کارزار ۳۲۰!

امروز دوشنبه سربازان بازار سرمایه صبح احتمالا با انرژی کله پاچه ای که زده بودند از روی ۳۲۰ رد شده و این عدد و نقاط مقاومت زیر پای سربازان بازار لگدمال شد . ولی کمی که جلوتر رفتند انرژی انها تخلیه شد و مقداری شل کرد و بعد رفته رفته بازار عقب نشینی کرد . قبل از هر چیزی باید گفت فتح ۳۲۰ هزار یک فتح بزرگ بود به نظر این حرکت غلبه پذیرش ریسک بر ترس بود ، غلبه خوش بین ها و صبورها بر بدبین ها و به نظر درس های مهمی در دل خود داشت که بعد ها سعی میکنیم در مورد ان صحبت کنیم … و البته امتحان عجیبی هم بود برای کسانی که به هر قیمتی میخواستند در این بازار سود کنند . بازار شاید این منفی اخیر را فراموش کند ولی منفی بافی های بسیاری هنوز از ذهن فعالان بازار پاک نشده …

در مورد حرکت نیمه دوم بازار امروز

باید اذعان داشت صد البته این عقب نشینی طبیعی بود و منطقی که بازار بعد از ۱۰ روز بزن وبرقص این استراحت موقت را لازم داشته باشد ولی دقت کنید همین امروز بسیاری از نمادها برگشت تمام عیاری را ثبت کرده و حجم معاملات هم از عدد ۳۰۰۰ عبور کرد تا یک روز خوب برای بازار ثبت شودامروز روز پیروزی صابرین بود .

کسانی که مزد خوش بینی به بازار را گرفتند و در بدترین روزهای بازار فروشنده نبوده و حالا مزد صبر خود را میگیرند .اما در مورد بازار امروز بخواهیم حرف بزنیم باید گفت بازار امروز یک روند طبیعی را در پیش گرفت .بعد از چند روز مثبت شدن این اصلاح طبیعی است و جز ذات بازار است و به نظر بازی خوبی را می توان دوباره در بازار شاهد بود به خوبی حالا اثرات روند صعودی دلار در وضعیت شرکت ها کم کم خود را نشان میدهد و می توان به این موضوع نگاه ویژه داشت همین امروز مثلا در بورس کالا فولاد برای یک پارت خود ۵۴۰ میلیارد تومان فروش داشته ! فقط برای یک هفته و چه افزایش نرخ و افزایش فروشی گرفت . به نظر کم کم بازار به سود سال بعد هم پی به ای میدهد و جریان تغییر میکند و تا وقتی موج دلارهست بازار هم میتازد.

خوشحال و پیروزی امروز را فراموش کنید یک موضوع مهم .

حرف مهمی با عزیزان تحلیل گر و مدیران محترم سازمان بورس داریم . طبق اخرین حرف ها از بودجه بحث افزایش نرخ خوراک کلا چیزی دیده نشده و در برق و گاز نیز بسیار منطقی پیش رفته اند تنها موضوعی که کمی ذهن را ممکن است ازار دهد بحث مالیات هاست . تمام مواردی که خدمت شما عرض می شود ۱- غیرقطعی و پیشنهاد است و هنوز قطعی نشده و ۲- نه به عنوان شنیده که بیشتر به عنوان یک موضوع موثق مطرح است .

هدف از گفتن این موضوع این است که عزیزان بروند و تلاش های خود را داشته باشند . اول روی اصل موضوع صحبت کنیم وبعد سراغ تحلیل ان برویم .

طبق انچه به ما رسیده در هزینه مالیات شرکت ها دو مالیات جدید تا حدودی به شرکت ها تحمیل شده است .

مالیات اول حذف معافیت هایی بوده که ناشی از حضور شرکت ها دربورس است که شاید خیلی عدد بالایی نبوده و اثرات بالایی نداشته و حتی زیر ۲% سود شرکت ها را تحت تاثیر قرار میدهد و ۲- حذف برخی معافیت های صادراتی ان هم نه به طور کامل بلکه ۵۰% و تازه برای شرکت هایی که در زمینه ارزی همکاری کرده اند موضوع رقیق تر است ولی به هر حال موضوع وجود دارد . بازهم تاکید میکنیم نه به شکل ۱۰۰ ،پیشنهاد ۵۰% است و و بحث ها روی شرکت هایی است که در تامین و بازگرداندن نرخ ارز کاستی داشتند و باز تاکید میکنیم تازه این افزایش نرخ های فعلی در دلار و کالاها به راحتی این موارد را پوشش میدهد ولی به هر حال نوعی اثرات کاهنده در سود است .

واقعا امر این که نگاه دولت به شرکت ها نگاه منطقی نیست یکی نیست به گوش عزیزان بخواند ۹۰% از این شرکت ها که باز متعلق به خود شما هستند این چه حرکتی است از این جیب به ان جیب و تازه چیزی که این میان از دست میدهید امنیت سرمایه گذاری است !این طور میخواهید سهامدارن را به حضور در بازار سرمایه دعوت کنید . ؟ همین حالا تیرهوایی که میزنند برخی از عزیزان شلوار از پا افتاده و سهم میفروشند حالا دولت و مدیران به فکر ما نیستند شما خودتان رعایت کنید این خواهش را داریم که تحلیل گران و معامله گران با دقت در بازار خرید و فروش کنند و روی این خبرها سریع رنج فروش و رنج خرید نگیرند ویا عزیزان تحلیل گر بسته به نقد و یا سهم بودن پرتفوی خود اثرات بزرگ نمایی شده را به خرد بازار ندهند .

اما روی دیگر صحبتمان در اصل با عزیزان در سازمان است.

در بین شلوغی ها رهبری توصیه کردند مردم برای سرمایه گذاری سراغ بورس بروند ، دولت میخواهد به بازار سهام عرضه کند و نقدینگی را در این بازار حفظ کند و … ولی رفتار دولت کاسب مابانه است نه حمایت گونه ! همه ما قبول داریم که به نوعی پدر معنوی این بازار سازمان بورس اوراق بهادار است حالا گاهی اوقات چکی هم به گوش فرزندان خود میزند ولی همه میگوییم انشااله که از سر دلسوزی است و درون خانواده موضوع حل می شود .

ببنید وقتی از بیرون کسی به این خانواده حرفی می زند بالاحره نقش این پدر اینجا باید روشن باشد . دولت میخواهد معافیت های حضور شرکت ها در بازار سرمایه بورس و فرابورس و حتی سهام شناور را حذف کند به نظر شاید اثرات ان کم باشد و نرخ مالیات از ۲۲٫۵ به ۲۵ برسد ولی واقعا وقتی این نوع معافیت ها حذف شود انگیزه ورود به بازار سرمایه هم کم می شود . انصافا بروید نه از حق ما سهامداران که از جایگاه بورس دفاع کنید این موارد هنوز قطعی نیست و بهتر است سریعتر به فکر باشید .

در جمع بندی

بحث بودجه امروز ۱۱ اذر در حالی که هنوز بخش های عمده ای از بودجه منتشر نشده عرض میکنیم به نظر اثرات کاهنده در بودجه وجود دارد ولی اثرات ان طوری نیست که بازار را با چالش مواجه سازد و خیلی سریع این موارد نیز برطرف می شو ولی ای کاش دولتمردان کمی بیشتر به فکر بازار سرمایه بودند و بودجه امسال ازمان خوبی برای حرف و عمل انهاست .

بتاسهم

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *