بازار گرم اسفندماه

در هفته گذشته شاهد کاهش شاخص کل بودیم به گونه ای که این نماگر مهم از ۱۶۴ هزار و ۳۷۰ واحد تا آخرین روز معاملاتی هفته به عدد ۱۶۲ هزار و ۸۲۷ واحد رسید و با ۱ هزار و ۵۴۳ واحدی در طول هفته به کار خود پایان داد. در هفته گذشته ۱۹ صنعت بازدهی مثبتی در بر داشتند که از بین آنها سه صنعت زراعت، استخراج نفت و گاز و کاشی و سرامیک بیشترین بازدهی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده اند. همچنین ۱۵ صنعت بازدهی منفی داشتند که سه صنعت محصولات کاغذی، سایر محصولات کانی غیرفلزی و محصولات چوبی کمترین بازدهی را برای سهامداران خود رقم زده اند. در این بین صنایع بانکها و موسسات اعتباری، خودرو و ساخت قطعات، فلزات اساسی نیز بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص داده اند. زمگساء شگل، غگرجی، قپیرا و شتوکا پنج سهم با بیشترین بازدهی هفته بودند و کسرام، حفارس، وملی، و بیمه و رتکو پنج سهم با کمترین بازدهی.

اخبار و تحلیل های مهم
کمیسیون تلفیق با «کوپنی شدن» کالاهای اساسی موافقت کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ظهر امروز برای بررسی بندی از لایحه بودجه مربوط به اختصاص ۱۴ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی تشکیل جلسه داد. پس از بحث و بررسی طولانی مصوبه ای به شرح ذیل به تصویب رسید: دولت مکلف است در سال ۹۸ مابه التفاوت ریالی ۱۴ میلیارد دلار از منابع حاصل از صدور نفت سهم خود را به شیوه زیر صرف حمایت از معیشت مردم و تولید کند.
 ۱- واردات و یا خرید تولید داخل و توزیع کالاهای اساسی (دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده های کشاورزی با نرخ ارز ترجیحی).
۲- واردات و یا خرید تولیدات داخل و توزیع کالاهای اساسی
(دارو و تجهیزات پزشکی و نهاده های کشاورزی و دامی با نرخ ارز نیمایی و اختصاص مابه التفاوت آن با نرخ نیمایی برای معیشت مردم و حمایت از تولید).
۳-دولت از کالابرگ الکترونیکی برای تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با نرخ ارز ترجیحی و یا پرداخت نقدی استفاده می نماید.
۴-دولت موظف است به حسن اجرای این بند نظارت کند و گزارش عملکرد را هر سه ماه یک بار به کمیسیون های برنامه و بودجه، اقتصاد و کشاورزی ارائه نماید.
افزایش قیمت داروهای زیان ده در سال آینده
رئیس سازمان غذا و دارو درباره افزایش قیمت داروها در سال آینده گفت: تمام داروها بررسی می شوند و بر اساس نتایج بررسی ها، قیمت داروهایی که تولید آنها زیان ده است، افزایش خواهد یافت.

مرکز مطالعات زنجیره ارزش معتقد است؛ ساختار گزارش های آژانس بین المللی انرژی از نوع نگاه کلان است و شاید در مصداق جنبه کاربردی چندانی نداشته باشد؛ ليكن از آنجایی که نگاه مرکز مطالعات زنجیره ارزش، نگاه کلان به جزء است؛ میتواند در مسیر شناخت این صنعت و آینده آن موثر باشد. حدود ۹۰ درصد از تقاضای خوراک صنعت پتروشیمی از مسیر نفت و گاز در دنیا تامین می گردد و مابقی از سمت ذغال سنگ و بیومس. لیکن در کشورمان تقریبا ۱۰۰ درصد خوراک از سمت نفت و گاز است.

البته بر اساس سناریو محتمل RTS که احتمال بیشتری نسبت به سناریو CTS دارد؛ سهم تقاضای نفت خام در صنعت پتروشیمی در سال ۲۰۵۰ به ۵۰ درصد خواهد رسید و بالاتر از تقاضای بخش حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی خواهد بود.
برخی از روندهای کلی صنعت پتروشیمی که در گزارش IEA اشاره شده است به صورت زیر خواهد بود:

افزایش ظرفیت واحدهای پتروشیمی به صورت میان مدت در کشورهای چین و ایالات متحده و در بلند مدت از سمت آسیای شرقی خواهد بود، ایالات متحده واحدهای کراکر خود را از سهم ۲۰ درصدی بازار اتیلن تا سال ۲۰۳۰ به ۲۲ درصد افزایش خواهد داد. و به همراه خاور میانه رهبری بازار آتیلن را به دست خواهد گرفت. چین ظرفیت واحدهای MTO خود را طی بازه ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۵، ۲ برابر خواهد کرد. که همین منجر به افزایش واردات متانول به این کشور خواهد شد.

در بلند مدت کشورهای آسیای شرقی و خاورمیانه سهم خود را در تولید مواد شیمیایی خاص به ۱۰ درصد خواهند رسانید. تا سال ۲۰۵۰، هند، خاورمیانه و دیگر کشورهای آسیای جنوب شرقی سهم تولیدی آمونیاک خود را به ۳۰ درصد از کل بازار جهانی خواهند رساند. پس از ۲۰ سال فراز و فرود، ایالات متحده به لطف میادین شیل خود دوباره با قدرت به صنعت پتروشیمی بازگشته است و در حال حاضر ایالات متحده ۴۰ درصد از واحدهای پتروشیمی استان محور دنیا را در اختیار گرفته است.
عربستان سعودی و خاورمیانه، تولید کنندگان محصولات پتروشیمی با قیمت رقابتی خواهند ماند.
در نهایت و با توجه به کاهش تقاضای نفت خام برای سوخت و همچنین رشد تقاضا برای پتروشیمی، بسیاری از شرکت های نفتی به دنبال یکپارچه سازی عمودی و افقی با هدف توسعه محصولات پتروشیمی خود می باشند.
ظهور تکنولوژی برافکنی نظیر COTC در همین راستا می باشد و جایگزینی قدرتمند برای واحدهای یکپارچه خواهد بود، به عنوان مثال واحد مشترک ۴۰۰ هزار بشکه ای در روز ساپیک و آرامکو عربستان، گزارش های چشم اندازی آژانس بین المللی انرژی با نگاهی ماکروسکوپی به تحلیل محیط این صنعت می پردازد؛ لیکن به صورت جامع و نگاه کلی نگر می تواند بیان کر نقاط قوت، ضعف، چالش های و تهدیدهای موجود در این صنعت باشد. فرصت ها و تهدیدهایی که در ۲ سناریو clean technology و reference technology scenario Scenario اشاره شده است
بدیهی است که این گزارش ها به تنهایی نمی تواند کاربردی باشد؛ لیکن زمینه را برای گزارش های کاربردی حوزه های مختلف این صنعت فراهم می آورد. بر اساس این گزارش و به طور خلاصه سالانه حدود ۵۰۰ میلیون تن معادل نفت خام خوراک هیدروکربنی مصرف شده در این صنعت می باشد و تقریبا ۱ میلیارد تن محصولات شیمیایی لایه دوم در صنعت پتروشیمی تولید می گردد، مرکز مطالعات زنجیره ارزش معتقد است.
بر اساس گزارش های کلان آژانس بین المللی انرژی می توان آینده صنعت پتروشیمی را مثبت و رو به رشد دانست، حداقل تا ۲۰ سال آتی الگوی خوراک غالب مواد پایه پتروشیمیایی تغییرات چندانی نخواهد داشت. محصولات شیمیایی تولیدی از طریق خوراک های بایو انرژی به دلیل حجم سرمایه گذاری بالا (بیش از ۷ برابر نسبت به خوراک گاز طبیعی)، حداقل تا آن سال ها جایگاه چندانی نخواهند داشت. البته برخی تکنولوژی های نوظهور نظیر MTA و یا همان methanol to aromatics به نظر می آید که طی سال های آتی نظیر فرآیندهای MTO / MTP به مقیاس صنعتی وارد خواهند شد.
همچنین بر اساس قاعده ای کلی در این صنعت، حجم سرمایهگذاری ها با حرکت خوراک ورودی از فاز گازی به فاز سنگین تر، افزایش می یابد؛ ليكن از طرفی طیف محصولات تولیدی نیز متنوع تر خواهد شد و به نوعی با موازنه میان محصولات تولیدی و هزینه سرمایه گذاری مواجه می باشیم. بر اساس این گزارش، قلب هر اقتصادی هر کشوری منوط به ارزش تولیدی آن است.
صنعت پتروشیمی در دنیا و کشورمان از بخش های مولد سرمایه است.
لیکن قدم پیش از بررسی ارزش آفرینی در صنعت پتروشیمی ایجاد تفکر سیستمی در آن ساختار است. تفکر سیستمی می گوید صنعت پتروشیمی از چندین المان کلان تشکیل شده است و هر یک از المان های کلان درون خود المان های کوچک تری را جای داده است. این المان ها در تعامل با یکدیگر و بر روی یکدیگر تاثیر می گذارند. به عنوان نمونه می توان خوراک، سرمایه، تکنولوژی و بازار را چهار المان کلان این صنعت نامید.
از آنجایی که هر چهار عامل بر روی یکدیگر تاثیر گذار است به عنوان نمونه خوراکی بر روی میزان سرمایه و تکنولوژی اثر خواهد داشت؛
فلذا با یک سامانه (سیستم) رو به رو می باشیم و نه یک مجموعه تفکر سیستمی می گوید هر سامانه ای برای هدفی شکل گرفته است و از همین حیث هدف صنعت پتروشیمی را ایجاد ارزش افزوده تعریف کرده اند. وقتی اجزای یک سیستم با یکدیگر در تعامل می باشند و پر کار هم اثر می گذارند، به تدریج چیزی به نام رفتار سیستم شکل می گیرد و پدیدار می شود.

این رفتار فراتر از ویژگی ها و یا تعاملات یک بخش خاص است و از ترکیب تعامل همه اجزا شکل می گیرد. در گزارش آژانس بین المللی انرژی به نظر می آید که به نگاهی کلان به تحلیل رفتار این صنعت پرداخته است. نگاه آژانس بین المللی انرژی به صنعت پتروشیمی، مبتنی بر سامانه باز می باشد؛ بدان معنا که این صنعت تحت تاثیر عوامل بیرونی نیز می باشد.

بر اساس همین تحلیل است که ۲ سناریو RTS و CTS را پیشنهاد کرده است.

پتروشیمی پارس با تزریق پروپان و بوتان مازاد بر صادرات خود به گاز برگشتی، ظرفیت تولید واحد استحصال اتان خود را به ۱۰۰ درصد افزایش داد. به این ترتیب به طور کامل خوراک اتان پتروشیمی آریاساسول و بخشی از آنان پتروشیمی جم تامین شده

عراقچی در پایان نشست کمیسیون مشترک برجام:
اینستکس برای همه کالاها خواهد بود و به محموله های بشردوستانه محدود نمی شود اما شاید نقطه شروع اینستکس از کمک های انسانی باشد تا اینکه زمینه تجارت با ایران فراهم شود.

نخست وزیر انگلیس هشدار داد: که اگر قانون گذاران این کشور به پیش نویس توافقنامه مدنظر دولت برای خروج از اتحادیه اروپا رای موافق ندهند، ممکن است برگزیت هرگز رخ ندهد.

بازار در هفته پیش رو
به نظر میرسد بازار در هفته پیش رو با توجه به نمودار شاخص کل و وضعیت کلی معاملات حالت خنثی ای داشته باشد. البته وضعیت نرخ برابری ارز طی دو هفته آینده بسیار مهم خواهد بود. در روزهای آتی رفته رفته از فشار فروش برای تسویه اعتباری کاسته خواهد شد و این نکته مهمی است اما اگر بتوان حرکت افزایشی شاری برای بازار در نظر گرفت به احتمال قوی در ابتدای سال آینده خواهد بود.
تیم تحلیلی کارگزاری فارابی

شاخص کل شاخص کل شاخص کل شاخص کل شاخص کل شاخص کل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *