هرچند که تغییر باورها در کنترل خودِ شخص است اما اشتباهات در بازار سهام کاملاً غیر سیستماتیک و قابل‌پیشگیری است…

بازار سرمایه موجودی زنده و متشکل از تعداد زیادی سرمایه‌گذار با رویکردهای ذهنی متفاوت است. هیچ‌کس باهدف شکست وارد بازار نمی‌شود. در پس تصمیمات معامله گرانِ بازار، هزاران هزار فلسفه و تئوری وجود دارد. عده‌ای بَنا به دلایل منطقی خودشان، تفکر خرید را دنبال می‌کنند درحالی‌که عده‌ای دست به فروش می‌زنند.
این بازار یا می‌تواند در حکم یک گاو ظاهر شود و باعث رشد قیمت‌ها شود، یا بالعکس به شکل خرس، باعث کاهش قیمت‌ها شود. بناراین بازار نمی‌تواند هم‌زمان هم خریداران و هم فروشندگان را راضی نگه دارد.
گاهی اوقات بالا و پایین شدن قیمت سهام باعث می‌شود سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه دچار اشتباه شوند زیرا دوست ندارند از اشتباهات خود، درس بگیرند. آن‌ها نمی‌توانند چیزی را خلاف عقایدشان بپذیرند. بر همین اساس با جهت‌گیری تأییدی صرفاً اطلاعاتی را می‌پذیرند که تحلیل‌هایشان را تأیید کند!
جایی که استراتژی معاملاتی شما نقطه‌ی خروج می‌دهد بدون شک خارج شوید، حتی اگر از همان نقطه قرار است بازار بازگردد. تعصب نسبت به یک سهم، نسبت به نقطه ورود و حد ضرر را کنار بگذارید.
جَک شواگر نویسنده‌ی کتابِ جادوگران بازار نوین در کتاب خود چنین نقل می‌کند:
وفاداری در میان خانواده، دوستان و یا نسبت به حیوان خانگی‌تان یک ویژگی مثبت محسوب می‌شود اما برای معامله‌گرها، خطایی مرگبار است. وفاداری، از ویژگیِ معامله گران تازه‌کار است!
تفاوتی نمی‌کند، تک سهم بودن در این بازار سرمایه به همان میزان اشتباه به نظر می‌رسد که بخواهیم بیش‌ازاندازه، متنوع سازی کنیم. اینکه چقدر متنوع سازی کنیم یا از تنوع یک پرتفوی کم کنیم کاملاً تابع روحیه‌ی خطرپذیری و اهداف مالی در سرمایه‌گذاراست؛ اما بدون تشکیل سبد، راه به‌جایی نخواهیم برد.
تنوع سازی، آستانه‌ی سودآوری را به‌شدت کاهش می‌دهد. تک سهم شدن نیز هرچند ممکن است پتانسیل کسب سود را بالا ببرد اما به‌شدت، ریسک را افزایش می‌دهد. (از جذابیت‌های بازار سرمایه، نقد شوندگی بالای آن است). در بازار سهام، بهتر است به یک استراتژی معاملاتی مناسب فکر کنیم. سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یک فرایند بلندمدت است.

فرهنگ سازی بورس

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *