ملی صنایع مس ایران با نماد فملی

ملی صنایع مس ایران، با استفاده از معادن خود، کنسانتره، کاتد و مفتول مسی را به عنوان محصول اصلی تولید می کند و در کنار آن محصولات فرعی نیز دارد. طی ماه های اخیر نرخ جهانی مس نوساناتی داشته و دلار نیمایی نیز ثابت نبوده است. بر اساس داده های موجود نرخ فروش فملی به طور متوسط ۷ درصد کمتر از بهار است اما مقدار فروش در شرایط مناسبی قرار گرفته و این فضا فعلا ادامه دارد. نرخ ها در بورس کالا طی شهریور تا حدودی نزولی بوده اند به شکلی که کاتد به ۶۳۰ میلیون ریال کاهش یافته است. اگر فرض کنیم چنین فضایی تداوم یابد سود قابل تحقق این شرکت برای سال جاری ۱۴۵۰ ریال خواهد بود.

یکی از نگرانی ها، کاهش نرخ فروش است

بر اساس مفروضات تحلیلی حتی اگر قیمت دلار نیما ۱۰۰ هزار ریال و کاتد در بازار جهانی ۵۵۰۰ دلار باشد، نهایتا ملی مس ۱۲۰۰ ریال eps می سازد. تا حد بسیار زیادی، ملی مس به تغییرات مقدار فروش حساس است، طی تیر و مرداد مقدار فروش وضعیت خوبی داشته لذا آنچه مهم است مقدار فروش است و نرخ فروش به سبب حاشیه سود بسیار بالا، تاثیر به مراتب کمتری بر سود خالص دارد. ملی مس در مرداد ماه حجم مناسبی کاتد فروخت و در بخش مقداری مهم این است که کاتد و مفتول فروش مناسبی را ادامه دهند ضمنا ارزش موجودی انبار ملی مس به گونه است که در صورت فروش آن ۵۰۰ ریال eps برای یکبار شناسایی می گردد که علاوه بر اعداد مورد اشاره است ازین جهت محرز است که آینده قیمتی فملی به مقدار فروش وابسته است.

انتظار می رود که ملی مس در سال جاری ۱۴۵۰ ريال eps بسازد. بسیار مهم است که مقدار فروش ۵ ماه اخیر همچنان تداوم یابد چون تاثیر نوسانات نرخ فروش بر سود به اندازه تاثیر مقدار فروش نیست.

*از ۳ تصویر فوق، ۲ تصویر از نرم افزار بورس ویو استخراج شده است.
ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *