هنوز هستند کسانی که به جانبداری از گروه سهام تحت تملک خود پرداخته و در راستای آن دیگر گروه ها را می کوبند.

در سال های اخیر بسیار دیده شده که گروهی بنا به دلایلی لیدر بازار شده اند. در مقطع گفتگوهای برجامی، بانکی ها بسیار پر تقاضا بودند و بانک ملت ۱۰۰ تومانی توانست بازدهی بسیار خوبی خلق کند.

بعدها که تولید در رکود بود، قیمت های جهانی کاهش یافته بود، این خودرویی ها، خصوصا گروه سایپا بودند که با بحث تجدید ارزیابی تنور بازار را داغ کردند و در فضای رشد آن ها، سهام شرکت های کامودیتی محور توانست ترمز افت بیشتر را بکشد و متعادل شود.

همین ۲ سال قبلی وقتی به دلیل تورم اندک، شرکت هایی که ساختار نرخ فروش حمایتی دارند در مسیر کاهش قیمت سهام قدم می گذاشتند، رشد کامودیتی ها بود که آن ها را به تعادل رساند.

همین طی یک سال اخیر علت رشد p.e کامودیتی محورها، رشد قیمت سهام شرکت های غیر دلاری بوده است. یعنی ازانجا که سهم یک شرکت، کالای جانشین برای سهام دیگر شرکت ها است، هرگونه نوسان در میان مدت در یک یا چند گروه، بر سایر گروه ها نیز اثر می گذارد.

این روزها وقتی سایپا با آمدن گزارش تجدید ارزیابی به سمت صف فروش رفت یا ایران خودرو اصلاحی شد، فریاد خوشحالی از سمت خریداران سهام بر اساس EPS بلند شد اما دیدیم در روزی که سایپا، مپنا، اخابر و امثالهم صف فروش هستند، کامودیتی محورها هم نمی توانند مثبت کامل باشند.

در میان مدت، رشد چند گروه لیدر، منجر به عدم افت سایر گروه ها می شود. ارزندگی، کاملا نسبی است! بسیاری در این ماه ها، رشد سهام شرکت های کوچک را به باد انتقاد گرفتند اما به واقع اگر متوسط p.e تمام گروه ها مثلا از ۶ واحد به ۹ واحد رسیده، در یک پروسه ۱ ساله، p.e فولاد مبارکه هم ۴ نمی ماند! ازین جهت اتفاقا سهامداران یک شرکت با P.e پایین باید شادمان باشند که p.e متوسط بازار رشد می کند.

از جهت دیگر شرکت های کوچک با p.e بالا باید بدانند، اگر p.e مبارکه یا سهامی ازین دست، در میان مدت پایین بماند، اصلاح قیمتی قطعا در سهامشان اتفاق می افتد لذا خواستم عرض کنم، اینکه یک سهمی در بازار به این مثبتی خرید می کنید و سود می کنید، هنر معامله گری شما نیست!

ایجاد ارتباط بین گروه ها و پیشبیی رفتار آن ها، امری بسیار با اهمیت است. شیفت کردن از یک گروه به گروه دیگر، آن چیزی است که می تواند سود شما را به حداکثر برساند و یا برعکس، بازدهی شما را به کمتر از شاخص کاهش دهد.

ما در گذشته بسیار دیده ایم که شرکت ها شایعاتی در بازار ایجاد کرده اند و ازان موج استفاده شده اما شایعه به حقیقت نپیوسته است. در خودرویی ها ما دیدیم که هر آنچه شایعه شد و همه گفتند به نتیجه نمی رسد، اتفاقا به حقیقت پیوست.

یک روزی می گفتند افزایش سرمایه ۵۰۰درصد ایران خودرو شایعه است، ۸ ماه گذشت ازان روز، ۲۰۰۸ درصد پیشنهاد افزایش سرمایه به کدال رسید!

سایپا هم که آخر هفته اعلام کرد ۴۴۰درصد افزایش سرمایه از تجدید می دهد! خگستر ۱۷۶۰درصد، خمحرکه ۸۸۶درصد، ختوقا ۱۲۴۴درصد و بانک اقتصاد نوین ۳۵۷درصد افزایش سرمایه خواهند داد.

همیشه موج ها آمدند با شایعات، بعد شایعات محقق نشد، بازار شدیدا افت کرد! امروز شایعات به واقعیات تبدیل شده، یک موج صعودی قوی، یک اصلاح در خور هم دارد! به این کار ندارم که تجدید ارزیابی اثری بر وضعیت عملیاتی شرکت ندارد اما به هر حال، آنچه وعده دادند را بهتر و فراتر از انتظار انجام دادند، همین جای تقدیر دارد!

به نظر من بازار از مرحله رشد یک گروه به بهانه دلار، قیمت جهانی یا تجدید ارزیابی گذر کرده و رفتار بازار یک حالت اپیدمی دارد. برای رشد قیمت هلدینگ فارس، لازم است که بانک ملت و تجارت صف فروش نباشند! برای رشد خودرویی ها لازم است که کامودیتی محورها مثبت یا متعادل باشند چون این ها کالای جانشین هم هستند، اگر یک گروه بزرگ افت کند، خروج سرمایه از گروه های جانشین برای خرید سهم های اصلاح کرده ایجاد می شود لذا فکر می کنم که ازینجا یا همه با هم بالاتر می روند، یا همه با هم پایین تر. البته این رشد و افت درصدهای متفاوتی دارد اما مسیر، یکی است.

ولید هلالات

تحلیل شرکت های بورس اوراق بهادار را در گزارش بازار بخوانید.

کانال تلگرام: https://t.me/farabibourse

ما را در آپارات دنبال کنید: http://www.aparat.com/kargozari.org

خرید و فروش آنلاین سکه و طلا : https://kargozari.org/2018/05/25/gold

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *