شوک ۸هزاری !

امروز بازار یک روز خاص و تلخ را داشت تلخ از این نظر که با افتی چشم گیر بسیاری را مردد کرده و برخی را به فروش وادار کرد و خاص ازاین بابت که همین سهامداران امروز با دستانی خالی و البته انگیزه بالا فشار به وجود امده را خثنی کردند و جو منفی فروش تا حدودی کنترل شد البته صبور باشیم و باید دید در این چند روز چه بلایی سر بازار و خبرها می اید ولی در کل در نیمه دوم بازار به خوبی جمع و جور شدو یک نشانه مثبت برای بازار بروز کرد … هر چند این اتفاق برای بازار دستاورد های بزرگی هم دارد ببینید قرار نیست در یک مسیر صعودی مدام ۵% مثبت باشیم اصلاح هم برای بازار لازم است ولی شاید این بار مدت و شدت اصلاح بازار کمی طولانی تر شود …

قبول کنید با سرعت بالا این مسیر را طی کردیم و کمی استراحت به سود همه است .

البته این اصلاح و استراحت در دل خود شیرینی ها و درس های بزرگی را هم داشت که باید به ان توجه ویژه کرد . ولی نکات مهمی برای بازار امروز وجود دارد که باید گفت قبل از هر چیز برخی از این افت وحشت کردند به نظر کمی بیشتر دقت کنید وقتی شاخص اندازه اش بزرگ می شود ریزش های او نیز بزرگ تر شده و عدد اصلاح او نیز قوی تر می شود و از این به بعد باید چشم ما به این اعداد بزرگ چه در افت و چه در رشد عادت کند . خیلی از مطالب را روزهای قبل بیان کردیم ولی سعی می شود برخی موارد را دوباره به شکل دیگر و دقیق تر بحث کنیم . امروز بحث های متنوعی داریم که در این گزارش به ان پرداخته می شود .

اول از همه باید به این پرسش ذهنی برخی از عزیزان جواب داد که ایا مهر امسال شبیه مهر سال قبل است ! پاسخ این است در برخی سهم های خاص ممکن است حتی بدتر ازسال قبل شود ولی کلیت بازار و سهم های بنیادی به هیچ وجه شبیه شرایط سال قبل را ندارند به طور کلی بسیاری از بزرگان بازار رشدی نکردند که بخواهند افتی داشته باشند . از نظر حجم ، ارزش و بازی سهامداری نیز به نظر شرایط امسال با قبل متفاوت است . فروش های امسال نیز بسیار با سال قبل تفاوت دارد .. از همین رو به نظر کسانی که امسال را با سال قبل مقایسه میکنند شرایط را نسنجیده و خیلی فضای بنیادی و شرایط شرکت ها را در نظر نمیگیرند .

جالب است وقتی در روز ۱۶ اردیبهشت بازار با یک افت سنگین ۸ هزار واحدی کار خود را به پایان برد

درست در همان مقطع نیز برخی عزیزان همین مورد مقایسه با مهر را میگفتند عین مطالب ان روز را قید میکنیم و شاید خواندن ان در حال حاضر نیز بد نباشد : امروز یک نکته بیش از پیش در ذهن برخی جرقه میزد و برخی هم مدام در ذهن خود مقایسه میکردند برخی بیان میکنند دقیقا روز ۹ و ۱۰ مهر ۹۷ نیز زنجیره ریزش بازار با افت ۷ هزار واحدی شاخص آغاز شد و بعد بازار ریخت و حالا تاریخ در حال تکرار است … ببنید این دو مقطع شاید از برخی جهات شبیه هم باشند .

از جهت زمان سرعت رشد و از خرید های غیرمنطقی و هیجانی رفتار کردن در واقع شاید رفتار سهامداران در این دو مقطع شبیه هم باشد ولی رفتار اقتصاد و شرکت ها در این دو مقطع شبیه هم نیست . در دل شرکت ها سود نهفته است و در فضایی قرار داریم که به نظر بنیاد شرکت ها قابل اتکاست . هنوز نمودار پی به ای بازار به نقاط غیرمنطقی نرسیده و فقط کمی ریسک های سیاسی افزایش یافته است . به نظر بدترین کار مقایسه این دو مقطع با هم است این را عرض میکنیم که این دو مقطع به هیچ وجه با هم مشابه نیستند و به زودی گذر زمان ان را نشان میدهد ..

خیلی جالب است نه ! خیلی از اتفاقات بورس در یک پروسه جالب مدام در حال تکرار شدن است !

نکته مهم دیگر اتفاقاتی بود که بازار امروز برای ما داشت …

روزهای قبل در مورد دسته بندی شرکت ها نوشتیم و این که سهم های خوب و بزرگ و بنیادی در روزهای منفی خود را نشان میدهد . امروز به وضوح این موضوع را شاهد بودید بسیاری از بزرگان صف فروش را که هیچ حتی در ۵% هم نبودند و بعد حتی مثبت شدند و این نشانه ای برای این است که در بد حادثه نیز سهم ها باید سفت و محکم باشند و درست برعکس بودند نماد هایی که با یک سرما این طور می لرزیدند .

این نشان میدهد باید اصلاح پرتفوی را به طور جدی در دستور کار خود قرار داد تا در مقابل این توفان ها ایمن باشید … و شک نکنید هر چه جلوتر برویم و گزارش های مالی شفاف تر شود ریسک بالا تر می رود … به عنوان مثال نمیگوییم گلتاش سهم بد یا خوبی است ولی وقتی بازار کمی در مورد صورت های مالی او شفاف شد صف فروش جدی را تشکیل داده است در مورد بازار باید بسیار مراقب بود که دسته اول و دوم نماد هایی که سرعت رشد انها از سرعت تحولات بنیادی بیشتر بوده در این توفان ها خیلی دوام نداشته و اصلاح می شوند …

نکته دیگر این که برخی عزیزان در مورد ریسک ها که روزهای قبل در گزارش بازار عنوان شد سوال کردند و برخی دیگر در مورد مسائل سیاسی سوال میکنند .

بازار تا روزها قبل اصلا جریان ها و خبرهای سیاسی را به چیز خود حساب نمیکرد … ولی با کمی فشار خبرهای سیاسی داستان فرق کرد !
تا پیش ازاین جریان نقدینگی همچون یک عینک زیبا جلوی بسیاری از این ریسک ها را گرفته بود ولی دقت کنید این اتفاقات تا مرحله ای برای بازار خیلی نقش بحران افرینی را نمیتواند داشته باشد ولی بعد از مدتی شرایط متفاوت خواهد بود .

نمیگوییم با این خبرها بخرید یا بفروشید ولی به نظر ریسک های سیاسی حول بازار کم نیست و اگر قرار باشد طی ۱ ماه اتی عواملی روی بازار موثر باشند اولین ان گزارش های پیش رو و بعد تحولات سیاسی است از همین رو این موضوع را زیر نظر داشته باشید و از ان غافل نشوید و هیجانی با موضوع برخورد نکنید . به یاد داریم روزی که همه خبرها گل و بلبل بود و پیشنهاد ۱۵ میلیارد دلاری مطرح شده بود نوشتیم خیلی خوش بین نباشید و حالا هم معتقدیم خیلی بد بین نباشیم .

ولی رفتار بازار هم طبیعی است . بازاری که رشد کرده بسیاری در سود هستند وقتی فشار خبرهای منفی این چنین پر حجم و زیاد می شود بازار نمی تواند این همه خبرهای منفی را بالای سر خود داشته باشد و مثبت باشد . ولی اگر نظر ما را بخواهید به نظر این اتفاقات و این خبرها بیشتر برای تشکیل یک اجماع بزرگ علیه ایران است و به زودی موج این خبرها فروکش میکند جنگ و پاسخ عربستان یا امریکا را بسیار بعید می دانیم واصلا به ان فکر نمیکنیم به نظر بیشتر یک جو روانی علیه ایران به راه افتاده و با کمی گذر زمان برطرف می شود امیدواریم تا شنبه خبرهای سیاسی بهتری به بازار برسد چرا که در روحیه بازار روز شنبه بسیار مهم است …

اما این مسائل سیاسی بود … روی دیگر سکه تحولات کدالی است …

به نظر حتی اگر شنبه بازار مثبت باشد این را نباید به عنوان پایان روند اصلاحی تلقی کرد از نظر نموداری و روانی و معاملاتی شاید شنبه وضعیت بهتر باشد و شرایط خیلی منفی نشود ولی نکته بسیار مهم این است که از روزهای بعد موج گزارش ها از راه میرسد که می تواند در تثبیت وضعیت خوب و یا برگشت به فضای اصلاحی موثر باشد .

صد البته اخبار و تحولات سیاسی را نیز نباید دست کم گرفت که هر لحظه به شکلی در می اید و اثرات متفاوتی را دارد . پس از روز شنبه بازار شاید این شدت منفی را نداشته باشد ولی برای مثبت تمام عیار هم اماده نیست و صبر میکند خبرهای مختلف برسد و مسیر او را مشخص نماید .

و نکات اخر … بازار چه می شود …

با توجه به جمع آوری های امروز و اتفاقات خاص در روز شنبه بازار با این شدت دیگر منفی نیست اما بازار برای برگشت نیاز به خبرها و حرکات جدیدی دارد که در این وادی از ۲ ابزار باید کمک گرفت اول از همه كدال دوباره باید هر طور شده به داد بازار برسد هر چه اطلاعیه های قوی تر و بهتری به کدال برسد در بهبود وضعیت موثر خواهد بود و دوم تزریق نقدینگی است دوستان و عزیزان صندوق توسعه و یا حقوقی هایی دیگر باید روزهای بعد فعال تر شوند هر چند قبول داریم فاز بازار میتواند کمی خاص تر و محتاط هم پیش برود ولی انصافا پیش بینی بازار شنبه از امروز با این حجم خبرهای متفاوت کمی دشوار است .

بخواهیم نموداری نگاه کنیم هم شاخص هر بار در کانال خود به میانگین متحرک ها برخورد کرد مجددا به سمت بالا برگشته . محدوده ۲۸۸ تا ۲۹۰ هزار واحد معدوده حمایتی قدرتمندی برای بازار است و نشان میدهد بخش عمده ای از مسیر اصلاح امروز طی شده و با افت ۵% دیگر حتی قیمت ها آماده تر می شود و برگشت سریع تر … البته در مورد شاخص حرف و تحلیل زیاد است که روز جمعه مفصل تر صحبت میکنیم

و در پایان سخنی با مسئولین و عزیزان بورسی !

اقتصاد کشور تازه مسیر آرامش را پیدا کرده .پول ها به درستی در جهت پویایی به سمت بازار سرمایه امده اند حالا این وسط برخی نوسانات و اتفاقات بازار پایه هم بوده ولی عمده این جریان نقدینگی به درستی به سمت بازار هدایت شده است و بازارهای موازی که برای کشور هزینه زا بودند از تب و تاب افتاده اند .

با یک ضرب المثل قدیمی گزارش امروز را تمام کنیم …

یک خانواده روستایی گاو شیردهی داشتند که روزانه ته من شير عاید این خانواده می کرد. هر من معادل سه کیلوگرم است بعضی از روزها که خاتم گاو خلق خوشی نداشت ناگهان با یک ضربه ظرف شیر را واژگون می کرد و به این ترتیب همه شیر دوشیده شده هدر می رفت. به نظر نباید بگذاریم این همه زحمتی که برای جذب این افراد ریز و درشت به بازار کشیده شده با عدم تسلط و تصمیمات خاصی به هدر برود.

بهتر است در روزهای آتی برای کمک به بازار و حفظ شرایط فعلی همه بسیج شوند تا مثل روزهای میانه اردیبهشت که ریزش شاخص را داشتیم این بار نیز از این پیچ تاریخی عبور نماییم … شاید لازم باشد در جهت ارامش بازار خبرها و تصمیماتی برسد که از بعد روانی کمک شایانی خواهد کرد . جریان نقدینگی هم این بار می تواند با کمک برخی حقوقی ها فضای بهتری را رقم بزند و خلاصه هر طور شده باید این فضای مثبت ایجاد شده را حفظ کرد …

امروز بازار گزارش خاصی نداشت جز منفیو بهتر شدن برخی نماد ها ولی در طول این چند روز ما را در کانال بتاسهم دنبال کنید خبرها و تحلیل های مهم این چند روز سرنوشت هفته بعد را رقم خواهد زد. روزهای پایان شهریور و روزهای خاصی مهر بسیار هیجان انگیز و حساس دنبال می شوند …

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

📆 ۲۷ شهریور ۱۳۹۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *