معرفی شرکت

بزرگترین عرضه کننده شمش فولاد و دومین قطب تولید فولاد خام در کشور میباشد و یکی از بنگاه های پیشرو اقتصادی  که در عرصه های ملی و منطقه ای صنعت فولاد حضوری فعال دارد.

این شرکت با وسعت ۳/۸ کیلومتر مربع، در مجاورت شهر اهواز، مرکز استان خوزستان درجنوب غربی کشور، واقع شده است.

فولاد خوزستان اولین مجتمع تولید آهن و فولاد کشور به روش احیاء مستقیم و کوره قوس الکتریکی است که در ۱۲ فروردین  سال ۱۳۶۸ به دست مبارک مقام معظم رهبری در زمان مسئولیت ریاست جمهوری ایشان افتتاح گردید.
طی بیست و هفت سال تلاش کارکنان و متخصصین زبردست این صنعت، فولاد خوزستان  طرح های توسعه را در فاز اول تا ۲/۴ و در فاز دوم تا ۳/۲ میلیون تن و هم اکنون بالای سه میلیون و هفتصد هزارتن محقق ساخته است.

فرآیند تولید

شرکت فولاد خوزستان متشکل از سه واحد اصلی تولید برای عرضه محصولات میانی و نهایی است :

۱- کارخانجات گندله سازی:

شامل دو مدول گندله سازی، هر یک به ظرفیت اسمی   ۳/۱میلیون تن گندله در سال است. در این کارخانجات سالانه بالغ بر شش  میلیون تن گندله سنگ آهن از پودر تغلیظ شده تولید می شود.

۲-کارخانجات احیاء مستقیم:

در این بخش گندله های سنگ آهن به آهن اسفنجی ( آهن احیاء مستقیم ) تبدیل می شوند.

در این بخش در حال حاضر سه مدول میدرکس با مجموع ظرفیت ۱/۸۵ میلیون تن و دو مدول زمزم یک با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن و زمزم دو با ظرفیت یک میلیون تن در سال مشغول تولید می باشند. مدولهای زمزم بر اساس فناوری بومی شده میدرکس و توسط کارشناسان داخلی طراحی و نصب شده اند.

۳- بخش فولاد سازی :

در این بخش محصولات نهایی شرکت یعنی شمش۱ و تختال۲ از آهن اسفنجی تولید می شود.

بخش فولادســازی متشکل از شش کـــوره قوس الکتریکـــی ، چهار کوره پاتیلی، دو ماشین دوخطه ریخته گری تختال، سه ماشین ۶ خطه شمش و تاسیسات جمع آوری غبار فولادسازی می باشد.

 

تحلیل شرکت

فولاد خوزستان خریدار سنگ آهن و تولید کننده گندله و انواع فولاد در شکل اسلب و شمش است. این شرکت به تازگی افزایش سرمایه داد که ثبت شد و در ۹ ماه توانست ۱۲۲۶ ریال سود به دست آورد. طبق داده های موجود در ۱۲ ماه ۱۱۳ هزار میلیارد ریال درآمد داشته که با در نظر گرفتن نرخ مواد اولیه انتظار می رود ۱۷۵۰ ريال eps محقق کرده باشد ازین جهت که نرخ فروش زمستان ۲۰ درصد بالاتر و مقدار متوسط فروش این فصل ۱۰ درصد بالاتر از متوسط فصول قبل بوده است.

برای سال ۱۳۹۸ اما شرایط متفاوت است. نرخ فروش به بالای ۴۰ میلیون ریال در هر تن رسیده و با شرایط فعلی اگر در نظر بگیریم که این نرخ ادامه یابد، طی سال آتی ۵۴ هزار میلیارد ریال سود ناخالص عملیاتی کسب می شود بر این اساس در یک سناریوی منطقی ۲۵۰۰ ریال eps سال آتی خواهد بود مگر نرخ دلار نیمایی رشد بیشتر کند. این شرکت ۶۵ درصد سود خالص را نیز در مجمع تقسیم خواهد کرد و محتمل است که فولاد اکسین را از وصندوق خریداری کند.

انتظار برای تحقق ۱۷۵۰ ريال eps در سال ۱۳۹۷ داریم. ضمنا به دلیل رسیدن نرخ شمش به ۴۰ میلیون ريال در سال ۱۳۹۸ امکان تحقق ۲۵۰۰ ريال eps مهیا است.

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *