تحلیل کاربردی مادیرا

شرکت صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا) که با برند مادیران شناخته می‌شود. طی ۶ ماه نخست سال ۱۰۰۰ میلیارد ریال سودناخالص عملیاتی و ۲۵۱ ریال سودخالص ساخت. ضمنا زیان تسعیر ارز ۱۳۵ میلیارد ریال به همراه ۴۷ میلیارد ریال کاهش ارزش دارایی‌ها باعث شد، تا ۳۰۰ میلیارد ریال سودخالص بسازد. در ۹ ماه شرایط تغییر کرد به شکلی که سودناخالص عملیاتی به ۱۹۲۱ میلیاردریال رسید. زیان تسعیر ارز ۹ ماهه نسبت به گزارش قبلی کاهش یافت. و زیان کاهش ارزش دارایی هم به ۵۵ میلیاردریال افزایش یافت. لذا سودخالص به ۸۷۵ میلیاردریال رسید. یعنی ۷۲۹ ریال برای هر سهم. حاشیه‌سود این شرکت در پاییز نسبت به گذشته روند صعودی گرفت. حاشیه‌سود سال جاری نیز نسبت به سال قبلی در حال افزایش است. در بخش محصولات حدود ۴۰درصد رشد نرخ فروش داشته‌ایم. اما مواداولیه تحلیل‌پذیر نیست. ازین جهت برای تحلیل روش‌های دیگری را استفاده کردیم.

بر مبنای داده‌های موجود انتظار داریم، حاشیه‌سود زمستان در سطح پاییز باقی بماند. و به شرط آنکه مقدار تولید و فروش تحت‌تاثیر تحریم‌ها قرار نگیرد. ۷۲۰ میلیارد ریال سودناخالص در زمستان خلق می‌شود. بر این اساس عدد eps در یک حالت عادی ۱۱۰۰ ریال خواهد بود. در یک سناریو دیگر اگر مقدارفروش را نسبتا بهتر در نظر بگیریم، ۱۴۰۰ ریال eps محقق می‌گردد. یک نکته بسیار مهم راه‌اندازی خطوط تولید جدید است. اگر فرض کنیم واردات قطعات برای تولید از چین با مشکل مواجه نباشد، خط تولید یخچال و ماشین‌لباسشویی در سال آتی به بهره‌برداری رسیده و اثر بااهمیت بر سودخالص خواهندداشت. این مساله بسیار مهم است که مقدار تولید تداوم یابد. اگر بر اساس گزارش ماهانه‌ها مقدار تولید با مشکل مواجه‌نشد. سودتحلیلی قابلیت تحقق دارد.

کلام آخر

اگر تحریم‌ها به لحاظ مقداری آسیب جدی وارد نکند. سودخالص هر سهم رقمی بین ۱۱۰۰ تا ۱۴۰۰ ريال محقق می‌شود.

داده‌های اندکی در بخش بهای‌تمام‌شده جهت تحلیل در اختیار داریم. اما با سایر روش‌های تحلیلی می‌توان گفت مادامی که مقدار تولید با مشکل مواجه نگردد، عدد eps مادیرا بالای ۱۱۰۰ ريال خواهد بود. طرح توسعه‌های خوبی در انتظار شرکت است.

validhelalat@

گزارش بازار

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *