در پتروشیمی شیراز چند اصل مهم وجود دارد. اول آنکه بدهی های ارزی قاعدتا ریال نمی شود و با نرخ نیمایی تسعیر می گردد اما تمام زیان تسعیر ارز به عنوان هزینه دوره نمی آید بلکه بهای تمام شده دارایی ها رشد می کند. ( احتمالا ۲۰ درصد زیان تسعیر ارز شناسایی شود) ضمنا نرخ فروش اوره داخلی که در گزارش ماهانه ۹۱۲۵ ریال هر کیلو آمده، در گزارش ۱۲ ماهه اصلاح می شود که در این صورت در آمد واقعی ۱۲ ماهه از رقم گزارش ماهانه بالاتر است.

انتظار داریم در ۱۲ ماه ۱۳ هزار میلیارد ریال در آمد با حاشیه سود ۵۰ درصد ایجاد شود. همچنین زیان تسعیر ارز را اگر در محاسبات لحاظ کنیم به همراه پرداخت به صندوق حدود ۱۲۷۰ ریال eps در ۱۲ ماه دارد و اگر طبق استاندارد حسابداری در خصوص بدهی های ارزی جلو برویم بهای تمام شده دارایی بزنیم، آنگاه سود محقق شده حدود ۱۶۰۰ ریال هر سهم خواهد بود. برای سال ۱۳۹۸ متوسط تولید اوره ۱۰ درصد رشد می کند، متوسط نرخ فروش ۵۹ درصد و متوسط نرخ مواد ۱۲۰ درصد افزایشی خواهد بود. در چنین حالتی ۴۰ هزار میلیارد ریال فروش می سازد با حاشیه سود ۵۰ درصد. در این حالت سود هر سهم ۲۵۰۰ ریال خواهد بود.

فرض تحلیلی این است که اوره داخلی ۲۰ میلیون ریال و اوره صادراتی ۲۲ میلیون ریال باشد. سایر نرخ ها نیز به همین تناسب تغییر کرده اند. اگر فرض کنیم که نرخ اوره ۲۲۰ دلار با نرخ ۱۱ هزار تومان بورس کالا باشد، آنگاه عدد eps از ۳۰۰۰ ریال عبور می کند.

درنهایت

انتظار تحقق eps بین ۱۲۷۰ تا ۱۴۰۰ ريال برای سال ۱۳۹۷ داریم. آزادسازی اوره باعث شده تا برای سال ۱۳۹۸ سود انتظاری رشد کند.

در یک حالت محافظه کارانه شیراز ۲۵۰۰ ريال سود دارد اما با نرخ های جاری در بورس کالا منتظر eps بالای ۳۰۰۰ ريال در سال ۹۸ باید بود.

ولید هلالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *