دست به دست !

امروز بازار سرمایه حال و روز متفاوتی را داشت طبق عادت این چند وقت انتظار ما این بود که بازار امروز دوباره برگشت قوی زده و روند صعودی را در پیش بگیرد و اتفاقا همین طور هم داشت پیش می رفت که این بار به نظر لشکر عرضه کمی قدرتمند تر بود و توانست بر دست تقاضا برتری یابد البته این در همه جبهه ها نبود و در بسیاری از سهم ها به خصوص سهم های بنیادی دست تقاضا بالا تر بود ولی در هر صورت بازار امروز درست در لحظه ای که باید حرکت جهشی خود را می زد و از منفی کنده میشد کمی زیر فشار عرضه رفت تا فضا برای او مبهم باشد .

ببنید طبیعی است که این لشکری که همینطور زده و پیروز شده و امده استراحت کوتاه و مقطعی و دست به دستی موقت را بین برخی سهم ها تجربه کند باور کنید این هیچ ایرادی ندارد و خللی هم به روند صعودی بازار وارد نمیکند اما چیزی که روز به روز دارد خود را نشان میدهد اهمیت تحلیل است .

حقیقت امر در چهره معاملات ۲ ۳ روز گذشته یک نکته مشهود است

دیگر ان رنج های خرید عجیب و وحشیانه خرید زدن و صفوف خرید محکم و موج های عجیب دیده نمی شود. انگار این پول هم نمیخواهد دیگر بی گدار به اب بزند البته بازی های نوسانی جای خود را دارد ولی رگه هایی از احتیاط در بازار دیده می شود دیروز هم عرض کردیم تقسیم بندی سهم های مختلف در بازار را داریم و قطعا همه بازار به یک میزان ارزنده نیستند ولی این را هم بگوییم با این رفتار و منش دلار و رسیدن به قیمت های نزدیک ۱۴ و حرکات بورس کالا بعید است فضا به این زودی تحولات بنیادی خود را از دست بدهد مگر اتفاق عجیبی رخ دهد که امروز بخشی از ان را توضیح میدهیم .

دیروز در مورد دسته بندی ها صحبت کردیم دسته سوم که دسته خطرناک بازار بودند را شرح دادیم امروز سراغ دسته دوم میرویم … …

بزرگترین طبقه بازار هستند و بیشترین تعداد شرکت های بازار در این دسته طبقه بندی می شوند دسنه ای که به نوعی ساکن طبقه وسط بوده و نه پولدار هستند و نه فقیر . نه حباب هستند و نه قیمتی زیر قیمت ارزش ذاتی یا به قول شاعر گروهی که نه بیرون ، نه درونی تو نه ارزون ، نه گرونی!! تو نه بارونی نه شن باد تو نه مرهمی نه فریاد! خلاصه گروهی هستند که نه مرگ قیمتی انها به سر رسیده و نه خیلی تلاشی برای به اوج رسیدن می توانند داشته باشند .

یکی از مهم ترین خصوصیت های این دسته از بازار این است که طیف وسیعی از شرکت ها را در بر گرفته و می توان گفت حداقل ۲۵۰ تا ۳۰۰ سهم در این وادی طبقه بندی می شوند شرکت هایی که زیان ده نیستند و اتفاقا سود های خوبی هم دارند ولی مهم ترین مشخصه انها این است که سرعت رشد قمیت از سرعت رشد سود فراتر بوده است .

که این امر باعث شده بسیاری در تحلیل انها عنوان کنند که نه خیلی گران هستند و نه با توجه به تورم پیش رو ارزان اکثرا با پی به ای ۱۰ تا ۱۵ و یا شاید هم ۲۰ و ارزش جایگزینی های کمتر و مارکت کپ های کمتر دیده می شوند و البته یک اتفاق مهم در مورد انها رخ داده بسیاری از انها چالش حاشیه سود و سود اوری هم دارند که در ۳ ماهه سوم با کاهش سود عملیاتی مواجه شدند.

سایز اکثر این شرکت ها متوسط رو به بالاست و از نظر نقد شوندگی هم درجه خوبی دارند و درواقع …

در مدت اخیر بازدهی خوبی را هم ثبت کردند. اما در این تلاطم های بازار سر این گروه چه بلایی می اید . به نظر در بدترین و بد بینانه ترین حالت ممکن این گروه ۲۰ تا۲۵% اصلاح کنند باردیگر مورد توجه همین بچه های بنیادی کار بازار قرار میگیرند . البته یک اما هم بگوییم اگر کسی در بازار دنبال پی به ای فوروارد و فعلی زیر ۴ است بهتر است این گروه را فراموش کند این گروه بعد از اصلاح حوالی ۷ تا ۹ و یاشاید ۱۰ می توانند باشند و بازهم بد نیستند .

از دید ما اکثر انها بعد از یک اصلاح ۲۰تا۲۵% دوباره برای خرید جذاب می شوند . این را در گوشه ذهن خود داشته باشید که طیف وسیعی از بازار با ۲۰تا۲۵% اصلاح می تواند دوباره قابل بررسی باشد البته با ثبات شرایط عرض میکنیم قطعا رشد نرخ دلار و یا هر تغیری در اقتصاد و بازارهای جهانی در این حوزه نیز موثر است

در حالت نرمال احتمال این که این گروه برای مدتی مثلا ۲ الی۳ ماه در محدوده یک کانال مشخص درجا بزند و بعد با روشن تر شدن ابعاد دوباره گام بردارد وجود دارد و در حالت خوش بینانه هم این گروه بعد از رشد احتمالی دلار یک رالی ۲۵ تا۳۰% را دنبال خواهند کرد . ولی دقت کنید مرز بندی بین این گروه و گروه سوم که تقریبا میگفتیم گران و حباب هستند خیلی نیست و با پرش های قهرمانانه خود را به ورطه گروه سوم پرت میکنند و بهترین حالت اصلاح زمانی و قیمتی و حرکت دوباره است این دسته دوم را تمام کنیم سراغ نکته ای برویم که حیات و ممات این تقسیم بندی ها به ان است وگرنه بازار این دو بخش را از دست میدهد … دیر یا زود

یک نکته دیگر را هم عرض کنیم

ببینید اگر به خاطر داشته باشید قبل تر ها با مثالی از عمه و شوهر عمه یکی از دوستان در مورد ایجاد هر سلیقه ای در بازار صحبت کرده بودیم و بازهم این را تکرار میکنیم به نظر حقیر سازمان بورس به جای این که بیاید انرژی خود را روی دوطرفه شدن و این مباحث که عمق کمی هم دارد بگذارد (که صد البته لازم است ) در کنار ان بیشتر به فکر ابزارهای مختلف و متنوع کردن ابزارها باشد به خصوص ایجاد صندوق های متعدد مثلا صندوقی که کم ریسک باشد یا پر ریسک یا صندوقی که ۳۵% طلا و … می شود هزار بازی برپا کرد و هزار جور سلیقه را جذب بازار کرد ولی لازم است کلیه این صندوق ها اطلاع رسانی گردد روز گذشته امار عجیبی به دست ما رسید که از کلیه این افراد تازه واردی که راهی بازار شدند ۱% هم جذب صندوق ها نشدند !

این خیلی امار بدی است باید حداقل ۳۰ تا۴۰% این افراد جذب صندوق ها می شدند نه نیم درصد !! روی این موضوع حسابی فکر کنید این یکی از بزرگترین چالش های بازار ماست گسترش بازار در حالی که ابزارهای ان انقدر گسترش پیدانکرده است از اموزش بگیر تا صندوق ها روی این دو موضوع به نظر باید بسیار بسیار زیاد کار شود.

بتا سهم

 

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *