یکی از بحث های ما طی این روزها این بوده که eps شرکت ها در سال ۱۳۹۸ در چه سطحی خواهد بود. این عدد را در سناریوهای خوشبینانه و بدبینانه می توان بررسی کرد.

دلار نیمایی ۸۰۰۰ تومانی تا دلار بازار آزاد که به ۱۴۳۰۰ تومان رسیده است. همچنین بحث p.e و ریسک های موجود باعث می شود تا به سود تحلیلی p.e های متفاوتی بدهیم ضمن اینکه dps را باید در قیمت سهام لحاظ کرد.

اما چیزی که طی این روزها بیشتر خودنمایی می کند، تحرکات بازار رقیب است. ما همیشه گفته ایم مسکن سرمایه گذاری خوبی نیست چون از کالای سرمایه گذاری به مصرفی تبدیل شده و در این قیمت ها، مصرف کننده توان کمتری برای خرید دارد لذا احتمالا کم بازده ترین بازار است.

آمار روز جاری نشان می دهد متوسط ارزش یک متر آپارتمان در تهران از ۳٫۹ میلیون تومان به ۱۱٫۳ میلیون تومان رسیده است. این رشد ۱۹۰ درصد است!

همچنین نرخ ارز از ۴۵۰۰ تومان در همین دوره به بالای ۱۴۰۰۰ تومان رسیده که رشد بیش از ۲۰۰درصد است. بازار خودرو اما به دلیل محدودیت عرضه، رشد بیشتری را تجربه کرد چون از کالای مصرفی به کالای سرمایه گذاری تبدیل شد.

بازار سهام تا شاخص ۱۱۰ هزار واحدی عملا با رشد eps از ناحیه بازار جهانی همراه شد به شکلی که قیمت کامودیتی ها رشد کرد و سود شرکت ها افزایش یافت. لذا شاخص تحت تاثیر نرخ ارز کمتر از ۱۰۰درصد رشد کرده و بازدهی بازار سهام نسبت به رقبا در واقع بسیار عقب مانده است.

در نهایت

به نظر می رسد با کنترل ریسک و پذیرش اینکه هرلحظه ممکن است رویداد منفی سیاسی داشته باشیم، بهترین جا برای سرمایه گذاری بازار سهام باشد. شاید بهتر است مدتی eps را در p.e ضرب نکنیم و همچون مطلبی که همواره مطرح کرده ام این سوال را مطرح کنیم که بهترین بازار کجاست؟ پاسخ این پرسش بازار سهام است. حالا روی انتخاب سهم می توان از تحلیل کمک گرفت.

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *