شرکت غلطک سازان سپاهان زیر مجموعه نماد چدن است. سهام این شرکت برای اولین بار در ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ عرضه شد.

سال مالی این شرکت منتهی به ۲۹اسفند ماه است. عمده درآمد شرکت از محل تولید و فروش شمش بوده که با خرید آهن اسفنجي و قراضه آنرا انجام می دهد لذا خط تولید فسازان تبدیل اسفنجی به شمش است که جای توسعه دارد.

فسازان سرمایه اسمی ۳۷۵ میلیارد ريال، دارایی جاری ۱۳۰۷ میلیارد ريال و بدهی جاری ۹۶۶ میلیارد ريال در پایان بهار دارد. عمده دارایی جاری را مواد اولیه و کالای ساخته شده تشکیل می دهد ضمنا بدهی بانکی شرکت روند نزولی داشته و تنها ۱۴۷ میلیارد ريال ازان باقی مانده است.

ورود وجه نقد عملیاتی در بهار ۲۱۰ میلیارد ريال و سود ناخالص عملیاتی ۲۵۱میلیارد ريال است. بر این اساس شرکت توانسته ضمن خرید ۵۸میلیارد ريال دارایی ثابت ۷۴میلیارد ريال از اصل بدهی بانکی را تسویه نقدی کند.

*تصویر ترازنامه بدون ابهام با اهمیت و ریسک ناشی از عدم ایفای به موقع تعهدات است همچنین صورت جریان نشا نی می دهد شرکت در سال مالی جاری می تواند بدهی بانکی را به صفر برساند.

در سه ماه نخست فسازان ۱۳۴۳ میلیارد ريال درآمد خلق کرده این رقم ناشی از فروش ۳۱هزار تن شمش است که ۱۱درصد رشد مقداری و ۳۲درصد رشد نرخ فروش را به نمایش می گذارد.

در سه ماه نخست حاشیه سود ۱۸٫۷درصد بوده است اما نرخ شمش ۹درصد کاهش و سایر محصولات شرکت ۳درصد رشد داشته اند، این در حالی است که نرخ اسفنجی در بازار به عنوان ماده اولیه کاهش نیافته، در حالی اسفنجی ۱۸ میلیون ريالی تقاضا دارد که عرضه ای صورت نگرفته و ۴ کارخانه میانه، غدیر یزد، فولاد سیرجان ایرانیان و کاوه جنوب کیش نرخ های پیشنهادی خود را به ۲۰میلیون ريال نیز افزایش داده اند.

ازین جهت هرچند طی ۳ ماه اول ۱۷۷٫۶ میلیارد ريال معادل ۴۷۴ ريال سود ساخته اما با فرض تداوم شمش ۳۶میلیون ريال و اسفنجی ۱۸ میلیون ريال، حاشیه سود تا حدی طی فصل های بعدی کاهش یافته و سود بهار در تابستان تکرار نمی شود.

هفته اول شهریور، گزارش عملکرد مرداد ماه منتشر می شود، تا ببینیم در مرداد با چه نرخی فروخته است.

اگر مرداد شبیه به تیرماه باشد، ۸۵۰ ريال در ۶ ماه محقق شده و عدد سود کل سال حدود ۱۶۰۰ ريال خواهد بود. در صورت اصلاح قیمت اسفنجی به ۱۶ میلیون ريال، با شمش ۳۶ میلیون ريالی ۱۸۰۰ ريال سود ساخته می شود. توجه کنیم که:

 

۱) حجم فروش کویل و پاتیل بهبود یافته و علی رغم سهم اندک در کل فروش، سودناخالص مناسبی ایجاد می کنند.

۲) طرح توسعه جهت افزایش تولیدات در جریان است. این مسائل مقدار تولید سال ۱۳۹۹ را نیز بالا خواهد بود.

۳) قیمت عرضه سهم ۸۴۰۰ ريال و هر کد ۲۰۰ برگ سهم می تواند خریداری کند.

۴) مارکت شرکت جهت عرضه اولیه در مقایسه با شرکت هایی که خط تولید آن ها استفاده از اسفنجی و تولید شمش می باشد، منصفانه و منطقی است.

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *