۴ ضلعی رونق !

امروز بااین که چهره بازار سرخ و رنگ شاخص قرمز بود ولی بازار خوبی به نظر می آمد .. چرا بازار خوب بود ؟! یکی از دلایل ما این است که بازار ایستادگی و مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان داد و در حالی که داشت سر میخورد تا منفی باشد ناگهان دوباره خرید شد و جو بازار تا حدودی مثبت بود این که چرا بازار امروز بی رمق بود دلایل مختلفی دارد که روزهای قبل از تمام شدن سوخت این موتور گفته بودیم که باید گزارش ها و خبرهای جدید آن را تامین کنند.

ببنید گزارش ها خوب بوده انصافا هم خوب بوده ولی در مقابل قیمت ها انقدر جذاب نیست که بتواند شوک ایجاد کند اما فارغ از این موضوع دقت کنید برخی خودزنی مضاعف هم دارند حالا دیشب یک موشکی هم پرتاب شده صبح همه از ترس سهم می فروختند!

به نظر بهترین سیگنال این روزها سنس سیاسی بازار دلار است ببنید چطور دلار در حال کاهش است اگر این بازار تنش سیاسی را احساس کند بی شک واکنش نشان میدهد و به نظر این که فعالان بازار ما این طور احساسی عمل میکنند کمی غیر منطقی است ولی به هر حال از این نظر خوشحالیم که امروز با وجود این اتفاقات و خبرها بازار با این که ابتدا زیر فشار فروش بود ولی بعد رفته رفته بهتر شد و این یک سیگنال خوب و قوی برای بازار است که به این راحتی تن به اصلاح نمیدهد.

گزارش ها در مسیر بازار است

و اما این روزها و این ساعت ها گزارش های ماهانه در مسیر بازار است و دیروز اکثر شرکت ها گزارش های خود را راهی کدال کردند و طی امروز و فردا باقی نیز گزارش می دهند ببنید یک اتفاق رخ داده است در این که گزارش ها در اکثر سهم ها خوب است شک نکنید یعنی گزارش ها نسبت به دوره مدت مشابه و حتی نسبت به دوره های ۳ ماهه دوم و سوم نیز بهتر است اما مجبوریم شرکت ها را در طبقه بندی گزارش ها به ۳ بخش تقسیم کنیم:

بخشی که گزارش های بسیار خوب و دور از ذهنی را داشته و مثبت بودند که شاید در بین گزارش های دیروز شفن شبریز کوثر و برخی دیگر از این دست بودند . برخی دیگر گزارش های نسبتا خوب ولی متوسط را داشتند که شاید اکثر پتروشیمی ها و برخی پالایشی و معدنی ها در این حوزه بودند و برخی نیز جالب نبودند .

گروه اول که تکلیفش روشن است بحث ما در دو گروه بعد است مشکل این است که قیمت طوری است که با این گزارش های ماهانه همخوانی داد یعنی شخص نگاه میکند با این گزارش قیمت سهم نیز همین است و این گزارش انگیزه مضاعفی برای سهم ایجاد نمیکند این اتفاق در بازار به وضوح به چشم می خورد و از همین روست که میگوییم بعد از گزارش های ماهانه حتما باید عامل محرک دیکری به بازار تزریق شود گزارش های ۱۲ ماهه یک کف سازی محکم از قیمت هامیکند ولی عامل رشد نخواهد بود.

از دید ما ۴ عامل یعنی نرخ تسعیر بانک ها ، نرخ دلار نیما و رشد آن ، خبر تجدید ارزیابی ها و گزارش های ماهانه طی ۱۰ روز آتی باید بازار را بمباران خبری کرده و او را مثبت کنند تا فضا بتواند از این بن بست خارح شود به نظر کار سختی نیست ولی می تواند رخ بدهد به خصوص ایتم دلار نیما و گزارش های ماهانه بسیار مهم هستند.

اما این سوال این دقایق مطرح می شود ایا افت دلار خوب است یا بد ؟!

قبل ازاین که بخواهیم این را توضیح دهیم به سراغ یک موضوع برویم و بعد سراغ این سوال برویم . جهانگیری چند روز پیش سوالی مطرح کرد که به نظر آغاز یک طرح اقتصادی باشد او نوشته بود از ‎صاحبنظران خواستم در انتخاب یکی از دو روش زیر که امکان حمایت بیشتر از مردم را بهتر فراهم کند، دولت را کمک کنند:

استمرار تأمین ‎ارز با نرخ دولتی و توزیع سهمیه بندی و حتی ‎کوپنی کالاها / آزادسازی قیمتها و پرداخت یارانه نقدی به مردم از محل مابه التفاوت نرخ ارز طی روزهای گذشته نیز طرحی در مرکز پژوهش های مجلس تهیه و بین نماینده ها توزیع میشود و گویا دولت نیز در جریان قرار میگیرد که با نرخ های مختلف دلار آزادسازی همه جانبه صورت گرفته و بعد مبلغ آن به صورت ریالی به افراد پرداخت گردد .

صحبت از ۴۳۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای هر نفر و سپس آزادسازی همه جانبه است از بنزین تا …

ببنید در این حالت دولت نیز دلار را بالا آورده و آزاد میکند آن وقت خود از تسعیر ارز استفاده کرده و و این مبلغ را پرداخت میکند . خب حالا با این پیش فرض باید پرسید افت دلار که تا این لحظه تا ۱۳۸۰۰ امده خوب است یا بد ؟! به نظر دولت کم کم در حال نزدیک کردن نرخ هاست و شنیده می شود امروز نرخ نیما برای پتروشیمی ها ۱۱ هزار و برای سایر شرکت ها ۱۳۵۰۰ است به نظر این نزدیک شدن نرخ ها که حتی با افت دلار همراه شده است می تواند جالب باشد و نرخ تسعیر شرکت ها را افزایش دهد .

روزهای قبل نیز عنوان شد بازار افزایش حداقل ۲۰% نرخ نیما در بازار را لحاظ نمیکند طبق برخی خبرها تا دیروز نرخ فروش دلار نیما پتروشیمی ها حوالی ۱۱۰۰۰ و برای سایر شرکت ها ۱۳۰۰۰ تا ۱۳۵۰۰ بوده است همین امروز نرخ بازار آزاد دلار تا ۱۳۸۰۰ نیز افت داشته این به نوعی سیاست جدیدی است که تقریبا در پی نزدیک کردن و یکسان سازی احتمالی نرخ ارز باشد . افزایش نرخ تسعیر شرکت ها تحولات خوبی را در فروش آنها رقم خواهد زد . این یکی از اهرم های قوی بازار برای رشد سود شرکت های بزرگ است که کم کم به بورس کالا و سایر کالا ها نیز سرایت میکند و با کمی تاخیر اثر خود را در بورس نشان خواهد داد.

افت دلار یعنی بازی بازارهای رقیب پر ریسک و کم رنگ می شود و قدرت بازار سرمایه بیشتر! نزدیک شدن نرخ نیما به آزاد نیز یکی از برگ های برنده قوی برای رشد بازار است.

 

تحلیل تصویری تکنیکال را می توانید در کانال تلگرام و آپارات ببینید:

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

با سامانه فارابیکسو ، شما به صورت همزمان می توانید در بازار آتی سکه ، زعفران و بورس اوراق بهادار معاملات آنلاین انجام دهید.

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *