سلام بر ۲۰۰ هزار !

امروز از آن روزها به یاد ماندنی و خاص بازار بود از ان روزهای خوش ۱ ساعت اول بازار انگار همه در دیسکوی بازار سرمایه در حال رقص و پایکوبی بوده و غم و غصه های عالم فراموش شده بود شاخص سقف قبلی را پودر کرد بر تخت پادشاهی ۲۰۰ هزار نشست و از ان بالا به همه سلام میداد ! بازار و سهامداران هم از شدت خوشی و شادی در بازار بندری می زدند و خلاصه همه چیز گرم و داغ عالی بود …

اما این همه ماجرا نبود شاخص و بازار بعد از رشدی حدود ۵ هزار واحدی به اتفاقات جدیدی رسیدند و شرایط جدیدی را لمس کردند . فشار خرید در بازار به طور طبیعی فروکش کرد و بازگشایی کگل و به خصوص تجارت نظم و تعادل بازار را به هم ریخت .البته بر هیچ کس پوشیده نیست که بازار امروز یک روز بسیار خاص و جالب بودو یک روز فرازمینی را در واقع تجربه کرد ولی این را هم باید در نظر گرفت شرایط بازار آنقدر ها هم که برخی میگویند یکدست و صاف و بدون ریسک نخواهد بود .

امروز قصد داریم به همین بپردازیم تا کمی موارد روشن شود . قبل از هر چیز رسیدن به شاخص های ۲۲۰ و ۲۳۰ هزار و حتی ۲۷۰ و بیشتر خیلی امر محالی نیست از بعد نموداری این موضوع به راحتی تحلیل می شود پس از نظر نموداری ما مشکلی نداریم البته هیچ کس تاکید میکنیم هیچ کسی نمیگوید قرار است این مسیر را ۲ ماهه و یا یک ضرب برویم …

بخش اول

امروز باید برای درک شرایط فعلی بازار به سوالاتی که از خود میپرسیم جواب دهیم ما هم دو گانه بازار امروز را جوری ترسیم میکنیم که بتواند به همه جوانب بپرزدازد. سوال اول این است که چه تغییراتی ایجاد شده که جریان پولی به سمت بازار امده ببنید یک دسته اتفاقات رخ داد که بازار این طور امروز برای برخی جذاب شده است اول از همه جریان سود اوری قوی که تحریم ها نتوانست او را خیلی تحت تاثیر قرار دهد ، اداپته نشدن دارایی های سهام با رشد دلار و تورم که تقریبا همه بخش های جامعه دلار ۱۳ هزاری را پذیرفته شاید به جرات میتوان گفت دلار در بورس هنوز ۸ هزار است!

اصلاح خوب اخیر در قیمت ها و جذاب بودن آن طی مدت اخیر ، نقدینگی خوب دست مردم ، پر ریسک شدن و عدم جذابیت جدی برای طلا و سکه و دلار نیز خود عامل دیگری بود. حدف نرخ سود روزشمار و کاهش نرخ سود نیز عامل دیگر . اما یک سری چشم انداز هاو اتفاقات نیز برای اقتصاد رخ داده که حرکت به سمت این بازار را رونق بخشید ببنید همه تقریبا مطمئن اند که در سال ۹۸ تورم بیش از ۳۰% را داریم نگهداری پول کاهش ارزش آن را به همراه دارد و از سوی دیگر خرید دارایی های ثابت نظیر ملک سرمایه بالایی میطلبد حقوقی های بزرگ و حقیقی های کوچک مشتریان پرپاقرص این بازار شده و تزریق نقدینگی را آغاز کردند. این روند قطع نشده که بخواهیم بگوییم ریزش بازار را رقم می زند و رشد بازار تمام می شود خیر تازه این روند آغاز شده است !

نتیجه بخش اول

نتیجه بحث بالا این است که مسیر رشد بازار اگر اتفاق غیر منتظره ای رخ ندهد همچنان مثبت و با شتاب خوبی پیش می رود این تقریبا مورد نظر اکثر کارشناسان و عزیزان است این بخش اول که خیال همه راحت باشد اگر هم گاهی اوقات از اصلاح حرف میزنیم دلایل خود را داریم که به بخش دوم میپردازیم.

بخش دوم

اما این یک روی داستان است تصور کنید قصد دارید ساختمانی بسازید ۱۰ طبقه مطابق این ۱۰ طبقه نقشه و متریال و پی و نیلینگ و خلاصه همه کار صورت میگیرد ناگهان فضا طوری می شود که شما با خود میگویید حالا خیلی هم محکم نشد نشد به جای ۱۰ طبقه ۱۵ طبقه باشد !! و البته با همان پی و همان متریال و بی شک کم کردن از مقاومت و استحکام ساختمان .

دقت کنید در این شرایط شما بنایی سست دارید که اگر زلزله ای ۵ ریشتری هم بیاید خراب می شود . نمیخواهیم بگوییم حکایت بازار ما الان شبیه این موضوع است خیر ولی بحث ما این است با خبرها و شرایط فعلی بازار تا بدین جا رشد کرده و شاید یکی دو مثبت خوب دیگر را نیز بتواند داشته باشد ولی به بعد آن برای ادامه و اضافه تر شدن باید خبرها و اتفاقات جدیدتری رخ دهد . بازار در این شرایط شکننده می‌شود.

برای ادامه مسیر رشد باید خبرهای خوبی برسد تا پایه های بازار قوی تر شود و هر چه بر اساس همین شرایط بازار رشد کرد این بنا لرزان تر است . تمان حرف ما در این چند روز همین پارادوکس است وگرنه هیچ کسی به بنیادی بازار در میان مدت و بلند مدت شک نداد در فضایی که تورم ۳۰% در انتظار اقتصاد است شاخص ۲۷۰ هزار هم شود تازه کمی از تورم پیش افتاده …

کلام انتهایی

ولی با توجه به شرایط و فضای موجود اصلاح احتمالی دور از ذهن نیست از همین رو شاید بهتر باشد کمی از اعتبار خود کم کنید و یا سهم هایی که در بازدهی های خوبی هستید کمی نقد کنید و یا سراغ سهم های یکه رشد عجیبی در مدت اخیر داشتند نروید و درست برعکس به بنیاد شرکت ها توجه کرده و سراغ سهمی بروید که در این مدت رشدی نکرده است .
مدل حرکت بازار احتمالا نوسان بعد از گزارش های ماهانه و اندک درجا زدن بازار به واسطه شرایط خاص آن روزها و در سوی دیگر و رشد دوباره بعد از گزارش های ۱۲ ماهه و معافیت نفتی ترامپ است.

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *