طی روز گذشته و روز جاری، چندین شرکت مجوز افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دریافت کردند و یا هیات مدیره آن ها پیشنهاد افزایش سرمایه خود را به سهامداران اعلام نمودند.

نکته جالب این است که اتفاقا شرکت های سودآور، گوی سبقت را در بحث تجدید ارزیابی از سایرین ربوده اند. به بیانی، در سال های گذشته شرکت های زیان ده و مشمول ماده ۱۴۱ تجدید ارزیابی دادند اما حالا شرکت های سودده هم در پی این مساله هستند.

در مباحث مالی می دانیم که اهمیتی ندارد قیمت یک برگ سهام شرکت چه عددی باشد بلکه با اهمیت است که ارزش کل بازار یا مارکت شرکت چه میزان است لذا در مباحث تحلیل بنیادی سهم ۵۰۰ ريالی با ۵۰٫۰۰۰ ريالی تفاوتی ندارد بلکه به p.e و ارزش کل بازار شرکت و نظایر آن اهمیت می دهند.

اما در بخش واقعی بازار

قیمت یک برگ سهام بسیار مهم است. ما اهالی بازار علاقه مندیم یک میلیون برگ سهام شرکتی را خریداری کنیم و ترجیحا قیمت آن به ارزش اسمی نزدیک باشد تا اینکه ۱۰ برگ سهم شرکتی را به قیمت هر برگ ۱۰۰هزار تومان خریداری کنیم. این بحث اندکی روانی است اما جالب است که وقتی سرمایه گذار سهام شرکتی زیان ده در محدوده کمتر از ارزش اسمی را خریداری می کند، احساس بهتری دارد و خود را در حاشیه امن می بیند.

بر این اساس در دیدگاه تحلیل بنیادی گران بودن به معنای بالای ارزش ذاتی بودن است اما در کف بازار بورس، گران بودن یک معنای اسمی دارد مثلا سهم ۵۰۰۰تومانی گران است اما سهم ۵۰ تومانی را می خریم چون حس می کنیم کف قیمتی بسته است و به قول بازاری ها، “پایین خاصی ندارد”

مخلص کلام اینکه

طی سال های گذشته نرخ رشد در بورس بسیار بالا بوده، این نرخ رشد واقعی نیست بلکه به دلیل رشد تورم و دلار است. قیمت یک برگ سهم عموم شرکت ها چندین برابر ارزش اسمی است اما وقتی تجدید ارزیابی بدهند، چون قیمت رقیق می شود، سرمایه گذارها با نگرانی کمتری نسبت به سهامداری اقدام می کنند و به لحاظ روانی اتفاق خوبی برای بازار است.

یک باور چارتیست ها این است که سهام پس از ایجاد یک شکاف قیمتی، گپ ناشی از افزایش سرمایه را می بندد. در ایران این باور کاملا درست است چون توجیه بنیادی هم دارد. تورم در بلند مدت منجر به رشد اسمی می شود لذا قیمت سهام حتی اگر سودآوری رشد نکند به دلیل تورم و رشد سایر سهام، به مرور افزایش می یابد ازین جهت گپ افزایش سرمایه در بلند مدت بسته می شود حتی اگر در میان مدت نشود!

نتیجه اینکه اپیدمی تجدید ارزیابی در بازار آن هم برای سهام شرکت های سودآور که ریسک اندکی دارند، رویداد فوق العاده خوبی است ازین جهت که قیمت سهام را رقیق می کند و در میان مدت جلوی اصلاح را می گیرد و در بلند مدت فضای رشد ایجاد می کند.

ولید هلالات

تحلیل بازار و شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *