آینده شرکت بر ارزش آن تاثیر دارد و نه گذشته شرکت…

به طور مثال شرکت در گذشته گزارش هایی داده که در صورت وقوع می تواند اثرات مثبتی بر سودآوری آن داشته باشد،اخباری از قبیل افتتاح یک خط تولید جدید،افزایش سرمایه،فروش زیرمجموعه ها و … که این اخبار مثبت شرکت باعث افزایش تقاضا و در نتیجه قیمت سهام شرکت می شود. ولی بنا به دلایلی این اتفاق مثبت لغو می شود،ولی پس از اعلام لغو این گزارش باعث می شود که سهامدار همچنان به برداشت خوشبینانه اش از تغییر و تحولات مثبت در شرکت ادامه دهد و نتواند به درستی براساس اطلاعات جدید اقدام به فروش سهام خود کند و در نتیجه با گذشت زمان شاهد کاهش ارزش سهام خود خواهد شد.

تاثیر اخبار

 سهامدار به اخبار منفی شرکت واکنش نشان می دهد ولی این واکنش بسیار آهسته خواهد بود.مثلا گزارش جدید شرکت نشان دهنده عملکرد ضعیف است،ولی سرمایه گذار همچنان اعتبار بیشتری برای پیش بینی قبلی اش که شرکت چشم اندازهای مطلوبی دارد،قائل است و در فروش سهم تعلل می کند.در واقع فرد سرمایه گذار در این هنگام دچار یک تضاد بین تحلیل های قبلی خود و اطلاعات منتشر شده جدید می شود و نمی تواند تصمیم را بگیرد که کدام درست است.در اینجا باعث می شود که او در ابتدا اطلاعات جدید را که اهمیت بیشتری نسبت به اطلاعات گذشته دارند نادیده بگیرد.ولی با گذشت زمان و بررسی بیشتر متوجه تغییر در وضعیت شرکت می شود ولی در زمانی اقدام به فروش سهام خود می کند که زیان کرده است.
کمبود اطلاعات مالی به طور مثال فرمولی جدید برای محاسبه بهای تمام شده مواد اولیه شرکت اعلام می شود. در این مواقع بسیاری از سرمایه گذاران به دلیل اینکه محاسبه سودآوری جدید شرکت کمی پیچیده می شود،ممکن است راه آسانتر را انتخاب کنند،یعنی صورت مسئله را پاک کرده و به پیش بینی های قبلی درباره سودآوری شرکت اکتفا می کنند،در نتیجه ممکن است سودهای احتمالی آینده شرکت را از دست بدهند و یا اگر سهامدار باشند و این اتفاق جنبه منفی برای شرکت داشته باشد در آینده دچار زیان شوند.

نکته آخر

متاسفانه یکی از ویژگیهای ذاتی انسان این است که به دانسته‌ها و اطلاعات و همچنین پیش بینی های خودش بهایی بیش از اندازه میدهد و این مسئله در بازار سرمایه زمانی نمود پیدا می کند که اطلاعات جدیدی (چه مثبت و چه منفی)  درباره شرکت و یا صنعتی منتشر میشود و بسیاری از تحلیلگرانی که در گذشته تحلیلی از آن شرکت یا صنعت داشته اند، این اطلاعات را با تاخیر در تحلیلهای خود لحاظ می کنند. در واقع ما به طور ذاتی در ناخودآگاه خود نمی خواهیم در ابتدای کار بپذیریم که نتیجه پیش بینی و تحلیل ما اشتباه می شود و ممکن است تغییر کند.در نتیجه قسمت زیادی از روند حرکتی آن سهم یا صنعت را از دست می دهیم.
هنگامی که اطلاعات جدیدی منتشر می شود، هیچگاه در ابتدا این اطلاعات را بدون بررسی اولیه بی اثر و یا کم اثر قلمداد نکنید. خاصیت تحلیل بنیادی این است که اثر خود را به مرور و در آینده نشان می دهد.
به یاد داشته باشید که در بازارهای مالی اطلاعات جدید حرف اول را می زنند، در نتیجه همیشه اطلاعات جدید با اهمیت تر از اطلاعات و تحلیل های گذشته است.
فرهنگ سازی بورس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *