تب تند ترند ها !

عجب بازاری بود امروز ! ترند صعودی بازار داغ کرده بود ترمز بریده بود و خلاصه امروز همه سقف هارا به نوعی مالیده بود ! واقعا بازار امروز نمونه یک بازار صعودی خاص و البته هیجان خوب خرید را نشان میداد که جریان پول هم به خوبی در ان جولان میدهد و اجازه استراحت های بین راهی را خیلی به سهم ها نمیدهد.

بازار این روزها سنس خوبی از نرخ ها میگیرد چه نرخ های بورس کالا و چه نرخ هایی که در گزارش های فروردین می بیند و البته نرخ دلار ! بازار نمیتواند این حس و حال را ببیند و به آینده قیمت های هر نوع دارایی بدبین باشد . او امروز در معادله بین پول و دارایی حاضر نیست وزنی به پول بدهد و ترجیح میدهد در فضای تورمی دارایی غیر از پول داشته باشد.

امروز از دو موضوع صحبت خواهیم کرد اولی در مورد تحولات سیاسی و ابعاد اثر گذاری ان در بازار سرمایه است و دومی درمورد دلار و تحولات آن . در مورد تحولات سیاسی ابتدا صحبت میکنیم و بعد سراغ دلار میرویم . سعی میکنیم به ساده ترین زبان ممکن مسائل بیان شود .

تحولات سیاسی

ببنید تحلیل ساده و به قول بچه ها کوچه بازاری خودمان این است که ایران و امریکا به این راحتی ابشان در یک جوب نمی رود از همین رو نظر شخصی این است که تا انتخابات امریکا اتفاق خاصی رخ نمیدهد و حتی فشار امریکا بیشتر می شود این یعنی تا آبان و آذر سال ۹۹ وضعیت به همین شکل است و خیلی نمی شود روی اتفاقات حساب کرد.

نکته مهم این است که هر چه قدر جلوتر میرویم فشار طرف مقابل بیشتر و در مقابل واکنش ایران نیز سخت تر می شود ولی واقعا ترامپ نشان داده است که تصمیمات ناگهانی را میگیرد و هر لحظه ممکن است کاری کند ولی انچه در ظاهر قضیه مشخص است این بوده که تا انتخابات خبر خاصی رخ نمیدهد و سیاست ایران به تغییر احتمالی رییس جمهور وابسته می شود .

البته این را هم باید دید که اولین پالس های مثبت از سوی ایران در حال ارسال است و میبینیم طرفین هم بی تمایل نیستند ولی انقدر نیروهای خارجی مخالف این بین وجود دارد که مانع از این موضوع می شود .این بدان معنی است که تخم مرغ ها را روی سیاست و توافق احتمالی نچینید و فضا را به همین شکل که هست تصور کنید که قطعا اگر بخواهیم سناریو سازی کنیم به نظر ۳ رویداد پیش روی ماست:

 رویداد اول

همه چیز به بدترین شکل ممکن پیش رود یعنی تحریم ها شدید تر ، فروش نفت کمتر ، فروش شرکت های صادر کننده کمتر ،تورم بیشتر و نرخ دلار هم بیشتر و در صورت فشار دولت برای تاکید بر نرخ گذاری ها این حالت به نوعی به زیان بازار ماست .

رویداد دوم

حالت دوم را کمی ارام تر مینویسیم یعنی تحریم هستیم اما نفت فروش می رود و شرکت ها هم می فروشند و در مجموع دلار هم حوالی ۱۵و ۱۶ تسعیر می شود و به نظر ریسک موجود با دلار موجود تا حدودی کاور می شود نمی شود گفت خوب است ولی اتفاق بدی رخ نمیدهند با رشد دلار بازار هم رشد میکند . حالتی که الان درآن قرار داریم …

رویداد سوم

حالت سوم هم حالت خوبی است که توافق خوبی حاصل شود که بی شک افت نرخ دلار را به همراه دارد ولی بعید است دلار به کمتر از ۸۰۰۰ تومان برسد و در این حالت است که شاید بازار ها در ابتدا یک شوک قیمتی را داشته باشند ولی جو خوش بینی این توافق و شرایط رشد پی به ای بازار و در میان مدت افزایش مقدار فروش نفت و فروش شرکت ها می تواند به سود بازار تمام شود .

در واقع در حوزه سیاسی و ارتباطش با بازار میتواند این طور باشد که در ۲ حالت بازار ما برد برد است و در ۱ حالت بدبینانه و خشمگین است که بازار واکنش خوبی را نخواهد داشتبه نظر بازار در تحولات سیاسی باید بیشتر نظاره گر باشد روزنه هایی باز شده ولی بعید است اتفاقی رخ دهد.

دلار و تحولات آن

اما عامل بعدی را دیروز هم تا حدودی به ان اشاره داشتیم : این که دلار واقعی در نرخ تسعیر شرکت ها لحاظ نمی شود درست ، این که شرکت ها با موج تورم پیش نمی روند درست ، این که دارایی های بورسی سهامداران هنوز از تورم عقب است درست ، این که بازدهی سایر بازرها از بازدهی بورس در این دوران تورمی بیشتر بوده این هم درست ولی بحث چیز دیگر است .

بحث امروز اثر پذیری است خواه این موضوع بابت افزایش ریسک سیاسی باشد خواه تبعات اقتصادی اگر دوباره در بازارها شاهد افزایش نرخ دلار باشیم با کمی تاخیر بازار این اثر پذیری را لحاظ خواهد کرد از همین رو به نظر فروش دارایی ها چه دلاری و چه غیردلاری باید کمی با عقل و منطق درست تری صورت گیرد .

بازار دوباره با رونق دلار رونق گرفته و فضای خوبی را دارد به نظر این اهرم برای بازار بسیار شیرین و محکم است طوری که امروز باردیگر اکثر سهم های بازار را می خریدند این نشان میدهد هنوز بازار با روزهای استراحت فاصله دارد البته معتقدیم حرکات بین راهی طبیعی است شاید همین فردا در ۵% اکثر سهم ها فروشنده قوی باشد ولی مهم روند است که ادامه دار خواهد بود .

این فرمانی که فعلا بازار را در دست گرفته فرمان دلار و نقدینگی و ترس از تورم و بی ارزش شدن پول است که بازار را به بالا هل میدهد و تا وقتی این ترس وجود دارد ریزش های بازار مقطعی است . اژدهای دو سرتورم و نقدینگی همه را می ترساند و هر کسی برای حفظ ارزش پول خود به بازاری پناه می برد که بورس هم یکی از انهاست .

حرف آخر …

دلار نیما امروز ۹۲۰۰ تومان دربورس کالا مبنا بود دلار ازاد ۱۴۳۰۰ این یعنی اختلاف بیش از ۵۰% را شاهدیم همه چیز یک بار دیگر انگار تکرار می شود دلار بازار باعث شده جذابیت محصولات و تقاضاهای بورس کالا افزایش یابد و فضا تغییر کند . به نظر اگر دولت بخواهد یک باردیگر بازی قدیمی فشار را پیش بگرد ره به جایی نخواهد برد احتمالا این بار سیاست باز ارزی در دستور کار باشد و این اتفاق برگ برنده بازار خواهد بود از همین رو بود که به این راحتی در بازار فروشنده روی سهم های دلاری دیده نمی شود.

بتا سهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *