شرکتی در گروه های خودروسازی متحول نشود، کنترل هزینه بویژه هزینه های مالی جزو اولویت های اصلی مدیران این شرکت ها نباشد و شاهد هزینه های جذب نشده تولید بدلیل ظرفیت های تولید استفاده نشده باشیم، رشد قابل توجه بهای تمام شده تولید در این شرکت‌ها با رشد مناسب قیمت فروش محصولات همراه نشود و این شرکت‌ها به قدر کافی از افزایش قیمت‌ حادث شده در بازار آزاد منتفع نشوند، تحولی در عملکرد و سودآوری این شرکت‌ها قابل تصور نخواهد بود و صف‌های چند میلیونی مردم برای پیش خرید خودروهای این شرکت‌ها هم فایده‌ای برای سهامداران آنها نخواهد داشت.

جمع‌بندی:

نکته مهم گزارش ۶ ماهه شرکت‌ها این است که اگرچه بهای تمام شده تولید به دلیل رشد قیمت ارز و تورم افزایش داشته، اما رشد فروش حداقل در حد رشد بهای تمام شده و حتی در بسیاری از موارد بیش از آن بوده و در نتیجه، حاشیه سود شرکت ها رشد خوبی را تجربه کرده که بنظر می رسد این نکته در ۶ ماهه دوم سال جاری و سال ۹۸ مشهودتر باشد.

سود ۶ ماهه شرکت‌های بورسی در سال جاری نسبت به سال قبل بطور متوسط بالغ بر ۱۵۰ درصد رشد داشته ، در حالی که ارزش بازار در پایان شهریور ۹۷ نسبت به پایان شهریور قبل (با احتساب سود تقسیمی) حدود ۹۰ درصد رشد داشته است.

بنابراین رشد بازار در مجموع ناشی از عوامل بنیادی بوده است و قیمت ها در مقطع کنونی توجیه پذیرند.

عملکرد ۶ ماهه شرکت‌های بورسی با توجه به متغیرهای اصلی اثرگذار دور از انتظار نبود (بویژه مدت کوتاه بهره‌مندی شرکت‌ها از افزایش نرخ محصولات در نیمه نخست سال)، اگرچه انتظارات فعالان بیش از این بود و به همین دلیل علی رغم برآورد وضعیت مناسب بنیادی شرکت‌ها در نیمه دوم سال و سال آینده، احتمالاً در کوتاه‌مدت شاهد اصلاح مختصر قیمت‌ها جهت برقراری تناسب بین قیمت‌ها و سودآوری تعدیل شده از نظر تحلیل‌گران بازار باشیم.

از طرف دیگر، با توجه به مرتفع شدن شدن ریسک مقررات‌گذاری دولت در اکثر صنایع یکی پس از دیگری طی ماه‌ها و روزهای اخیر و برآورد سودآوری نیمه دوم سال جاری و سال آینده، تداوم کسب بازدهی قابل قبول در سهام اکثر صنایع طی ماه‌های آینده محتمل است.حتی اصلاح مختصر قیمت‌ها در کوتاه‌مدت جای نگرانی ندارد و فقط به ورود پول‌های جدید و جذاب‌تر شدن بازار خواهد انجامید
بورس پرس

تاریخ :۱۳۹۷/۰۸/۰۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *